Nyårsmeny

Färsk Kalix löjrom, 380 spänn hektot i fiskaffären. :eek: Sneglade på amerikansk dito för ungefär halva priset men sedan tänkte jag att det kanske gynnar någon som röstat på Donald Trump, och så fick det bli en liiiiiiiten klick av lyxrommen. (och fan om det gynnar någon obskyr fiskare som röstat på SD nu!) Det är svårt att vara den perfekte konsumenten.
 
Färsk Kalix löjrom, 380 spänn hektot i fiskaffären. :eek: Sneglade på amerikansk dito för ungefär halva priset men sedan tänkte jag att det kanske gynnar någon som röstat på Donald Trump, och så fick det bli en liiiiiiiten klick av lyxrommen. (och fan om det gynnar någon obskyr fiskare som röstat på SD nu!) Det är svårt att vara den perfekte konsumenten.

Rätt val :up: jag tycker den amerikanska är rätt tråkig oftast och tar hellre sikrom om jag ska snåla.
 
Någon som har tips på hur man gör plankstek lite lyxigare och roligare? Har redan tänkt ha oxfilé som kött och gör självklart beasåsen själv.

Till efterrätt har jag gjort daimcheesecake.
 
Nu är efterrätten klar, hade givetvis missat att vår limoncello var slut så nu fick jag improvisera i smaskättningen med mörk rom och citron förhoppningsvis blir det lika gott! Tog ett tag att hitta rätt balans dock men men ingen har väl dött av att provsmaka en efterrätt några gånger. :d:d:) Så nu är semifreddon klar att tas ur frysen imorgon en halvtimme innan vi vill äta efterrätt. Gillar mat som går att förbereda!
 
Kände mig nödgad att erbjuda mig göra efterrätten. Så måste komma på någon lämplig efterrätt nu med.

Ingenting med baljväxter eller hallon (allergier). Maten innan blir som sagt ganska tung - hasselbackspotatis med kött alternativt det där som jag ännu inte riktigt har bestämt.

Tips?
 
Kände mig nödgad att erbjuda mig göra efterrätten. Så måste komma på någon lämplig efterrätt nu med.

Ingenting med baljväxter eller hallon (allergier). Maten innan blir som sagt ganska tung - hasselbackspotatis med kött alternativt det där som jag ännu inte riktigt har bestämt.

Tips?

Glassbomb? Kräver ju rätt lite insats egentligen.
 
Kände mig nödgad att erbjuda mig göra efterrätten. Så måste komma på någon lämplig efterrätt nu med.

Ingenting med baljväxter eller hallon (allergier). Maten innan blir som sagt ganska tung - hasselbackspotatis med kött alternativt det där som jag ännu inte riktigt har bestämt.

Tips?

Cheesecake med lime tycker jag är jättegott när man har haft tung mat innan. Den blir god lätt och fräsch. Eller köp frysta bär (inte hallon då), gör en ljummen sås på vatten, socker och bär,, lägg upp vanliglass i skålar och toppa med lite hackad mandel.
 
Kände mig nödgad att erbjuda mig göra efterrätten. Så måste komma på någon lämplig efterrätt nu med.

Ingenting med baljväxter eller hallon (allergier). Maten innan blir som sagt ganska tung - hasselbackspotatis med kött alternativt det där som jag ännu inte riktigt har bestämt.

Tips?

Stek (förmodligen inte den rätta termen på kockspråk) kokos i en stekpanna tills de blir lätt gyllenbruna. Häll kondenserad mjölk på en liten tallrik, ta en kula vaniljglass och rulla i kokos och lägg sedan kulan på den kondenserade mjölken. Strö sedan lite flingsalt över. Klart! Hur gott som helst!
 
Det blir hummer, enkelt gratulerad med vitlökssmör, till förrätt. Sådan där kokt i vakuum, de brukar vara rätt goda om än inte som riktiga färska men de pengarna vägrar jag lägga till nyår. Till huvudrätt pepparbiff med potatisgratäng eller potatisbakelse, rödvinssås och sparris. Vit choklad-pannacotta med björnbär till efterrätt.

Richard Juhlins alkoholfria bubbel till åtminstone förrätt och tolvslag, Jacobs Creeks alkoholfria röda till huvudrätten.

Känns mycket mainstream, ska bli mycket mysigt!
 
Det blir hummer, enkelt gratulerad med vitlökssmör, till förrätt. Sådan där kokt i vakuum, de brukar vara rätt goda om än inte som riktiga färska men de pengarna vägrar jag lägga till nyår. Till huvudrätt pepparbiff med potatisgratäng eller potatisbakelse, rödvinssås och sparris. Vit choklad-pannacotta med björnbär till efterrätt.

Richard Juhlins alkoholfria bubbel till åtminstone förrätt och tolvslag, Jacobs Creeks alkoholfria röda till huvudrätten.

Känns mycket mainstream, ska bli mycket mysigt!
Hälsa grattis till hummern från mig :D:laugh:
 
Kantarellröran är klar, blev schalottenlök och kantareller frästa i mycket smör, sen i med lite whiskey, kalvfond och kantarellspad (torkade kantareller, så de får ligga i blöt i några minuter och sen torka lite på papper). Salt och peppar och timjan, så fick det koka ihop. Creme fraiche och philadelphia ner i pannan, klart efter lite puttrande. Rekommenderas!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 883
Senast: Badger
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 791
Senast: Trasten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 369
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp