Nyårsmat till stallet

Bukefalos 30 år!

WildHorse

Trådstartare
Nyår närmar sig med stormsteg, snart dags för den årliga vakan i stallet. För det mesta brukar det vara rätt lung vaka ändå även om oron så klart alltid finns i bakhuvudet. Tyvärr flyttar det in mer och mer folk här så det smäller ju mer intensivt för varje år som går

Brukar ändå pynta lite fint i stallet och säga att jag firar med dom. Säger alltid att jag ska ha med mig någon nyårsmat men blir sällan mer än chips och energidricka. :cautious:

I år ska det bli ändring på det, letar inspo just nu men just nu känner jag meh inför alla förslag. 😅

Så tänkte kolla, vad äter Buke på nyår och har ni några bra tips på festligt mat som kan förberedas i förväg, gott att äta när det är kallt men inte kräver uppvärmning eller står sig i en mattermos, helst som inte kräver bestick. 😅

Ja, kan tänka mig att det känns konstigt.

Skagenröra är gott. 😋 Ofta brukar det dock inte vara lika gott i typ -10. Inte för att vi fått någon vinter i år än. :cautious: :cautious:
Så blir det inte mer än de 2-3 minusgraderna vi fått än så länge kan det ju funka ändå kanske.😅

Vårrullar är gott men är lite för mycket vardags mat feeling tycker jag för nyår.
Men det är väl oxå mitt problem, har inte så många traditioner kring nyår gällande mat på samma sätt som övriga högtider. 😅

Nyår närmar sig med stormsteg, snart dags för den årliga vakan i stallet. För det mesta brukar det vara rätt lung vaka ändå även om oron så klart alltid finns i bakhuvudet. Tyvärr flyttar det in mer och mer folk här så det smäller ju mer intensivt för varje år som går

Brukar ändå pynta lite fint i stallet och säga att jag firar med dom. Säger alltid att jag ska ha med mig någon nyårsmat men blir sällan mer än chips och energidricka. :cautious:

I år ska det bli ändring på det, letar inspo just nu men just nu känner jag meh inför alla förslag. 😅

Så tänkte kolla, vad äter Buke på nyår och har ni några bra tips på festligt mat som kan förberedas i förväg, gott att äta när det är kallt men inte kräver uppvärmning eller står sig i en mattermos, helst som inte kräver bestick. 😅
Hummersoppa? Med bröd till.

Kanske en lyxig soppa i mattermos och gott bröd från bageri? Vad som är en lyxig soppa för dig beror ju på vad du gillar annars och vad du upplever som lyx. Vill du ha räkor i ta dem vid sidan och lägg i botten på koppen eller vad du nu dricker i och slå på soppan. så blir dem inte sega av varmhållning.

En god efterrätt till exempel pannacotta eller chokladmousse går att förbereda i portionsskål och ätas som den är.

Kanske en lyxig soppa i mattermos och gott bröd från bageri? Vad som är en lyxig soppa för dig beror ju på vad du gillar annars och vad du upplever som lyx. Vill du ha räkor i ta dem vid sidan och lägg i botten på koppen eller vad du nu dricker i och slå på soppan. så blir dem inte sega av varmhållning.

En god efterrätt till exempel pannacotta eller chokladmousse går att förbereda i portionsskål och ätas som den är.

Såhär tänkte jag också.

Åh, vit chokladmousse blev jag sugen på nu.
Hade inte tänkt göra nåt spec på nyår, men kanske vi ska försöka äta nåt gott.

Finns det

Finns det ingen Micro?
Annars någon variant på wrap? Med sånt du verkligen gillar i. Tex räkor och god sås mm

Grön ärtsoppa till förrätt tycker jag känns självklart :) varmt och enkelt att göra och lyxigt. (koka upp en påse gröna ärtor i typ kycklingbuljong, Vrrrr, klart). -mattermosen (det blir över till matlåda)

Baguette och smör med kallrökt lax som huvudrätt?

Äppelpaj i muffinsformar (sådana -6 st i metall, bara att göra som vanligt men de blir små och praktiska) till efterrätt med en tetra vaniljsås. Går även finfint att göra ostpajer så! Ploppa upp försiktigt med en steknål, inte repa :)

Och så en termos med varm äppelmust med kanel (eller varm och kall om man tänkte dricka alkohol i stallet) och en termos med te?

tillägg: Någon ovan nämde räkor, räkor är jättegott i den gröna ärtsoppan, bara att slänga ned några handpillade från burk.

Senast ändrad:
Oj oj, många bra svar. Svarar alla lite allmänt här.

Fick inse att jag inte kommer orka riktigt att ställa mig och laga något ordentligt så tog en sväng idag och räfflade ihop lite saker som var färdigt.

Just röror är inte så nice i stallet men en klick skagen på chips är ju såå gott, så det får bli tjuvstart på dagen på morgonen hemma.

Vi har ingen mikro men iår blir första nyår sedan vi flyttade så nu är hemma bara några minuter från stall. Så fram tills dess att de börjar smälla kan jag ju egentligen fara o flänga hur mycket jag vill emellan, bara jag som nog kmr vara för lat för det. 😅

Men efter vi plockat in hästarna åker jag nog hem och käkar en portion mat. Tyvärr är det få saker som jag ogillar så mycket som ärtor! Men Hummersoppa känns som en toppen idé, tyvärr hittade jag ingen.
Så skärgårdssoppa fick stå stand in, så lyxar jag till den med o toppa den med lite riven fin pecorino. Och såklart bröd till, om jag orkar blir det nybakt annars tar jag upp en limpa av mammas surdeg ur frysen.

Till lättare desserr i stallet närmare tolvslaget blir det franska maränger och choklad pudding. Och såklart mitt vanliga förråd av chips och energi dricka. 😅

Varm äppelmust med kanel var ju verkligen ett toppenförslag och som ett tecken från ovan hade Ica en nästan 1l termos drickmugg i min favorit färg idag, så det ska jag smutta på hela kvällen.

Utöver det har jag bunkrat koppnudlar, inte mycket lyx kanske men nästan nödvändigt för den inre värmens skull. 😅

Vid tolvslaget blir det päroncider i ett fint glas, min ENDA faktiska nyårstradtion i mat o dryckväg.
Alkohol fri, jag dricker inte men även om jag gjorde det skulle jag aldrig våga under nyår. Tänk om man behöver dra in med en skadad häst efter fyrverkeri panik. 🫣 Men så vakar jag själv på hästarna medans min kompis har koll på våra katter. Är väl annorlunda om man är fler som hjälps åt.

Tack hörrni för alla förslag, och må ni ha ett gott och tryggt nyår! 🥳🎉

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat