Nyare Courbette/Lemetex - Erfarenheter?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare joneya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 021
J

joneya

Är det någon som prövat dessa sadlar med E-motion eller Lem-Flex bom? (samma bom, vet inte varför Lemetex/courbette har olika namn och använder samma bom under olika namn i exakta samma sadlar :confused: )

Vad tycker ni om dem och hur passade de er häst (med vilken rygg)?

Är nyfiken för att de har en flexibel bom - anpassar sig i bomvidden.

Sv: Nyare Courbette/Lemetex - Erfarenheter?

Vet inte, men den sistnämnda bommen har ett sjukt sanslöst namn! :rofl:

Menar du att bommen går att anpassa efter hästen av en sadelmakare eller att den anpassar "sig själv" när man lägger den på hästen?

Kanske något jag egentligen borde fatta men jag är lite trög:confused: :p

Detta var uppe i en tråd för inte så längesen, men det är helt enkelt bullshit. Bommen kan INTE anpassa sig längs hästens rygg, och den kan INTE anpassa sig till vilken bredd som helst.

Jag har läst recensioner om att sadeln faktiskt visst flexar i bomvidd. Däremot är den ju ändå stadig i bommen vilket innebär att den bör passa någorlunda bra redan - och att det tar ett tag för sadeln att "flexa ut" om du använder den på en bredare häst (därav är det allra bäst om sadeln redan passar hästen utan "flexet" för det lär skapa obehag innan den formar om sig.)
OBS! Detta gäller för normalbreda hästar, INTE rundryggade hästar. Bommen är "normal" till att börja med och det lär bli väldigt obehagligt för en rund rygg att behöva gå in en sådan sadel. Själv har jag en tunn/normal häst och tror därför inte bomvidden skulle vara ett problem.

Jag tycker vi fortsätter tråden ;)

Att bommen töjs ut är inte detsamma som att den flexar.
Var har du läst recensioner om att den faktiskt flexar mer än vad jag har skrivit i länken ovan?

Om den verkligen flexar så ska den itne behöva någon inridningsperiod, utan man ska kunna böja den till önskad vidd, men det går inte.

Jag läste en amerikansk rescension någonstans från en tjej som hade två sadlar från dem. Men hon sålde den nyare för att den helt enkelt inte flexade ut sig tillräckligt snabbt på hennes häst och därför gjorde illa hästen. Men den tidigare hade hon köpt begagnad och den var underbar ansåg hon.

Att den töjs ut = den är inte stel. Självklart är det samma sak som att den flexar. Jämför med bomlösa som ibland har inridningstid för att få hästform (på svankiga hästar brukar både freeform och flexion sbs ta ett tag att "mjuka upp sig" och anpassa sig till.)

Men vid FF och SBS är det ju inte någon bomvidd som ska bli bredare, utan där ska ju materialet somj sadeln är gjord av bara bli mjukare.

En sadel som flexar återgår till sin ursprungliga form, vilket Lemflex då inte gör.

Om materialet kan ändra form måste det kunna återgå till den form det utgick ifrån. Det är inte så att ortspetsarna är två stela pinnar med en blockering på - "så att när den når en viss position kan den inte röra sig någon annanstans." Ett material som kan ändra form är ju aldrig helt stelt.

Men om sadeln är flexibel återgår den till sin naturliga form när man tar av den från hästen.
Det finns många gamla sadlar (och nya också) som har blivit uttöjda i bommen, detta betyder inte att bommen är flexibel, utan endast att bommen har töjts ut.

Att den töjs ut innebär att materialet rör sig - punkt slut *tjurar lite* ;P

Om en sadel med stel bom bli uttänjd så beror det på att stoppningen pressas ihop (och inget händer med ortspetsarna) ELLER så måste ortspetsarna rentav gått av O.o (nu är de ju oftast metallförstärkta just för att hindra att de går av.)

Jag pratar om när BOMMEN har tänjts ut, inte när stoppningen har tryckts ihop.

Jag har sett många Stubben som inte är 30 bommar längre utan snarare 32 bommar, då de har legat på en för bred häst. Men bommen har fortfarande varit hel.

Vi har tydligen helt olika syn på vad flexibel är, jag anser inte att någon bomsadel är flexibel, den enda sadeln som kom i närhten av det var Sommer, som är flexibel längs med bossorna. Men jag har inte träffat på någon bomsadel som har varit flexibel bomviddsmässigt. Något flexibla har de varit, men inte så flexibla att jag verkligen vill kalla dom flexibla.

Menar du också att svaga bommar är flexibla?

En svag bom låter som en bom som lätt går sönder. Hur är den annars "svag"? Menar du att Courbettes bom är en SVAG bom?

För mig är flexibel allt som inte är stelt. Kan man kalla sadlar med utbytbara koppjärn för flexibla kan man nog kalla en sadel med ovanligt flexibla ortspetsar flexibel - enligt mig. Är det ordtolkning vi inte är överens om?

Jag skulle inte jämföra den med en helflexibel bom eftersom den inte är flexibel i längsledd (eftersom sitsen är uppbyggd av en annan typ av plats som troligen är helt hård.)

En svag bom töjs lätt ut, behöver inte nödvändigtvis gå av lätt. Jag har inte sagt att Lemetex bommar är svaga, men en bom som bara utvidgas är svag. Är den flexibel återgår den till ursprungsläget efter ridturen.

Jag ahr mkt bra erfarenhet av Lemetex vanliga sadlar. Både jag och hästen gillade Stylisten väldigt mkt. Men tyvärr blev det inte en sån av div anledningar.

Jag tycker inte att en sadel med utbytbara koppjärn räknas som flexibel. Om den är flexibel ska den vara "lätt" (inte lätt som i lika lätt att böja ut som en bomlös, men lätt för att avra en bomsadel som ska tåla en ryttare av x kg) att böja ut så att bomvidden kan anpassas.
Jag tror vi har för skilda åsikter för att komma längre i den här diskussionen. Var positiv (det var så jag fick min sadel till slut :D ) men tro inte på allt säljsnack, för det är precis vad det är. Många saker som står på Courbettes/Lemetex hemsida är ren bullshit (läs den andra tråden som är länkad till ovan) som man ska ta med en nypa salt.
Sedan kan du ställa dig frågan, om det verkligen stämmer, att Lemflex systemet är så bra och allt vad de påstår på hemsidan, borde inte Lemetex vara mer känt och iaf ha en ÅF i Sverige? (har inte funnits en ÅF i Sverige på flera år av div anledningar)
För med tanke på vilken hysteri det har blivit kring bomlösa, så borde en sadel med ett fungerande Lemflex system bli mkt populärt. Men sadlarna har funnits i flera år, och de butiker som hade de till försäljning har svårt att bli av med dom (Lemflex sadlar reas ut för 4-6 000). Tror du inte det är så av en anledning?

Liknande trådar

Utrustning Jag har från flera håll fått rekommendationer om dessa sadlar på sista tiden, bla från equiterapeut, beridare och "vanligt" folk. Det... 2 3
Svar
56
· Visningar
13 308
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag kan så gott som inget om westernsadlar. Men blir nyfiken. När man ser videor om inpassning av westernsadlar nämns det till störst...
Svar
5
· Visningar
1 755
Senast: Glimris
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller... 11 12 13
Svar
243
· Visningar
22 935
Senast: MiaMia
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka