Bukefalos 28 år!

Nyårsmeny

Jag vet att många är lite rädda för rödvinssås men det är inte så svårt. Bara man smakar av hela tiden och vågar ta ut svängarna så man får till den smak man vill ha. Jag har faktiskt aldrig misslyckats med receptet ovan. Det smakar inte lika varje gång men det har aldrig blivit misslyckat :D

Hur många ska du göra sås till? Om det inte är så många kanske det i BiB:en räcker? Mina mängder av allt är ju ungefärliga. Har man mycket bacon/lök i förhållande till vätskan blir det bara mustigare. Annars funkar matlagningsvin utmärkt.

Jag brukar ha en rensning när jag kokar en riktigt stor sats så jag har i allt jag har hemma som passar: rödlök, schalottenlök, gul lök, rökt skinka, bacon och svamp :laugh:

Edit igen: Jag har naturligtvis i svartpeppar när jag kokar den också, typ ett kryddmått (eller ett rågat kryddmått).
Sex personer, varav alla älskar sås. Har lite prestationsångest 😊. Är du kock eller bara väldigt duktig på matlagning?
 
Vi ska få nyårssupe hos svärföräldrarna. Till förrätt något med skaldjur, oklart vad och till varmrätt oxfilé och potatisgratäng. Efterrätten står jag för och jag har kraftigt nedsatt ork pga. mancold, så det blir en choklad- och kolapaj med lättvispad grädde och hallon.
 
Äh. Sås är äckligt.

Vi ska äta ugnspotatis med någon gojsig röra på. Skagentoast till förrätt och tranbär med kolasås till efterrätt. Barnsligt enkelt och kräver inget dyrt kött.

Och du ska veta att i finland äter man inget fint till nyår. Det är (håll i dig nu) knackkorv och såndär billig potatissallad som gäller. Jag kommer från finlandssvensk kretsar och tänkte dö då jag för första gången deltog i finskt nyårsfirande. Liksom, var är hummern?

Edit jag läseäte nyss lite om varför man äter sånt skit Finland. Nu skäms jag lite för det stod att det är bra mat som alla har råd med. Alla kan fira på samma sätt oavsett ekonomi. Det är inte heller maten som är poängen utan det goda sällskapet.


Fast jag gillar hummer...
I Danmark är det av tradition rimmad torsk med tillbehör i stil med grönkål, stuvad som stuvad spenat. Men det är inte vad jag tror att du skulle bli serverad idag, om din värd är yngre än 80 år gammal.
 
Ändrade planer ikväll på grund av sjukdom. Ska nu till ett avslappnat firande i knytisstil och blev ombedd att ta med något sött/dessert. Uppskattningsvis 12-20 personer på plats och jag har dagen på mig att fixa. Vad gör jag? :confused:
 
Ändrade planer ikväll på grund av sjukdom. Ska nu till ett avslappnat firande i knytisstil och blev ombedd att ta med något sött/dessert. Uppskattningsvis 12-20 personer på plats och jag har dagen på mig att fixa. Vad gör jag? :confused:

Paj? :d
Tror en chokladpaj med kolasås har nämnts i tråden.. annars finns det massa varianter, tar sällan superlång tid och lätt att göra till många :)
Eller klassikern från när jag var med och drev kårens fik på universitetet, kladdkaka i långpanna! :D
 
I Danmark är det av tradition rimmad torsk med tillbehör i stil med grönkål, stuvad som stuvad spenat. Men det är inte vad jag tror att du skulle bli serverad idag, om din värd är yngre än 80 år gammal.
Här har alla affärer erbjudande på korv och potatissallad just nu:laugh:
Screenshot_20181231-112217_Chrome.jpg
 
Ja! Och det här är jätte OT men alltså helfinska brukar föraktfullt säga "svensktalande bättre folk" och jag har alltid menat att de överdriver och har fel. Men jag börjar ju tänka att de kanske har rätt eftersom jag typ tänkte börja gråta dendär första gången jag förväntade mig hummer och fick knackkorv.
Den bild som når mitt svenska liv, och jag har.nog mindre erfarenhet av Finland än många svenskar. Jag har tex aldrig varit i Finland. Men. Den bild som når mig är väldigt färgad av att helfinska kopplas till arbetarklass, medan finlandssvenskar kopplas till övre medelklass. Det är säkert bara schabloner, men kraftfullt förmedlade. Oklart varifrån.
 
Den bild som når mitt svenska liv, och jag har.nog mindre erfarenhet av Finland än många svenskar. Jag har tex aldrig varit i Finland. Men. Den bild som når mig är väldigt färgad av att helfinska kopplas till arbetarklass, medan finlandssvenskar kopplas till övre medelklass. Det är säkert bara schabloner, men kraftfullt förmedlade. Oklart varifrån.
Det är nog ganska sant kanske.
 
Ja! Och det här är jätte OT men alltså helfinska brukar föraktfullt säga "svensktalande bättre folk" och jag har alltid menat att de överdriver och har fel. Men jag börjar ju tänka att de kanske har rätt eftersom jag typ tänkte börja gråta dendär första gången jag förväntade mig hummer och fick knackkorv.
Och du skriver "dendär" precis som Tove Jansson och Märta (Cavonius) Tikkanen!
 
Och du skriver "dendär" precis som Tove Jansson och Märta (Cavonius) Tikkanen!
Läst mycket av Tove men aldrig tänkt på att hon skriver dendär. Måste dubbelkolla nu bara för det :laugh:

Kl

Det blir bara jag och två till och tänkte ha med vildsvinet (som jag dessutom ”känner personligen” :cautious:) ska vara med på middagen. Men vilken sås passar till tycker ni till vildsvin?
 
Den bild som når mitt svenska liv, och jag har.nog mindre erfarenhet av Finland än många svenskar. Jag har tex aldrig varit i Finland. Men. Den bild som når mig är väldigt färgad av att helfinska kopplas till arbetarklass, medan finlandssvenskar kopplas till övre medelklass. Det är säkert bara schabloner, men kraftfullt förmedlade. Oklart varifrån.

När Finland var en del av Sverige kom de styrande från Sverige eller var svensktalande. Därför var överklassen i Finland främst svenskar. Historiskt sett alltså korrekt (även om mycket hände under 1900-talet) :)
 
När Finland var en del av Sverige kom de styrande från Sverige eller var svensktalande. Därför var överklassen i Finland främst svenskar. Historiskt sett alltså korrekt (även om mycket hände under 1900-talet) :)
Det vet jag. Men jag är rätt säker på att den bild jag nåtts av är kraftigt överdriven.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 827
Senast: Badger
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 720
Senast: Trasten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 249
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 380
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp