Hur definierar du håla (som i by-)?

Jag tror Storfors är en håla enligt de flesta. Det är dock en plats jag älskar numera.
Geografiskt nära större utbud åt alla håll och kanter och i vardagen finns inget jag saknar. Dessutom nära vatten och skog.
 
Allt har sin tid, när man blir äldre har man inte samma behov som när man är 20-30.
Jag trivs i min by alldeles utmärkt, ska jag flytta så blir det med fötterna först.
En håla är väl närmsta största grannstad men trots att utelivet är uruselt så finns det mesta man behöver handla.
 
Skulle säga att håla är en kombination av geografiska och sociala faktorer.

Först ska den sakna nära funktionell kontakt med en större ort. Så alla stadsdelar, förorter och pendlingsorter går bort. Sen ska det vara ett avstånd praktiskt eller geografiskt som gör att man inte har enkel tillgång till utbudet från någon näraliggande ort med fritid/kultur/handel. Alla kommuncentrum (Laxå, Norberg osv.) går bort oavsett andra faktorer, de har alldeles för många samhällsfunktioner.

Sen är det sällan genuina jordbruksbygder eller de allra mest glesbefolkade trakterna. Samhällen (inte byar) dvs. som är uppvuxna kring Något. Typ ett sågverk, järnvägsstation, mekanisk industri. Som försvunnit eller är för litet för att ge underlag till det som behövs för att ha "samhällsfunktioner". Det blir inte landsbygd och inte en aktiv dynamisk ort.

(Därav svårigheten med att tolka bara storlek - det finns relativt smått som är dynamiskt och relativt stort som kan vara dött. Men vid en viss storlek så genereras storleken i sig servicefunktioner)
Typiska symptomet är ungdom som inte sysselsätter sig med annat än att hänga utanför en korvmoj som är enda öppna träffpunkten, i senare versioner ersatt av en pizzeria (där även vuxna kan träffas).

Egentligen tror jag begreppet håla håller på att bli lite inaktuellt av samhällsförändringen. Nu mera delas landsbygden i en del som det flyttas ut till och långpendlas ifrån och en del som dött (håller på att dö) - inte lever på sparlåga som en håla. Ungdomen vid korvmojen har flyttat till ett hyreshusområden i stan och kvar finns bara pensionärer. Konsumaffären har bommat igen så folk träffas inte längre naturligt "på byn", de åker någon annanstans (eller får mat av hemtjänsten).

Så ordet har nog börjat användas lite mer om allt man tycker är lite småtrist, grått, ointressant, med sociala problem eller låg utvecklingspotential. Och då även större och mer funktionella orter än de ursprungliga byhålorna. Men fortfarande tycker jag de måste ha en kombination av social-geografisk karaktäristika, det kan inte bara vara tycke. Exempelvis en sovstad kvalificerar sig inte hur död den än skulle vara.
 
Sen tror jag att reaktionerna mot @Dressyrtjejen_97 användande inte handlar så mycket om själva ordet.
Utan blir ett tecken på något större som hon uttryckt vid upprepade tillfällen. En kombination av (extrem?) brist på kunskap om även den väldigt nära omvärlden och en attityd där hennes synnerligen centrala plats framställs som perifer, i avsaknad av service, kommunikation, åsidosatt utkant osv.
Det verkar provocerande och leder till försök att korrigera framställningen, oaktat vilket ordvalet i detalj skulle vara.
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 135
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 061
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 458
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
908
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Min ekonomi
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp