Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

skogsridmulle

Trådstartare
Efter att ha haft mina två hästar i knappt två år märker jag att jag inte är någon stjärna med att behålla rätt växtlighet. Nu är det som för två år sedan såg ut som ängsmark rätt nertrampat, gräset verkar inte trivas så bra medan ogräset håller på att ta över. Främst en stor växt med gula blommor jag inte kan namnet på. Delvis har det kommit en del smörblommor. Jag har gått både förra sommaren och i år och försökt hålla efter men det är ett j-vla jobb rent ut sagt, och det kommer tillbaka direkt känns det som.

Bakgrund: Två hästar på lösdrift,
nuvarande status; hästarna borta på bete.
Iår har jag inte stängt av någon del av hagen, vilket kanske delvis orsakat detta?
Vad gör jag nu? Jag har tyvärr ingen traktor så att jag "enkelt" kan vända och så om. Går det dessutom att göra så så här sent?
Och om jag lyckas få en bonde att hjälpa till, när kan hästarna gå där igen?

Tacksam för svar!
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Det låter som dina hästar har gått i hagen hela vintern och förstört rötterna på gräset som egentligen skulle växa upp. Har du fått in mycket "ogräs" som smörblomma mm så kanske du behöver hjälp av en bonde som plöjer upp gärdet och du helt enkelt får så nytt gräs. Är det inte så att ogräset kväver gräset och tar överhand?
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

ja, du kanske kan be en bonde plöja upp gärdet i år. Men det är nog att rekommendera att du gör det tidigare på våren nästa år i stället, i alla fall om du vill ha någon växtlighet på gärdet till sensommaren/hösten när du tar hem dina hästar.
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

du kan inte så nu om du inte har en annan hage till hästarna i vinter. den måste vila ett år innan hästarna får gå där.

dte du kan göra är att klippa ner allt ogräs.
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Tack för alla svar!

Vilka tider bör det vara avstängt för att gräset ska bli så lite lidande så möjligt? Hur mycket bör det växa till sig på våren innan man öppnar upp?
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

För att kunna så in hagen på nytt med ett bra resultat så måste du antingen dela hagen och ta en del åt gången. Alternativt sätta upp en tillfällig hage och ta hela klabbet på en gång. Har du sandiga jordar så kan det fungera att så in nästa vår och använda hagen på senhösten, det är för sent att göra någonting nu, tyvärr.

Kicki :laugh:
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Nu har jag o maken varit ute och slitit ett tag. Det känns som att de regnskvätt som kommit de senaste dagarna har fått gräset att växa lite och håller man undan ogräset så kanske det tar sig... men jag ska definitivt se om det går att göra något nästa år. Hagen är ju lite mer rasthage än beteshage då de åker iväg på sommarbete, men vår och höst är det ju definitivt trevligt för dem att ha något att tugga på förutom hö.

Du som är bonde gör ju naturligtvis rätt i att göra allt enligt konstens alla regler - men för oss hobbynissar; -Går det att slänga ut lite vallfrön eller måste man vända för att det ska gro?
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Det är ofta nästan omöjligt att få gräset att hålla om du använder hagen som rasthage på vintern. Vinterhagar blir söndertrampade helt enkelt.

Det går med lite tur att slänga ut frön om det sedan blir en blöt vår. har du tur tar sig en hel del frön, har du otur blir det ingen större nytta med. Nu på sommaren är chansen minimal dock.
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

mina vinterhagar har klarat sig bra, är inte mer ogräs nu än innan hästarna började gå där.:)
när det växt upp ordentligt i sommarhagarna så får dom gå där så vinterhagarna får vila och då kommer gräset upp så fint så.

det är dock naturbeteshagar, så ingen vall utan det gräs som finns naturligt. har klippt ner någon tuva med älgört och några smörblommar, annars inget.
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Nja, den befintliga växtlighetn tar nog överhand. Är svårt att få fröerna att ta sig i en redan etablerad miljö. Förstår att det blir lite bökigt för er med ett större projekt, men det lönar sig i längden om man vill ha det bra.

Kolla med någon av mina ko-llegor :D i dina krokar om de inte kan hjälpa er och vad kostnaden landar på. Men iom. att hagen används året runt så belastas den ju hårt. Det bästa vore ju att ha en hage att växla med förstås och på så vis minska trycket på backen.

Kicki :laugh:
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Ja egentligen ska man som hästägare ha massor av mark och traktor, det har jag förstått!
Alla är inte lottade så, ändå har jag mer mark än vissa runt omkring mig. Har börjat undra om det är delvis därför en del hästar har mycket boxtid - det sliter ju onekligen mindre på markerna...

Iår har jag fått tillgång till en plätt till av markägaren så jag har kunnat växla lite grann. Helst hade jag ju släppt på bete i maj, men det är ingen annan som tänker så häromkring.

Funderar på om jag ska slå på stort och fota lite, för sen har vi delen framför ligghallen där det i stort sett inte växer ngt alls. Och det är väl lite det som är problemet också, regnar det mycket blir det väääldigt lerigt där om de inte har mycket mer mark att gå på, det är mycket därför de fått gå överallt iår. Här har ju inte marken frusit till under vintern *vinter? hade vi det?*.
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Framför ligghallen kommer det nog aldrig att växa något. Det är troligen smartare att dränera och hårdgöra ytan för att undvika leran.
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Vi har också klent med gräs men det beror på torkan. Även där inga hästar går syns mer örter mm än gräs. Jag vattnade för skojs skull på en liten yta i hästhagen, och PANG så kom det gröna. Mums sa hästarna. :)

Du kan tilläggsså i höst om det är för klent. Bättre då än under våren då plantorna riskerar att torka bort (vi har ganska torra vårar) innan dom hunnit rota sig ordentligt. Beroende på hurdan jord du har, så KAN det gå att så utan tidigare jordbearbetning.

Framför allt, lej någon att putsa betena där ogräs och rator behöver hållas efter.

LIA
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

De vanligaste "felen" är att marken blir söndertrampad/överutnyttjad och att man inte slår/putsar minst en gång per år.

Sår gör man lämpligast under maj månad så att gräset hinner etablera sig ordentligt innan vintern, annars är det risk för att gräset inte överlever vintern. Sår man på hösten är det risk för att det blir en blöt och mild höst så att gräset precis börjar gro innan vinterkylan kommer - då dör gräset och det blir bara kala jorden kvar.

Plöjer gör man antingen tidigt på våren eller sent på hösten, har du problem med ogräs och inte vill spruta bort detta så bör du plöja sent på hösten så att ogräset hinner dö under vintern.Plöjningen fungerar så att dels vänder man gröna delar på växterna neråt vilket gör att dom kvävs samtidigt som man blottar rotsystemet lite mera så att detta kan frysa sönder under vintern.

Man kan spruta bort ogräset och sedan köra med kultivator, tallriksharv, knivfräs eller liknande och sedan så utan att plöja.

Att ha hästarna gåendes uppepå tiltorna om du höstplöjer är inte att rekomendera, blir väldigt knöggligt :eek:.

Efter att du har sått in på våren så är det bra om hagen får vila under ett år innan du släpper hästarna där så att gräset hinner rota sig ordentligt, under den här tiden måste du putsa/klippa gräset för att ogräs ska få det svårare att etablera sig - dock måste gräset få hinna växa så att det är i vart fall en decimeter långt för att det ska klara vintern bra.

Några knep för att undvika ogräset i framtiden:

1) Se till att du kan byta hage om det är blött i marken, i
synnerhet vår och höst eller vintrar utan tjäle. Du bör med andra
ord ha minst 2 hagar att växla emellan, 3-4 hagar att växla
emellan är optimalt. När marken blir söndertrampad så förstörs
gräsets rötter = gräset försvinner och ersätts med ogräs.

2) Slå/putsa hagarna minst en gång per år, helst oftare.
Gräset klarar detta mycket bättre än de flesta andra växter =
gräs istället för ogräs.
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Jag har stora problem med framförallt smörblommor i hagarna. Det är naturhagar med stora stenar, ena, buskar osv så hur kan man då putsa dem?? Går man och slår för hand med lie?? :(
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Jag har stora problem med framförallt smörblommor i hagarna. Det är naturhagar med stora stenar, ena, buskar osv så hur kan man då putsa dem?? Går man och slår för hand med lie?? :(

Man putsar normalt sett inte naturbetesmarker. Man skall heller aldrig ha hästar på naturbetesmark vintertid. Ofta är det förbjudet med djur på naturbeten vintertid enligt skötselvilkoren som hänger samman med stöden.

Du kan ju eventuellt putsa fläckvis med en grästrimmer. Om du kan slå med lie så är ju det bättre. Jag har aldrig lärt mig det speciellt bra tyvärr.
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Vill du inte plöja upp och så om eller spruta bort ogräset och försöka så i vallen får du helt enkelt putsa bort ogräset.

Det har faktiskt visat sig förvånansvärt effektivt hos oss, men det krävs idogt putsande (hur frekvent beror givetvis på tillväxten). Vi är inne på tredje putsningen i våra hagar för i år.

MYCKET viktigt är att hålla rätt på det ogräs som är giftigt för hästar, har hade vi en som strök med då den ätit av stånds som stod i hagen (inte i vårt stall)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 143
Senast: tuaphua
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 610
Senast: Ajda
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 802
Senast: shia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 598
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Patellaluxation på renrasig katt
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp