"Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

(DalaDemokraten)
Ridskolor får svårt att leva upp till det nya kravet att hästar ska få gå ute minst åtta timmar per dygn. Det anser Åke Persson, tävlingsryttare och ridinstruktör. - Personalen kommer inte att räcka till. Han har arbetat på flera ridskolor, bland annat ...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Dessutom skulle ju som du skriver, boende i gruppbox få en positiv bieffekt, det att de flesta hästar skulle få fri tillgång till grovfoder! :)
Det finns ju ett svunnet fåtal hästar som inte klarar fri tillgång på grovfoder, men med gruppboxar skulle man ju då kunna sortera hästarna så de som inte kan ha fri tillgång går tillsammans!

På tal om att inte kunna hantera fri tillgång hö, är det någon som vet om det kan vara medfött? Alltså att även en häst som är uppfödd på fri tillgång stråfoder som vuxen inte klarar fri tillgång?
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Jag håller med om att det verkar vara ridskolehästarna som har det klart bäst i ditt stall! :)

Fö så vet jag flera ridskolor där ridskolehästarna har det toppenbra! Lång mycket bättre än många privathästar!
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Nu kommer jag med en gissning här.

Jag tror kopparberg med en ren lösdrift menar en lösdrift där det inte finns spiltor eller boxar så alla hästar kan stallas upp samtidigt. En lösdrift där hästarna binds upp i själva lösdriften vid fodring. Och där man vid ridning tar hästen och ställer den direkt på en plats avsedd för rykt och sadling. Och det skulle nog ur hanteringssynpunkt inte funka på en ridskola med en stor mängd ovana elever om de själva ska hämta en häst i en flock av hästar i en hage.
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Jag ställer mig frågande till kopparbergs uttalande, och det var därför jag bad om en förklaring.

Det finns väl ingen anledning att det vid lösdrift inte skulle finnas uppbindningsplatser? Dom finns antagligen redan i de flesta fall.
Att flytta in hästarna till dessa platser borde väl inte vara varken farligt eller tidskrävande?

Under lektionstid fungerar det ju som vanligt att man hämtar och lämnar hästarna vid respektive plats. Varför skulle detta kräva så mycket personal?

Vid den ridskola jag senast var på, gick hästarna ute i stor hage tills det var dags att ta in dom inför dagens lektioner (plus puts, fodring etc). Detta utfördes av personal + några elever/hästälskare och var gjort på c:a 5 minuter. Efter dagens sista lektion gjordes det motsatta.
I o f s inte ren lösdrift, men funktionsmässigt detsamma.

Hoppas vi får ett klargörande av kopparberg. En självklarhet i ett diskussionsforum?

LIA
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Fö så vet jag flera ridskolor där ridskolehästarna har det toppenbra! Lång mycket bättre än många privathästar!

Det där tror jag inte ett smack på!
Ridskolehästar har inte haft det bra specielt bra i något av de 20 talet ridskolestallar jag jobbat i. Jag hoppas det finns ridskolor som faktiskt tar lika bra hand om sina lektionshästar som de skulle göra med sina egna.

Dock så tror jag inte det är så många som har råd med det så det är nog bara en dröm än så länge.:cry:
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Då har du varit på "fel" ridskolor! Jag vet flera där hästarna har det fullkomligt toppenbra, och jag skulle lätt välja att hellre sälja en häst till dem än till en privatryttare! Jag har också lånat ut häst till ridskola ett par gånger.

Ska jag sälja en mycket begåvad tävlingshäst så känner jag att den gärna kan säljas till en privatryttare som vill tävla. Men har man en halvbra, snäll och hygglig häst, då säljer jag mycket hellre till en seriös ridskola än till en privat! Just därför att jag sett den sistnämnda kategorin av hästar ha inte alls bra liv som privathästar...

*kopparberg som blir lektionsryttare på en kanonridskola om ett par veckor*
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Det där tror jag inte ett smack på!
Det gör inte jag heller. Fr a stora ridskolorn verkar ha en hästhållning jag aldrig skulle acceptera för mina "privathästar".

Skulle vilja ha siffror angående alla privathästar som enligt kopparberg har det så uselt. Men det blir säkert inget svar på det heller. :grin:

LIA
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Att presentera siffror där privata hästar inte mår bra är ju knappast möjligt, men många är det trots att de går ute mycket. För i grunden är ju inte enbart hur lång tid hästarna går ute det som avgör hur bra eller dåligt de mår. De finns långt många flera aspekter som tillkommer. Varför det säkert finns många ridskolehästar som mår bättre än vissa privathästar. Att många privata hästar inte har det så fördelaktigt kan vi ju läsa på många av Bukes forum.

I övrigt så har jag bekanta med verksamhet, turer och ridskola. En av deras hästar skulle pensioneras tänkte dom, men hästen tänkte något annat. För varje kväll under lektion så hoppade hästen ur sin hage och kom in på volten mitt under lektionen för att vara med, hände också vid flera tillfällen när de red ut på tur att han hoppade ur sin hage och följde med.
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Som du säger så syns det ju på Buke hur "bra" många privathästar har det! :grin:

När jag skriver ridskolor så tänker jag på all komersiell verksamhet med hästar, så dit räknar jag ju turridning, ridläger och sådant också. Vilka jag har sett många föredömligt skötta också.

Och faktum är ju att om man har hästverksamhet som levebröd så gäller det ju att hästarna är i ett sådant skick att de kan användas i verksamheten. Annars blir det ju ingen inkomst! En privathäst är ju ändå bara en utgift, om den inte mår bra så "straffas" ju inte ägaren på samma sätt.

Ridskolan jag ska bli lektionsryttare hos tävlar sina lektionshästar. Kan säga att de är riktiga rosettplockare, det tävlande mot privathästar där ryttarna kan träna hästen hela veckan! Bara ett exempel på ridskola där hästarna mår prima!
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Det mesta kan undersökas och kläs i siffror, så och detta. Eftersom kopparberg kategoriskt påstår att ridskolehästar har det så "fullkomligt toppenbra" medan privathästar inte alls har ett bra liv, tänkte jag att det finns ett underlag för detta att visa på.
För en enskild person är det ju närmast omöjligt att ha överblick över alla hästar, dom är ju runt 300.000 stycken. Om man tänker sig att personen varit i hästbranchen i 20 år, så har det varit runt 600.000 hästar att ha koll på. Hästar som dessutom bytt ägare och boplatser, folk som kommit och gått osv.

Tyvärr föredrar kopparberg att inte diskutera eller förklara sina påståenden, så där står vi medan nya diskutabla påståenden fortsätter komma. :grin:

För i grunden är ju inte enbart hur lång tid hästarna går ute det som avgör hur bra eller dåligt de mår. De finns långt många flera aspekter som tillkommer.
Vilket jag heller aldrig sett någon påstå. Självklart är utevistelse endast en av många delar i hur hästhållning kan bedömas. Men för min del är det en viktig del att hästar erbjuds en utevistelse i stora hagar större delen av eller hela dygnet, förutom arbetet. Här syndar inte bara dom flesta ridskolor (jag sett) utan även privatpersoner som t ex har sina hästar inhyrda i stallar med ynkliga hagmöjligheter och boxvistelse mer än halva dygnen.

Man har inte med automatik dålig hästhållning för att man är privat hästägare!

Exemplet du ger om hästen som lämnade hagen kan tolkas på flera sätt. Det är väl inte konstigt om hästen följer invanda rutider eller vill följa med sina kompisar på turer??

LIA
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Ja han var ju inte ensam i hagen, övriga kompisar som inte deltog fanns där.;)
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Eftersom kopparberg kategoriskt påstår att ridskolehästar har det så "fullkomligt toppenbra" medan privathästar inte alls har ett bra liv

Kan du visa med citat var kopparberg påstår det? Jag hittar bara uttalanden som:
Jag vet flera där hästarna har det fullkomligt toppenbra, och jag skulle lätt välja att hellre sälja en häst till dem än till en privatryttare!

Alltså att det finns bra ridskolor och dåliga privata hästägare. Precis som det finns tvärt om. Och allt emellan.
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Det gör inte jag heller. Fr a stora ridskolorn verkar ha en hästhållning jag aldrig skulle acceptera för mina "privathästar".

Delvis kl

Man kan säga så här skulle du ha en sadel som ändrar ryggen på din häst?

Nej det skulle du inte.

Skulle du kasta upp en ny person på hästen 5-6 dagar i veckan som allt som oftast inte vet ett smack vad den håller på med?

Nej det skulle du inte. Kanske om du "rider rätt" hästen med jämna korta mellanrum så att den klarar av en nybörjare utan att få problem av det.

Jag har arbetat på flertalet ridskolor med friskvård, dock så är hästens ekonomi alltid den ledande orsaken inte hästens status.

Att en häst är så snäll att den tillåter en ryttare på ryggen trotts att den har mycket ont är bara otroligt. Det fanns en häst som en vän till mig tittade på den hade så ont i hovarna att den inte visste vilket ben den skulle ha i marken när den vilade alltså stod i box utan spring i stallet. Hästen visade tydligt med att till slut sparka rakt i väggen då hon kände över den, det slutade med en anmälan mot ridskolan som gick helt fri trotts detta djurplågeri. Är det rätt att ridskolor skall gå fria där en privat person hade fått på pälsen så det räcker och blir över?

Att hästar avlivas på ridskolor då de är så dåliga att de knappt kan gå ut till slaktplatsen bakom stallet själva och inte tas ur verksamheten långt innan dess?

Nej detta är ett litet steg i rätt riktning dock att få ett totalt slut på hästar som tvingas gå med totalt felaktig utrustning knappt någon fri aktivitet (hage tex) och spilta över lag är ju inte direkt optimal hästhållning, jag låter det vara osagt om riktiga arbets hästar som faktiskt arbetar som de gjorde förr.

Att det finns ridskolor som sköter om sina hästar bättre än privathästarna finns betvivlar jag inte, men jag har inte hittat någon ännu. Otur eller så är det så långt emellan dem.

Jag hoppas på att det skall vaknas till lite ute i landet nu!
 
Sv: "Nya reglerna är inte funktionella för ridskolor"

Du får väl läsa alla kopparbergs inlägg.
Intressantare hade varit om kopparberg svarat på frågor och argumenterat själv.

LIA
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 429
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Hästnyheter Från och med årsskiftet började en ny EU-lag om registrering för hästar att gälla. En lag som lett till att bland annat ridskolor har...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår skrev jag att jag behövde göra det här: duscha , tvätta, städa, storhandla, skriva tydliga foderstater till hästarna, se...
Svar
0
· Visningar
561
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp