Bukefalos 28 år!

nya rosor 2008!

Sv: nya rosor 2008!

nej de blir inte så höga (finns dock klättrande the fairy också) 50-90 cm säger rosenposten men jag tycker man oftast får räkna med lite högre än dom säger. Numera verkar det finnas massa olika fairy roser. Gå in och kolla på www.rosenposten.dk
 
Sv: nya rosor 2008!

Nu har jag ingen fairy själv, men jag tror att dom blir ganska breda ja..
 
Sv: nya rosor 2008!

www.floralinnea.se dock så brukar flora linnea vara betydligt dyrare
än rosenposten. Så ska du beställa en hel hög med the fairy tex blir det antagligen ändå billigare från danmark. Frakten därifrån ligger på ungefär 100 kr oavsett mängden och det är jättefina rosor
 
Sv: nya rosor 2008!

KL.
Jag funderar på om man inte skulle åka ner till Rångedala Plantskola och kika en dag. Risken är väl att det inte får plats i bilen när man ska hem.
 
Sv: nya rosor 2008!

Den risken brukar vara överhängade ja :D jag tror i princip alla plantskolar har the fairy nuförtiden. Eller kan beställa hem lätt och smidigt om det behövs. Det är ju ändå en av de vanligaste sorterna
 
Sv: nya rosor 2008!

Vi har en gul storblommande ros i trädgården. Den doftar jätte mycket, nästan så man blir yr. Vet någon vad den heter? Skulle gärna vilja ha en till sådan. Blommorna blir verkligen stora.
 
Sv: nya rosor 2008!

Ett foto vore till viss hjälp, sökfunktionen på rosenposten får fram över 30 rosor som är gula och starkt doftande. Om du dessutom vet ungefär hur stor den blir och hur många blad det är i blommorna så underlättar det.
 
Sv: nya rosor 2008!

Vi har en som heter Fresia. Den får stora blommor och doftar ganska mycket.
 
Sv: nya rosor 2008!

Någon som fattar sig på Bakkers hemsida? Jag skulle titta på rosor där och ev. beställa några. Men jag fattar mig inte på den. Hittar ju knappt några rosor.
 
Sv: nya rosor 2008!

Bakker har väl inte mycket rosor tror jag? Bakker är mest trädgårdsporr var det nån som sa :p
 
Sv: nya rosor 2008!

Aha ok. Jag ska nog åka upp till våran plantskola efter maten. Dom stnger visserligen kl 15 men man kan ju kolla på olika sorter ändå. Jag vill ju ha rosor på vadera sida av grusgången. I runddelen av landet har jag en röd ros. Nere vid grinden har vi röda klängrosor. Nu funderar jag på vad jag ska ha för rosor vid gången. Blå/lila? Röda? Aprikosa? Gula vill jag inte ha. Kan ni tipsa om en rejäl tålig och fin ros. Lite bilder hur det ser ut.

http://hastbacken.zoomin.se/P1117840

http://hastbacken.zoomin.se/P1117838

http://hastbacken.zoomin.se/P1117836
 
Sv: nya rosor 2008!

Rhapsody in blue? Det blir en rejäl buske med lila blommor. Hur tålig den är kan jag inte säga. Men den ska komma från england tror jag jag läste och dom brukar vara tåliga.

Pat Austin är en jättesöt aprikos ros, rosorna är tunga och dom dippar gärna pågrund av klena grenar. Den luktar jätteintressant med lite kryddig doft.
 
Sv: nya rosor 2008!

Fresia är en vanlig ros. Man ser den visserligen inte så mycket på plantskolorna längre men många har den nog i sina trädgårdar
 
Sv: nya rosor 2008!

Rhapsody in blue? Det blir en rejäl buske med lila blommor. Hur tålig den är kan jag inte säga. Men den ska komma från england tror jag jag läste och dom brukar vara tåliga.

Pat Austin är en jättesöt aprikos ros, rosorna är tunga och dom dippar gärna pågrund av klena grenar. Den luktar jätteintressant med lite kryddig doft.
Jag vill gärna ha en upprättstående ros. Nere vid stallet har jag en gul, den viker sig och blir då ganska ful. Så dom måste jag binda upp varje år.

Edit: Är Rhapsody in Blue svår att få tag på? Vill ju snAbbt kunna byta ut rosen om någon dör.
 
Sv: nya rosor 2008!

Jag har sett den på ett par plantskolor. Men det är svårt att säga om den finns hos dig. Det verkar åtminstone inte vara en ovanlig ros. Vilken zon bor du i?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp