NYBLIVEN UNGHÄSTÄGARE (OERFAREN)

Hej hej igen.

Tack sååå mkt för alla svar! ni e så gulliga! :love:
Jag är en person som INTE ger upp, jag älskar hästar över allt anna p å jorden o älskar min nya häst.
några sa ju att man inte skulle slå häste utan vara ett steg före..där började jag tänka efter lite MER! :)
ex. idag så skulle jag ta in hästen i stallgången o sköta. jag ställde upp henne med huvvet mot dörren. (ganska liten stallgång med bred) hon var lugn tillofrån..när hon försökte backa så lockade jag fram henne DIREKT! men hon ville inte stå stilla så jag vände henne så hon hade huvvet mot radion o rumpan mot dörren.
ock hon står som en liten ängel :bump:
jag borstar, sadlar, spolar benen m.m.m. hon hon bara står o sover. sååå härligt.
när jag hämtar henne i hagen så går jag alldrig fram till henne utan hon ska gå till mig. oftast så ropar jag på henne o hon brukar komma men idag så kom hon inte så jag gick mot henne men var på avstånd o så lockade jag på henne, m.m. så hon blev lite nyfiken på mig o kom.
under dom här 3 veckorna som hon varit hos mig så har hon alltid kommot till mig i hagen jag har alldrig gått till henne.
är det bra??? :confused:
jag gör mkt ledövningar vart jag en är o hon e superduktig.
förut så ville hon inte bli kratsad o men nu e hon facktist jättesnäll. så käpprätt åt hälvete går det inte. jag har tålamod!
sen som jag sagt så ska jag ta dit en tjej som e duktig på unghästar.
jag hoppas att allt kommer gå bra för mig o jag blir glad för allt stöd jag kan få.
kramar
 
Nu har inte jag läst alla inlägg men svarar ändå så ha överseende om jag upprepar något som nån annan redan skrivit.

Det bästa man kan göra när/om hästen sliter i uppbindningarna är att prata lugnt och stilla med den och absolut inte göra nån affär av det. I ett stall vi stod i förut fanns det en häst som i början när den kom kunde göra precis som din gjorde. Första gången blev väl ägaren och övriga i stallet lite skärrade men sedan vande sig alla vid det och tog det bara lugnt. Hästen slutade efter en tid.

Antagligen var hon inte så van vid att stå uppbunden på det sättet i gången (import). Dessutom var hon lite av den stressiga typen. Stressar man själv upp sig så drar hästen bara ännu mer.

Vårat varmblod har oxå gjort så här nån gång men det har gått bra, jag har klappat och pratat lite med henne. Hon har gjort så om det är nåt som överraskat och skrämt henne, jag står ofta ute och gör iordning hästen så det kan ju hända nåt som skrämmer henne.

Jag har varit i ungefär samma sits som du bortsett från att våran ponny var det ingen som trodde att hon var fyra år. De flesta gissade på runt tio, hon hade inte mycket unghästfasoner för sig. Däremot kunde hon vara och är fortfarande ortoligt envis så i 6½ år har vi haft en ständig maktkamp igång :) Jag tror inte att hon nånsin kommer att helt lämna över ledarskapet och sluta testa. Det är inbyggt i henne att med jämna mellanrum kolla var skåpet står. En överlevnadsinstinkt helt enkelt.

Jag tycker att du ska försöka få hjälp från nåt håll. Det kanske finns nån i stallet med unghästvana? Börja rida för tränare regelbundet så att det inte blir några missar på den delen. En nh-kurs kanske oxå kunde vara nåt?

Sälja hästen tycker jag inte att du ska göra. Det är roligt med unghäst. Men om du känner att du inte klarar av situationen så ska du nog överväga att sälja hästen.
 
Fortsätt så!

Du vinner din häst lydnad och respekt genom att vara smartare än den, och tänka ett steg längre och ligga steget före!

Med våld så får man inte hästens respekt, utan bara rädsla.
Med unghästar och hästar med dålig uppfrostran så ska man tydligt vissa vad man vill och ge mkt beröm så fort den bara gör lite rätt! På så vis så vill hästen visa sig duktig och få mer beröm och den vet att den gör rätt. Ett litet steg åt rätt riktning är det man eftersträvar, men vist så kommer det bakslag, men även andra nya hyss som hästen kan hitta på.

Tycker det är bra att du har hitttat någon som kan hjälpa dig och komma med förslag, för med en unghäst så kan man inte känna sig osäker, man måste vara snabbtänkt och smart, men även var mkt noga med sin egen säkerhet! Se till att din egna säkerhet kommer i första hand, det du gör med hästen måste vara säkert för dig, som nu att du vände hästen i stallgången, den blev lugn = mindre risk för dig!
Du ser till att den inte backar = mmindre risk för dig, plocka undan så det inte ligger några sakor i stallgången så att hästen eller du kan trampa på m.m
Det finns mkt att tänka på i varje handling med hästen!

Är du rädd att hästen ska sparka dig i tex hagen, ta då hjälm och säkerhets väst på dig och locka hästen till dig.

Läs böcker och tänk på din säkerhet!
Vist det är jättekul med unghsätar, men även mkt krävande, inte minst tålamodsmässigt!
 
det låter ju som det går frammåt, så fortsätt så!
det är inte lätt med nya hästar och framförallt inte unghästar!!

har själv köpt en unghäst nyligen och hon testar mig något enormt vid ridning. dock börjar det gå allt bättre o bättre. man vill ju inte ge upp!

Idag kom hon galopperandes emot mig i fullgalopp när jag ropade på henne o hon var längst bort i hagen :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 673
Senast: MiniLi
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
1 958
Senast: sanio
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 274
Senast: alegria
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 374
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp