Sv: Nyare Courbette/Lemetex - Erfarenheter?
En svag bom töjs lätt ut, behöver inte nödvändigtvis gå av lätt. Jag har inte sagt att Lemetex bommar är svaga, men en bom som bara utvidgas är svag. Är den flexibel återgår den till ursprungsläget efter ridturen.
Jag ahr mkt bra erfarenhet av Lemetex vanliga sadlar. Både jag och hästen gillade Stylisten väldigt mkt. Men tyvärr blev det inte en sån av div anledningar.
Jag tycker inte att en sadel med utbytbara koppjärn räknas som flexibel. Om den är flexibel ska den vara "lätt" (inte lätt som i lika lätt att böja ut som en bomlös, men lätt för att avra en bomsadel som ska tåla en ryttare av x kg) att böja ut så att bomvidden kan anpassas.
Jag tror vi har för skilda åsikter för att komma längre i den här diskussionen. Var positiv (det var så jag fick min sadel till slut

) men tro inte på allt säljsnack, för det är precis vad det är. Många saker som står på Courbettes/Lemetex hemsida är ren bullshit (läs den andra tråden som är länkad till ovan) som man ska ta med en nypa salt.
Sedan kan du ställa dig frågan, om det verkligen stämmer, att Lemflex systemet är så bra och allt vad de påstår på hemsidan, borde inte Lemetex vara mer känt och iaf ha en ÅF i Sverige? (har inte funnits en ÅF i Sverige på flera år av div anledningar)
För med tanke på vilken hysteri det har blivit kring bomlösa, så borde en sadel med ett fungerande Lemflex system bli mkt populärt. Men sadlarna har funnits i flera år, och de butiker som hade de till försäljning har svårt att bli av med dom (Lemflex sadlar reas ut för 4-6 000). Tror du inte det är så av en anledning?