Hur definierar du håla (som i by-)?

Men okej, om vi nu ska prata vad som ÄR en håla. Vad ÄR en håla?
Månkarbo har ni nämnt, där har jag varit en del och håller till viss del med. Lersjöfors och Laxå har jag nog åkt igenom, men det är allt. Vad finns det för hålor i typ uppland, västmanland? Det är nog där jag varit mest. Jag vill ha ett exempel på en "riktig håla" :D
Är Norberg en håla? Heby? Tierp? Riddarhyttan?
 
Men okej, om vi nu ska prata vad som ÄR en håla. Vad ÄR en håla?
Månkarbo har ni nämnt, där har jag varit en del och håller till viss del med. Lersjöfors och Laxå har jag nog åkt igenom, men det är allt. Vad finns det för hålor i typ uppland, västmanland? Det är nog där jag varit mest. Jag vill ha ett exempel på en "riktig håla" :D
Är Norberg en håla? Heby? Tierp? Riddarhyttan?
Tobo är stendött.
 
Men okej, om vi nu ska prata vad som ÄR en håla. Vad ÄR en håla?
Månkarbo har ni nämnt, där har jag varit en del och håller till viss del med. Lersjöfors och Laxå har jag nog åkt igenom, men det är allt. Vad finns det för hålor i typ uppland, västmanland? Det är nog där jag varit mest. Jag vill ha ett exempel på en "riktig håla" :D
Är Norberg en håla? Heby? Tierp? Riddarhyttan?

Månkarbo är definitivt en håla enligt mig. Länna, Almunge och Knutby absolut!
Heby, yes. Tierp är lite både och för mig. Vet inte varför :P
 
Men okej, om vi nu ska prata vad som ÄR en håla. Vad ÄR en håla?
Månkarbo har ni nämnt, där har jag varit en del och håller till viss del med. Lersjöfors och Laxå har jag nog åkt igenom, men det är allt. Vad finns det för hålor i typ uppland, västmanland? Det är nog där jag varit mest. Jag vill ha ett exempel på en "riktig håla" :D
Är Norberg en håla? Heby? Tierp? Riddarhyttan?
Kan bidra med lite Dalarna förslag på hålor:
Långshyttan
Ställdalen
Övertänger
Idkerberget

finns säkert fler, finns många gamla bruksorter som långsamt dör i Dalarna. Men dessa är de jag känner till lite mer.
 
Det finns väl ingen exakt definition men en bra indikator är om det mesta som går att läsa om platsen på Google kommer från SCB.
 
Men okej, om vi nu ska prata vad som ÄR en håla. Vad ÄR en håla?
Månkarbo har ni nämnt, där har jag varit en del och håller till viss del med. Lersjöfors och Laxå har jag nog åkt igenom, men det är allt. Vad finns det för hålor i typ uppland, västmanland? Det är nog där jag varit mest. Jag vill ha ett exempel på en "riktig håla" :D
Är Norberg en håla? Heby? Tierp? Riddarhyttan?
Tierp har ju helt klart hål-atmosfären men fick inte så himla många poäng i det där indexet nån postade :p hela samhället lever ju, förutom folks hopp och drömmar då.
/utflyttad
Jag tänker att en håla är en kombination av hålindexet och en hopplöshet/pessimism/socialutsatthet som får mig att tänka på rostbältet. Små pittoreska orter där det mesta funkar känns inte som en håla för mig, och inte heller lite större orter (Laxå exempelvis) oavsett hur potentiellt socialt utsatta de är. Småorter där folk kan jobba i större närbelägna orter känns inte heller så håliga utan kanske mer som avkrokar?
 
Kan bidra med lite Dalarna förslag på hålor:
Långshyttan
Ställdalen
Övertänger
Idkerberget

finns säkert fler, finns många gamla bruksorter som långsamt dör i Dalarna. Men dessa är de jag känner till lite mer.

Faktum är att jag aldrig ens hört namnet på nån av dem förutom Långshyttan, vilket är lite intressant med tanke på att iallafall Övertänger och Idkerberget kan jag åka till på lite drygt en timme (var tvungen att googla ;)). Är det ett hål-kriterie tro? Att det är stor risk att man inte vet att de finns, fast man bor relativt nära?
 
Håla är väl som många varit inne på subjektivt. Det beror ju på vad man jämför med. När jag varit i London känns t.o.m Stockholm som en håla. Säger bara Söder där lantisar med universitetspoäng lajvar hipster och Berlin... :D
 
Faktum är att jag aldrig ens hört namnet på nån av dem förutom Långshyttan, vilket är lite intressant med tanke på att iallafall Övertänger och Idkerberget kan jag åka till på lite drygt en timme (var tvungen att googla ;)). Är det ett hål-kriterie tro? Att det är stor risk att man inte vet att de finns, fast man bor relativt nära?

Tycker det är ett rätt bra kriterie ;).
 
Lite sen på bollen kanske, men som flera skrivit - trivs man inte där man bor så finns alla möjligheter att flytta. Sen beror ju möjligheten att hitta boende på var man kan tänka sig att bo. Vill man fortsätta bo i huvudstadsregionen, då är det nog svårt att hitta boende.
Kan man tänka sig att flytta till en "håla" i Småland (t.ex där såväl konsum som macken är nerlagda) så ökar chansen betydligt att hitta en bostad till en relativt låg kostnad dessutom.

Sen vad gäller studentbostäder
Okej. Läste i veckan i tidningen att studentbostäder är svårt att få. Då ljuger media alltså. Intressant!
så finns det kommuner som har bostadsgaranti till studenter, även om man kanske får räkna med att hanka sig fram de första veckorna... (vandrarhem, campingstugor, rum etc)
Kalmar kommun har bostadsgaranti för Linnéuniversitetets studenter, för att ta ett exempel.
Och:
Det finns högskolor i kommuner som erbjuder garanterat boende. T.ex Kristianstad högskola.
 
Faktiskt en stad! :D Pratar vi Dalsland känns tex Skåpafors, Ödeborg, Rölanda, Fängefors, Nössemark och Åsensbruk som bra mycket mer ”håliga” än Åmål som faktiskt är en relativt fungerande stad :)
Jepp, större ort. Kan inte skriva större stad om Åmål. Men det är den enda plats jag passerat där jag verkligen tyckte det var dystert.
 
Faktiskt en stad! :D Pratar vi Dalsland känns tex Skåpafors, Ödeborg, Rölanda, Fängefors, Nössemark och Åsensbruk som bra mycket mer ”håliga” än Åmål som faktiskt är en relativt fungerande stad :)
Fast Fängersfors har Not Quite, stora poängavdrag på hålindexet där. Men jag håller med i sak. Åmål är en välfungerande liten stad.

Och ja, Ödeborg ÄR en håla. Enda försonande grejen är ån.
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 135
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 061
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 459
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
908
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp