Hur definierar du håla (som i by-)?

Nu tog mina popcorn slut, lagom till att jag läst igenom alla sidor hittills.
Jag är uppväxt i en del av Uppsala som många kallade håla (folkmängd ca 19.000). Nu är det ett av Uppsalas dyrare bostadsområden med stora fina villor. Det kallas fortfarande för en håla av många.

När jag flyttade till Länna (folkmängd: 714), som ligger ca 2 mil från centrala Uppsala så sa jag på en gång att jag flyttat till en håla. För det var det. Och är. Enligt mig. Även omkringliggande tätorter/byar/områden är hålor enligt mig. Vissa mer än andra.

Idag bor jag i en stadsdel i Uppsala där jag också hör många som kallar det för håla. Där jag bor så bor det ca 10.000 invånare.

Så bara för att jag tycker att det är en håla så betyder inte det att det måste vara så för någon annan :)

Som boende i tre av Uppsalas omkringliggande byar känns det för mig väldigt konstigt att nån av dom skulle kallas håla, att dessutom kalla en del av Uppsala som håla känns väldigt konstigt. Jag misstänker att det område jag bodde i innan jag flyttade till Tyskland hade mindre än 10.000 invånare och jag har aldrig hört någon kalla det för håla, inte heller har jag hört någon kalla byn mina föräldrar bodde i(tror det var typ 1000 invånare) för håla.
 
Som boende i tre av Uppsalas omkringliggande byar känns det för mig väldigt konstigt att nån av dom skulle kallas håla, att dessutom kalla en del av Uppsala som håla känns väldigt konstigt. Jag misstänker att det område jag bodde i innan jag flyttade till Tyskland hade mindre än 10.000 invånare och jag har aldrig hört någon kalla det för håla, inte heller har jag hört någon kalla byn mina föräldrar bodde i(tror det var typ 1000 invånare) för håla.

Länna, Almunge och Knutby, är det dom du syftar på? Eller möjligtvis Funbo/Gunsta och liknande?
 
Nu tog mina popcorn slut, lagom till att jag läst igenom alla sidor hittills.
Jag är uppväxt i en del av Uppsala som många kallade håla (folkmängd ca 19.000). Nu är det ett av Uppsalas dyrare bostadsområden med stora fina villor. Det kallas fortfarande för en håla av många.

När jag flyttade till Länna (folkmängd: 714), som ligger ca 2 mil från centrala Uppsala så sa jag på en gång att jag flyttat till en håla. För det var det. Och är. Enligt mig. Även omkringliggande tätorter/byar/områden är hålor enligt mig. Vissa mer än andra.

Idag bor jag i en stadsdel i Uppsala där jag också hör många som kallar det för håla. Där jag bor så bor det ca 10.000 invånare.

Så bara för att jag tycker att det är en håla så betyder inte det att det måste vara så för någon annan :)
Hur sjutton kan en stadsdel vara en håla?
 
Låter som att många kallar ställen för håla bara för att de är missnöjda med något/det inte är perfekt, trots att allt och mer därtill finns bakom nästa gathörn.
För mig är det känslan.
Grå hus, tomma skyltfönster. Trasig asfalt inne i stadskärnan.
Man kan ju få hålkänsla i delar av en stad utan att det för den sakens skull är en håla.
Kumlas gågata till exempel ger mig depressioner men när man kommer fram till torget så släpper det. Och Kumla blomstrar ju.
 
Länna, Almunge och Knutby, är det dom du syftar på? Eller möjligtvis Funbo/Gunsta och liknande?

Känns orelevant att berätta vilka delar av Uppsala jag bott i, men på din beskrivning lät det som att nästan hela Uppsala är en håla. Vilket inte alls passar in med den syn jag har om Uppsala. Då har jag ändå flyttat utomlands eftersom jag tröttnat på Uppsala men jag skulle fortfarande aldrig få för mig att kalla någon stadsdel eller närliggande ort för håla. Som någon annan skrev tror jag man kallar en ort för håla för att man är missnöjd med orten.
 
Känns orelevant att berätta vilka delar av Uppsala jag bott i, men på din beskrivning lät det som att nästan hela Uppsala är en håla. Vilket inte alls passar in med den syn jag har om Uppsala. Då har jag ändå flyttat utomlands eftersom jag tröttnat på Uppsala men jag skulle fortfarande aldrig få för mig att kalla någon stadsdel eller närliggande ort för håla. Som någon annan skrev tror jag man kallar en ort för håla för att man är missnöjd med orten.

Javisst, det är kanske inte relevant. Men frågade om du menade dessa utefter det du skrev till mig. Det var ingen fråga vart du bott eller så.

Nej, jag personligen tycker inte att hela Uppsala är en håla. Men det finns hålor i Uppsala, och de jag räknade upp är definitivt hålor enligt mig. Jag älskar Uppsala och har bott här hela mitt liv. Då främst centralt (förutom när jag bodde på landet, i Länna).

Som jag sa. Jag kallade Länna för håla redan innan jag flyttade dit när jag var 11-12 år. Jag bodde där i ca 5 år och trivdes otroligt bra i huset, på vår gård med hästar och andra djur. Länna är jättefint. Men det ÄR en håla, enligt mig. Samma som vissa stadsdelar kan ge en känsla av håla, enligt mig. Det betyder inte att någon annan får tycka annorlunda!
 
Javisst, det är kanske inte relevant. Men frågade om du menade dessa utefter det du skrev till mig. Det var ingen fråga vart du bott eller så.

Nej, jag personligen tycker inte att hela Uppsala är en håla. Men det finns hålor i Uppsala, och de jag räknade upp är definitivt hålor enligt mig. Jag älskar Uppsala och har bott här hela mitt liv. Då främst centralt (förutom när jag bodde på landet, i Länna).

Som jag sa. Jag kallade Länna för håla redan innan jag flyttade dit när jag var 11-12 år. Jag bodde där i ca 5 år och trivdes otroligt bra i huset, på vår gård med hästar och andra djur. Länna är jättefint. Men det ÄR en håla, enligt mig. Samma som vissa stadsdelar kan ge en känsla av håla, enligt mig. Det betyder inte att någon annan får tycka annorlunda!


Jag har svårt att se hur ngn del av Uppsala skulle kunna kallas håla, speciellt inte någon stadsdel. Hur ger en stadsdel en känsla av att vara en håla? Bara nyfiken, eftersom för mig är en håla ett tråkigt och trist ställe men lite saker att göra. Därför går det inte heller ihop(för mig) att skriva att ett ställe är jättefint men ändå en håla.
 
Att köra genom Grängesberg (eller var set Kopparberg?) gav mig landsbygdsångest:D

Östervåla är en annan liten by men motsatsen, så jäkla gullig! Strömsund aka Flata är en håla av episka mått, trots systembolag och thaikiosk.

Ska man in i Kopparberg måste man anstränga sig (dvs köra av från 50:an) så det var med största sannolikhet Grängesberg...

/har jobbat i de områdena
 
Ibland tänker jag att "håla" är ett nedsättande ord från folk som bor i större städer och tror att mindre orter bara är deprimerande och tråkiga. Jag bor själv i en stad som är hälften så stor som TS hemort. Här finns inget sjukhus, inga riktiga uteställen, ingenstans att shoppa. Min stad har dessutom förlorat mycket i konkurrensen med grannstäderna. Det är egentligen inte för mig, jag är en stadsperson, men småstadslivet suger faktiskt inte röv. Här har man nära till allt, boende är billigt och folk har lite koll på varandra på ett trevligt sätt.
Om man bor i en stockholmsförort och tycker det är en håla får man faktiskt ta sig i kragen, sätta sig på ett tåg och utforska landet utanför mälardalen. Att plugga på en mindre högskola ute i landet kanske vore nyttigt för @Dressyrtjejen_97
 
Faktiskt en stad! :D Pratar vi Dalsland känns tex Skåpafors, Ödeborg, Rölanda, Fängefors, Nössemark och Åsensbruk som bra mycket mer ”håliga” än Åmål som faktiskt är en relativt fungerande stad :)
Håller med. Åmål har ju dessutom en vacker stadskärna. Visst att det är litet och inte händer så mycket under vinterhalvåret men så håligt tycker jag inte att det är. Mvh inteallskränktåmålsbo 😁
 
Att köra genom Grängesberg (eller var set Kopparberg?) gav mig landsbygdsångest:D

Östervåla är en annan liten by men motsatsen, så jäkla gullig! Strömsund aka Flata är en håla av episka mått, trots systembolag och thaikiosk.
Tyvärr är det många av de orterna som har drabbats hårt de sista åren, Stråssa är en sån ort, deras turistattraktion med besöksgruva gick inte runt och det mineralvatten som de försökte tillverka fick läggas ner pga för höga halter uran. Jag har varit i de trakterna sen jag föddes och jag har sett hur ställena har förfallit allt eftersom. Nora har klarat sig på sin "gullighet", närheten till vatten och som turistattraktion och jag upplever att Lindesberg mår förhållandevis bra med viss framåtanda men i övrigt är det mycket som känns dött eller döende tyvärr.
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 141
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 081
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 491
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
908
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp