Nya tyska regler (Utbruten ur Olaglig svanskupering )

Gick att ladda ner. Ska läsa sen när jag kan sitta med Google translate. Tyska är inte min starka sida.
Men detta är krav för att få ställa ut/delta i prov?
Ja det står vilka diagnoser och undersökningar det är och för vilka raser det gäller. Vissa krav på intyg är bara för vissa raser, andra saker gäller alla raser. Så alla raser har något krav men kan ha flera.
 
Ja det står vilka diagnoser och undersökningar det är och för vilka raser det gäller. Vissa krav på intyg är bara för vissa raser, andra saker gäller alla raser. Så alla raser har något krav men kan ha flera.
Såg att det stog något om dna på blått. Betyder det att man måste visa att de inte r på dilution? Det är ju recessivt så fattar inte vad man ska testa för 😅
I enkel upplaga är det ju problemfritt i princip (även om jag ser ett samband mellan dobbisar med "allergi" och bärare av blått).
 
Förresten. Har det börjat gälla nu eller ska det börja?

Funderar hur det påverkar ZTP i framtiden.
Det verkar gälla på kennelklubbens utställningar typ, men inte rasklubbarnas. Fast jag är inte helt insatt i hur Tysklands klubbar är uppbyggda så jag vågar inte svara helt hundra 🙈 Men just nu verkar reglerna bara vara på vissa utställningar iallafall. Men kommer förmodligen bli på alla skulle jag tro, eftersom det kommer från ”regeringen” från början, inget som kennelklubben själva har hittat på från tomma intet utan det är deras tolkning av regeringens införande.
 
På någon lista jag såg över vilka raser som skulle göra speciella tester (utöver de som gäller alla) fanns saluki och afghan med. Vilka rasbundna sjukdomar har dessa?
På saluki förekommer DCM och det är rekommenderat i Sverige (och många andra länder nu) att testa avelshundar för att det inte ska bli ett riktigt problem. Verkar vara det som är med i Tysklands regler nu också.
Sedan finns det ett fåtal hundar som bär på gener för NCL, som några enstaka hundar dött av, det testas för det i ett flertal länder nu och rasklubben har fått till att SKK faktiskt reggar resultaten på hunddata också. Det är dock ännu ovanligare än DCM, men inget man vill att ska få fäste inom rasen.
 
Problemet med DNA-tester för DCM är väl att de är så extremt opålitliga. Det enda man kan testa för är genetiska markörer som har koppling till DCM, men det finns hundar som testar positivt för dessa som aldrig utvecklar sjukdomen och hundar som inte har dessa markörer som drabbas av DCM.
 
Problemet med DNA-tester för DCM är väl att de är så extremt opålitliga. Det enda man kan testa för är genetiska markörer som har koppling till DCM, men det finns hundar som testar positivt för dessa som aldrig utvecklar sjukdomen och hundar som inte har dessa markörer som drabbas av DCM.
Det är dock inte DNA-test utan krav på ua på ultraljud och EKG i de nya tyska reglerna.
 
Det verkar gälla på kennelklubbens utställningar typ, men inte rasklubbarnas. Fast jag är inte helt insatt i hur Tysklands klubbar är uppbyggda så jag vågar inte svara helt hundra 🙈 Men just nu verkar reglerna bara vara på vissa utställningar iallafall. Men kommer förmodligen bli på alla skulle jag tro, eftersom det kommer från ”regeringen” från början, inget som kennelklubben själva har hittat på från tomma intet utan det är deras tolkning av regeringens införande.

Jag tror inte heller att detta är något som VDH, tyska kennelklubben, är initiativtagare till utan att det är en följd av den nya djurskyddslagstiftningen. I ”Tierschutzhundeverordnung” förbjuds nämligen just utställning och liknande tillställningar för hundar med ärftliga problem som kan orsaka lidande. Det innebär i så fall att även rasklubbarna måste följa dem.

Om de nya reglerna gör nytta för att stoppa avel som orsakar lidande är det toppen. Jag vill dock avvakta innan jag hyllar vare sig Tyskland eller VDH. Det finns en tendens att sila mygg och svälja kameler när man tittar på hur de reglerat aveln tidigare. DNA-tester är väldigt poppis och ett krav för många raser, samtidigt som det verkar vara rätt dåligt med långsiktiga strategier där det ännu inte utvecklats något test. Detta gäller oavsett hur svåra problem ett tillstånd orsakar.

För att ta ett exempel tycker jag att det är helgalet att man hos collieraser nu i princip övergått till gentest för CEA i stället för ögonlysning. Motiveringen är att detta test även fångar upp bärare av genen. Och visst kan man missa fall av CEA vid ögonlysning, men det finns ännu större problem med att göra ett avelsutval baserat på DNA-test. Dels är testet inte helt säkert det heller - inte förvånande med tanke på att nyare forskning lutar åt att CEA har en mer komplex nedärvning än autosomalt recessiv. Ännu viktigare är att ett gentest, till skillnad från en ögonlysning, inte säger något om graden av CEA hos en affekterad hund och just detta misstänker forskare också kan påverkas av gener. Ett DNA-test gör ingen skillnad på en hund med lindrig CRD eller hund med colobom och/eller näthinneavlossning. Skillnaden är dock enorm, inte bara för hunden utan ur avelssynpunkt. För en ras som collie, där en stor andel av populationen bär på anlag för CEA, och det finns flera andra hänsyn man måste ta i avel, är alltså försök att eliminera en gen baserat på gentest negativt. Även om man korsar in en annan ras fri från CEA skulle det vara rätt långt ner på listan att göra annat än att undvika problem orsakade av CEA.

Detta är bara ett exempel på när krav på DNA-test, och förbud för parningar som kan ge hundar med dubbel uppsättning av genen i fråga, utåt sett kan framstå som positivt och handlingskraftigt. I stället borde man, enligt mig, lägga fokus på hur den effektiva avelsbasen och genetiska variationen ser ut i olika raser innan man börjar jaga sjukdomsanlag på det viset. I synnerhet hos raser som lider av stora hälsoproblem borde det finnas krav på att den ligger på en viss nivå. Lagstiftning och kennelklubbsregler med den typen av långsiktig inriktning skulle dock vara svårare både att förstå och att få gehör för. Det är lite som med kriminalpolitik. Hårda tag är det som går hem, oavsett om det fungerar i praktiken eller inte.
 
Nu har jag läst lite på VDH:s hemsida, de är direkt negativa till de nya reglerna. Den här sidan blev läslig utan allt för många konstigheter översatt i Google Translate.
Ja, dom förbereder ju överklagan om jag förstått rätt? Som sagt, de här nya reglerna är ju bara kennelklubbens sätt att försöka kunna hålla utställningar fortfarande utan att bryta mot lagen.. Inget de ville ta fram utan mer var tvungna..
 
Men oj! Det där stämmer ju inte ens, merle leder ju inte till några andra hälsoproblem än dövhet och blindhet i dubbel upplaga… och blå färg har mig veterligen inte något med eksem (bara alopeci) eller hjärtsjukdom att göra, om de inte tänker blå = blå Dobermann men då är ju orsakssambandet ett annat. Tråkigt att de gör en helt ovetenskaplig tolkning bara för att det passar deras narrativ.
Dessutom finns det flera andra anlag än anlaget för blått som ger silver eller grå färg. Att hunden är grå eller silver har alltså inte ett smack med blått att göra.
Ska dom kräva DNA test för hundar av misstänkta färger för att ställa ut? Annars blir det ju mängder med hundar som utesluts utan någon som helst rimlig anledning.
 
Jag tror att alla raser har specifika tester de vill ska göras. När du anmäler din hund till utställning och får bekräftelsen hemskickad får du även med ett dokument som behöver fyllas i av en veterinär. Detta dokument ser olika ut beroende på ras. Jag har sett det för Dvärgschnauzer då jag fick frågan från en person som var anmäld till en tysk utställning om det var något jag kunde fylla i och intyga. Vilket jag inte kunde då hunden inte hade gjort alla dessa undersökningar som krävdes (vem skulle betala 12.000 kr för en CT på en frisk hund liksom?).

Det konstiga är att jag ingenstans kunde hitta vilka tester som krävs av vilka raser när jag väl började googla.
Var hittar jag de tyska nya reglerna?
Reglerna är tydligen olika för var i Tyskland utställningen är.
Varje region har sin egen uppsättning regler och om jag förstod rätt så är det då veterinärer som satt upp kraven för vilka regler som ska gälla var.
Man får nog läsa och följa länkar för varje utställning skulle jag tro.
 
Reglerna är tydligen olika för var i Tyskland utställningen är.
Varje region har sin egen uppsättning regler och om jag förstod rätt så är det då veterinärer som satt upp kraven för vilka regler som ska gälla var.
Man får nog läsa och följa länkar för varje utställning skulle jag tro.
Gud vad krångligt!
 
Ja, dom förbereder ju överklagan om jag förstått rätt? Som sagt, de här nya reglerna är ju bara kennelklubbens sätt att försöka kunna hålla utställningar fortfarande utan att bryta mot lagen.. Inget de ville ta fram utan mer var tvungna..
I texten står det dock uttryckligen att de inte kommer gå till rätten. Men att de med hjälp av sina sakkunniga ska kontakta myndigheten som bestämt hur den nya lagen ser ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp