Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Man använder hellre en motordriven slåtterbalk som man kör framför sig på ungefär samma sätt som en gräsklippare med drivning på hjulen så att den inte blir så tungdragen.

Dessa kostar ca 5 000 - 15 000 men det är värt pengarna om jämför med att gå med lie, det är tungt som f** att gå och slå med lie även om det är det i särklass snabbaste sättet att slå små ytor på.

Alternativet är röjsåg med 3-kantsklinga - trimmer är för små villaträdgårdar, inte för att använda på riktigt... dessutom tar dom ingen sly... slåtterbalk, lie, röjsåg med klinga tar hand om sly i tjocklek som ett finger ungefär vilket brukar kunna behövas för att hålla undan slyeländet.
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

det är tungt som f** att gå och slå med lie även om det är det i särklass snabbaste sättet att slå små ytor på.

För oss som inte kan är det jobbigt att slå med lie. ;) Min farfar kunde slå med lie och han blev inte trött ens efter flera timmar. Men som sagt för mig är det också tungt. Felet vi amatörer gör är att vi försöker slå av gräset när man egentligen skall skära av det.
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Felet många gör med naturbeteshagar är att dom har för lågt betestryck. I en naturhage ska trycket vara högt. Det ska vara väl avbetat före midsommar. Man släpper tidigt och stallar in sent samt att man använder fler än 1 djurslag och putsar/röjer årligen. Om trycket är för lågt kan man stängsla in delar av hagen och på så vis öka trycket där det är sämre. Man Putsar visst naturbeten..det görs 1 ggr/år. Går att skaffa fina brochyrer av SJV hur man bäst sköter ett naturbete. Bla finns 2 som är mycket läsvärda. dom heter: Naturbetesmarker och Hästens som landskapsvårdare ( 18:- exkls moms/st ).

På naturbeten får man inte tex gödsla om marken inte varit gödslad förut samt uppodling, dränering är inte tillåtet.

Vad har du för slags naturbete ? Hagmark ? Strandäng ? Alvmarker..vad ?
 
Senast ändrad:
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Felet många gör med naturbeteshagar är att dom har för lågt betestryck. I en naturhage ska trycket vara högt. Det ska vara väl avbetat före midsommar. Man släpper tidigt och stallar in sent samt att man använder fler än 1 djurslag och putsar/röjer årligen. Om trycket är för lågt kan man stängsla in delar av hagen och på så vis öka trycket där det är sämre. Man Putsar visst naturbeten..det görs 1 ggr/år. Går att skaffa fina brochyrer av SJV hur man bäst sköter ett naturbete. Bla finns 2 som är mycket läsvärda. dom heter: Naturbetesmarker och Hästens som landskapsvårdare ( 18:- exkls moms/st ).

På naturbeten får man inte tex gödsla om marken inte varit gödslad förut samt uppodling, dränering är inte tillåtet.

Vad har du för slags naturbete ? Hagmark ? Strandäng ? Alvmarker..vad ?

Det är ju olika skötsel beroende på vad för sorts naturbeten man har. med tillräckligt stort betestryck och rätt sorts betesdjur så putsar man inte anturbeten. faktum är att man inte alltid ens för putsa naturbeten. men skötselerglerna varierar ju från fall till fall.

Man måste helt enkelt titta i den skötselplan man avtalat om med Länsstyrelsen.
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Tyvärr sköter ju stora delar av befolkningen inte sina naturbeten, därav är putsning ett måste. Nja, nog får man väl pusta ett naturbete...vart har du läst man inte får då ? Jag har läst i Sjv:s brochyrer samt nånstans på deras sida.
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Tyvärr sköter ju stora delar av befolkningen inte sina naturbeten, därav är putsning ett måste. Nja, nog får man väl pusta ett naturbete...vart har du läst man inte får då ? Jag har läst i Sjv:s brochyrer samt nånstans på deras sida.

Det är skötselkrav jag haft tidigare och där fick man tex inte slå av gräs. Buskar skulle givetvis röjas vid behov men i praktiken var bara röjsåg tillåtet då.

Och i praktiken är många naturbeten omöjliga att putsa. Säg att man har 20 ha naturbetesmarker som är för steniga och ojämna för att gå att köra traktor på. Även om man skulle försökt så skulle man förstört mer än man gjort nytta.

Men har man naturbeten med stöd för extra höga naturvärden så har man en ganska detaljerad skötselplan och då får man helt enkelt titta i den. Det går inte att säga generellt hur naturbetesmarker skall skötas.
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Jag har stora problem med framförallt smörblommor i hagarna. Det är naturhagar med stora stenar, ena, buskar osv så hur kan man då putsa dem?? Går man och slår för hand med lie?? :(

Smörblommor ska du slå och samla upp innan de går i frö. Gör man det ett par år så är de stadigt reducerade efter det.
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Tyvärr sköter ju stora delar av befolkningen inte sina naturbeten, därav är putsning ett måste. Nja, nog får man väl pusta ett naturbete...vart har du läst man inte får då ? Jag har läst i Sjv:s brochyrer samt nånstans på deras sida.

Japp !

Det finns ju en anledning till att man får sådär en 6-7 000 extra per hektar i EU-stöd för efterslåtter med lie på många såna marker (slåtterbalk räknas in som lie dessutom :)).
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Japp !

Det finns ju en anledning till att man får sådär en 6-7 000 extra per hektar i EU-stöd för efterslåtter med lie på många såna marker (slåtterbalk räknas in som lie dessutom :)).

Det låter ju som fusk.;) Är du säker på att slåtterbalk jämställs med lie?

Men riktigt höga stöd för slåtter med lie får man väl bara om man skördar gräset? Inte för putsningen väl?
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Tyvärr sköter ju stora delar av befolkningen inte sina naturbeten, därav är putsning ett måste. Nja, nog får man väl pusta ett naturbete...vart har du läst man inte får då ? Jag har läst i Sjv:s brochyrer samt nånstans på deras sida.


Vi får inte putsa vårt naturbete. Där vi har fällt ut uppvuxen lövskog på tidigare befintliga ängsmarker, där har vi fått köra med en speciell fräs i begynnelsen. Men sedan, icke ett finger får lyftas.

Kicki :laugh:
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Nä, enligt jorbruksverket så är det ok med slåtterbalk... vilket känns aningen lättare än lie.

Mest stöd får du ju om du slår med lie, hässjar och sedan har djuren på efterbete.... då är det ju typ 10 000 i stöd per hektar, vilket kan jämföras intäcktsmässigt med att ta 5 ton hö på "vanligt" sätt på ett hektar :grin:

Dock är det otroligt tidsödande så jag kör nog med traktor istället...
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Har du en plan för restaurering av naturbete eller har du naturbete med särskilda värden eller kanske tom skogsbete med stöd från länstyrelsen ?

Det är ju inte samma sak som att ha en gammal äng med bete som inte kan slås med moderna redskap (läs traktor) bakom stugan.
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Om man inte putsar beten, blir det inte ett enormt högt parasittryck då? All skit som ligger där.......
gulan
 
Sv: Nybörjar frågor: Hage och växtlighet

Vi har naturbeten med särskilda värden samt återställade av ursprung.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 150
Senast: tuaphua
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 631
Senast: Ajda
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 802
Senast: shia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 607
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp