NYBLIVEN UNGHÄSTÄGARE (OERFAREN)

B

**BORTTAGEN**

Hejsan!

efter att min ponny var tvungen att tas bort så var jag på jakt efter en ny pålle.
det blev en 4-åring.
jag red henne 3 gånger (hopp o dressyr, o uteritt.) innan vi tog hem henne.
Hon var verkligen URSNÄLL o LUGN.
det fanns inga problem alls! :banana:
Men när vi fick hem henne (3 veckor sen) så var hon snäll med allt då oxå tills ca 5 dager senare då hon börjar med att sparka min syster som ska hämta henne i hagen.
sen så ställer hon sig i stallgången o slår huvvet i taket. så det går inte o binda up henne nu.

Jag kan förklara hur det gick till.

*jag står o sköter. hon e super snäll o mysig. sedan börjar hon backa o backa o backa. tillslut så då hade hon ju värdens tryck i nackenc o grimman satt typ vid ögonen (ni kan ju tänka hur det blev med grimman) o så står hon så...men jag tänkte att så kan hon ju inte stå så jag tänkte lägga handen försiktigt på grimskaftet o locka fram henne men då får hon panik o ställer sig. jag vet INTE varför! :confused:*

sen så hde jag henne bara lös i stallgången o så lånade jag en box i satllet så hon får vänja sig o stå där. men då e hon snäll när man sköter o s¨å förutom att hon vill gå omkring lite.
men när jag sköter i hennes egen box (utebox) så blir hon skit förbannad. hon hotar med att sparka o så..

snälla ni måste hjälpa mig!
kan jag på lite tipps.
ex.
vad gör jag om hon försöker sparka?
Får panik?
hur hanterar men en unghäst i olika situationer. har ni några exempel??
ibland så förstår jag inte varför jag skulle köpa unghäst men jag älskar verkligen att jobba!!
nått possetivt är i allafall att när jag provred så sparkade hon bakut o gorde luftsprång när man skulle rida.
det har hon inte gort enenda gång sen vi hämta henne. det e ju nått possetivt i allafall. :crazy:
tack tack tack om ni vill hjälpa mig!
 
Inga direkta tips (är för trött) mer än att ge sjutton i att fixa i boxen, det är hästens fristad, hon måste få veta att hon får vara ifred där.

I övrigt låter det som om hon testat er och upptäckt att ni var ganska lättskrämda. Vad finns det för hjälp i stallet?
 
hej.

jo men jag tycker inte att hon har rätt i att få hota mig om jag vill in genom att vända rumpan till o hota. :cry:
men jag vet inte riktigt hur man ska hantera det... ska jag slå till henne? :confused:
 
Låter som att det inte är en så bra ide för dig att ha en unghäst. Varför inte sälja den till någon mer kunnig som får ordning på den. Det är bättre än det händer något när den står hos dig.

Och en sak, om du slår hästen, vilket du verkligen inte ska göra, så kommer det bara bli värre..
 
Det var väl inget bra tips?? Tror du det blir bättre av att hästen får byta hem igen ?

Till Trådskaparen!

Finns det ingen i din närhet (ex stallet ) som har mer vana med unghästar? Någon du kan rådfråga?

En unghäst är precis som det låter ung och oerfaren och det tar lång tid för en häst att vänja sig i det nya hemmet. Hon testar säkert dig just nu för att se om du är en god ledare.

Att slå henne är ingen bra idé, men du måste ändå visa att du inte accepterar att hon hotar dig.
En häst övervinner man aldrig med styrka, det måste ske med list!

Det brukar finnas mycket unghästböcker att låna på biblioteket, annars kan det vara värt att köpa.

Träna mycket enkla och små övningar med henne, var ute och promenera m.m
Respekt får man aldrig genom slag, respekt är något man får genom tillit .

Tag hjälp och läs böcker.


Som någon skrev tidigare, undvik att sköta om henne i boxen,hon kanske finner boxen som den enda trygga plats just nu.
Lycka till
 
Kan vara så att hsäten testar dig... den kollar om du blir rädd när den hotar, och den kollar vad din reaktion blir i vissa situationer... du ska ju fungera som hästens ledare, och den måste veta vart du står.

ta hjälp av någon kunnig, gärna med erfarenhet av unghästar. jag tror ine att det hjälper att sälja hästen, det den behöver är en trygghet!
 
Hejsan...ush känns så tråkit att nästan alla vill att jag ska sälja hästen efter 3 veckor, det vill inte jag.
Jag vill hellre göra allt bra med lite hjälp!
jag vet en person som e duktig hon ska jag ta hjälp av och min tränare e duktig hon hjälper mig oxå men hon har inte alla svar eftersom hon inte e såååå van med just unghästar.
men hur ska jag göra för att hon ska sluta med att hota.
jag har inte slagit henne o tänker inte göra det heller.
förra ägaren sa att det tog 3 vecor hos henne för att få henne "normal". (att trivas) men men.
jag har köpt en jätefin häst som jag älskar o jag tänker INTE sälja henne.
hur ska jag få kunskap av unghästar om jag alldrig testar utan BARA sitter o läser. (??)
aja..hoppas att jag får fler svar! tack
 
det kan ta upp emot 5 månader innan en häst känner sig hemma hos en ny person. men sen är det individuellt, vissa bryr sig inte ens efter ett par dagar.
Unghästar testar gärna sin gränser.
Och var beredd att det kommer bli likadant under ridning.
 
Hallå tjejen!
Grattis till nya hästen!

Om du vill ha lite tips om hur du ska få hästen till att lyda dig så läs på NH-sidorna, allt som skrivs där funkar inte på alla hästar men personligen har jag fått många bra tips, idéer å tankegångar därifrån!

Min pålla va oxå wils n´ crazy i ca ett halvår, (hon va fruktansvärt dåligt uppfostrad o lite hanterad innan jag fick´na) men genom att visa att jag va ledaren (tog ut en tjej som e kalas på sånt som visade hur jag skulle göra) och med mkt kärlek så slutade hon med olaterna å e nu underbaraste hästen! :love:
Det tar tid, å alldeles säkert så kommer du få problem med ridningen oxå som nån innan skrev....
Jag fick börja med att ha henne i grimma å grimskaft på ridbanan å skulle få henne att gå bakom mig med sänkt huvud (alltså inte se ut som hon ville springa över mig) o att få henne att stanna när jag gjorde det. Gick hon på eller förbi mig vände jag mig om och backade henne genom att trycka på bogen. Direkt hon gjorde rätt = massa beröm...Detta tränar vi fortfarande fast utan grimskaft....
LYCKA TILL!!!! ;)
 
Grattis till nya hästen. :bow:

Kanske lite ogenomtänkt att ta en unghäst när du inte har kunskaperna.

Hästen har kommit till ett nytt ställe där hon inte känner/litar på någon.
Hon testar dig för att se om du "duger" som ledare.
Allting är nytt för henne.

Låt henne ha ett ställe som är hennes, t.ex. boxen.
Vinn hennes förtroende och visa att du är "ofarlig" och att du är att lita på.
Var hela tiden konsekvent och ge mycket beröm när hon gör rätt.
När hon börjar lita på dig kan du börja med enkla ledövningar i grimma och grimskaft.
Räkna med att hon kommer att fortsätta testa dig i några år framöver.

Lycka till.
 
Håller faktiskt med många av de andra inläggen, det va nog ogenomtänkt av dig att skaffa en unghäst om man vet med sig att man inte klarar av det. De kräver oerhört mkt tid och kunskap, men att hon hotar dig är ju inget vidare. Själv har jag 3 unghästar för tillfället och jag älskar det! Det tar massor av tid och tålamod men det är det värt, då får jag en häst som jag vill ha den, jag vet vad de varit med om samt eventuella dåliga sidor man förbättrar.

Och som någon nämnde, BOXEN ÄR HÄSTENS HEM! Jag skulle aldrig få för mig att göra iordning mina hästar i deras boxar, det är deras hem, det enda jag gör därinne är att byta täcken när de kommer in för natten. Borstning, sadling mm görs alltid uppbunda i gången.
 
ush känns så tråkit att nästan alla vill att jag ska sälja hästen efter 3 veckor, det vill inte jag.

Missade du mitt inlägg ?

Så vitt jag kunde läsa så var det en som tyckte så!

Läs mitt inlägg igen!
 
Läs!

Varför tar du inte åt dig av dom svar du fått, utan retar upp dig på ETT inlägg?
Du vill ju ha hjälp, då får du väl visa lite ödmjukhet för dom som försöker hjälpa dig!
 
Då får du helt enkelt se till att någon kan hjälpa dig, annars kan det sluta riktigt illa. Får hon väl övertaget kommer hon att utnyttja det, DU måste se till att hon ACCEPTERAR dig som sin LEDARE! Har själv en unghingst på 1,5 som med jämna mellanrum kollar om han kan bestämma över mig, men icke då! JAG är hans ledare och det får han acceptera, han kommer aldrig att kunna ta över min roll, och det kommer han även att lära sig med tiden, man får inte glömma bort att han är ett barn, och alla vet ví ju att barn är klåfingriga. :D
 
Re: Läs!

Hm nu förstår jag inte riktigt hur du menar?

Jag vill inte ha någon hjälp, utan skrev ett hjälpande inlägg som trådskrivaren kanske missat?

Och jag är inte uppretad, konstaterade bara att det fanns 1 människa som tyckte att hon skulle sälja !

Förklara gärna vad du menar
 
Jag tycker faktiskt inte att sweet melodys råd om att sälja hästen är fel.

Du beskriver hur hästen står i stallgången och börjar backa, och först då den redan ligger med hela sin tyngd bak och HAR fått panik för att hon sitter fast reagerar du. En unghäst måste du läsa tydligare änn en vuxen häst. Du måste vara ett steg före hela tiden. Som jag läser av ditt inlägg reagerade du helt enkelt alldeldes för sent.

En unghäst testar dig minst lika hårt som en vuxen häst gör. Värre egentligen eftersom den kanske aldrig stött på motstånd vid sina tester.

Frågan du ställer om du ska slå hästen då den testar dig säger mig att du har två saker att välja mellan. Antingen ser du till att få ordentligt med hjälp med ponnyn. Och då menar jag inte någon tränare som kan hjälpa dig med ridningen, utan någon som står i samma stall som dig, som kan och vill hjälpa dig dagligen i vardagssysslorna med hästen. För det är där du först och främst behöver hjälp.

Alternativet är att du säljer hästen snarast. Hellre en flytt till direkt änn att detta går helt över styr.

Det andra alternativet är tråkigt då du tycker om din ponny, men ensam kommer du inte att klara det här.

Och som de andra skrev - låt henne vara i fred i sin box. Visst ska du kunna hantera henne där också om det behövs, men inte på det här stadiet.
 
En unghäst/föl testar alltid var gränserna är, dok kan se själv i bland sätta sig i sådana lägen att de får panik!

Hästen ryggar i stallgången, men den ryggar så mkt att det blir ett tryck och den får panik.

Jag har för vanna att ALDRIG binda upp en unghäst, eller för den delan "äldre häst", så att den inte kan komma loss om den får panik! Får den panik så ska grimma kunna gå av, eller så ska det man bundit upp hästen med lossna, och man ska se till att snabbt kunna lossa hästen själv.

Börjar hästen backa om bara ett steg, så ska man genast rätta den och ta den ett steg framåt! En häst som backar kommer ofta i ett läge där den får panik pga trycket. Det händer aldrig om den går framåt.

När man har unghäst så måste man alltid ligga steget för och tänka efter innan man gör något, innan unghästen hinner göra något!

En unghäst kan inga regler om vad som är rätt eller fel, de regler den kan försöker den att ändra genom att testa människan som har satt upp reglerna.

Det här är helt vanliga unghäst tester, och jag blir lite fundersam att om du inte klarar av den nu, så kommer den att bli ohanterlig för dig och bli en så kallad problemhäst!
Hästen kommer att testa dig enu mer om den inte lär sig var gränserna går, och gränser sätter man inte med våld, utan med list och att ligga steget före.

Kan du inte få hjälp av en van hästmänniska så ska du nog fundera på at sälja hästen och köpa någon som är lite äldre, för din och hästens skull!
 
Jag tycker som de flesta andra att du ska se till att få hjälp av en erfaren hästmänniska, inte bara i ridningen (den kanske tom bör läggas på is ett tag) utan framförallt i den dagliga hanteringen.
Är hästen sedan tidigare van att stå uppbunden behöver det inte vara hela världen att det blev ett litet missöde, "en gång är ingen gång - två gånger är en vana" men se till att få hjälp så att det inte händer igen.
Sedan, om hästen hotar dig när du går in i boxen, ja för det första skulle jag nog inte heller göra i ordning hästen där. Om den däremot hotar när du ska hämta den i boxen, se till att den alltid står med huvudet mot dig. Locka på hästen innan du går in, har du box utan galler frampå kan du ju ta på grimman utifrån också så minimerar du den risken.
 

Liknande trådar

Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 671
Senast: MiniLi
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
1 958
Senast: sanio
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 274
Senast: alegria
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 372
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp