Om parkörning för nybörjare...

OM man gör en ställbar parstång av två rör, vad bör dessa ha för dimension för att det ska vara både hållbart men ändå inte för tungt?
Tänker mig vagn till ponny.
 
Ja det som händer om den är för lång är väl mest att ekipaget blir lite osmidigare. Men det är lätt att göra en stång som är ställbar i längd. Två rör som man skjuter i varann och så en genomgående skruv som man sätter vid rätt längd (man gör flera hål att välja på i det inre röret) plus en skruv som bara går genom yttersta röret som spänner fast så att rören liksom inte glappar. Ska se om jag kan fota på min vagn sen!

Bra tips! Tacksam för bilder.
Jag ska få en parstång i julklapp av min medryttare. Hennes pappa är snickare och brodern är svetsare...
 
Jag tycker steglängd och framåtbjudning är viktigast och är det bara för motionskörning kan det nog skilja rätt mycket i höjd innan det blir problem, de brukar vara rätt bra på att anpassa sig efter varann när de gått ihop ett tag. Som mest skiljer det 7 cm mellan mina ponnyer men det blir ju ganska många % på en shettis :) Jag vet inte vad du har för storlek på dina.

Det skiljer ca 13 cm mellan dem (85 cm och strax under 100 cm) Jag har inga tävlingsambitioner över huvud taget men kör gärna långa pass så det gäller ju ändå att det mesta stämmer :)

Jag har lite fler frågor.. Kan man använda olika selar till hästarna, eller behöver det vara av samma typ? Den ena hästen har en bröstsele soom passar bra, den andra funkar bättre med lokselen.. Kan man få ihop det eller är det omöjligt?
 
Jag körde med en bröst sele och en loksele, de få gånger jag testade att köra par

1926139_10203066815769875_1699925537_o.jpg


Otroligt suddig bild men Vismar till höger i paret och Blomma II till vänster. Och med två olika tömpar... Och utan hjälm, Ung och dum!
 
Nu har jag fått hem en till kbl-travare som är väldigt lik min. Därmed har projektet "köra par i framtiden" tagit ett stort kliv framåt.
Dock behöver jag förstås lära känna hästen först, och från ryggen eftersom det är där jag är säkrast. Han är trevlig, arbetsvillig men har lite travar-beteende med halsen när han blir för pigg. Alltså blir steg ett (förutom att träna igång honom; inte jobbat särskilt mycket de senaste två åren) att arbeta bort den automatiska reaktionen för tygel när han har lite bråttom, och vänja in att alltid reagera med ett "ja" för bettet.
Körning i enbet får komma när jag är säkrare på hästen, också, antagligen framemot vårkanten då.

Parstången ska tillverkas men slöa jag måste mäta först hur lång den ska vara.
 
Jag har fått huvudbry vad gäller selar för parkörning. Bytte ju till mig en vagn och selar i somras, men det har visat sig att selarna jag fick med är för små för mina ponnyer. Typiskt...
Så jag har några funderingar eftersom jag måste hitta någon budgetlösning om jag ska kunna köra par i sommar. :meh:

Dels undrar jag hur man fäster stångkoppel på en loksele? Någon som har en bild?

Och dels undrar jag om, eller kanske snarare hur, man kan bygga om en vanlig bröstsele till en parsele? Det är väl främst bröstan man behöver göra något med, antar jag? Sy dit en ring framtill till stångkoppel, inser jag. Men vad mer behöver modifieras? Och hur?
(jag har en vän med en "skomakarsymaskin" som kan hjälpa mig, bara jag vet vad jag ska göra...)
 
fortsätter på ovanstående
Borde man inte kunna konstruera en par-duglig brösta+däckel av typ såna här, på något vis?
broumlsta_zps8fuiogry.jpg


daumlckel_zpsjlsyhq3t.jpg

Frågan är bara hur, som sagt?
 
Om du har lokselar är det nog avsevärt lättare att bara skruva i ringar i lokorna än att sy om enbetsselar. Jag har tyvärr ingen bild, har inte sådana ringar på min loksele.
 
idag är första steget taget, ponnysarna är tömkörda i par. :D
Det gick över förväntan måste jag säga och de gick ungefär lika fort också. :love:
11140126_10152852626637404_2350883375947965242_n.jpg
 
jag spinner vidare på den här frågan.
Är det "skapa en typ fast brösta med ring framtill" jag behöver göra för att bygga om en sån här sele?
Jag tänker att jag kanske kan använda remmen som skakelöglorna sitter på för att skapa den fasta bröstan?
Duger det med en vanlig D-ring eller måste man ha en såndär med ett spänne till draglinorna?
Och sista frågan, kan man ha nackremmen på bröstan som den är på bilden, eller behöver man ha främre remmen genom ringen på bröstan?
Borde man inte kunna konstruera en par-duglig brösta+däckel av typ såna här, på något vis?
broumlsta_zps8fuiogry.jpg


daumlckel_zpsjlsyhq3t.jpg

Frågan är bara hur, som sagt?
 
Börjar ni lessna på alla mina tiotusen frågor här?? ;)

Ny frågeställning:
Gammeltanten som är tänkt ska gå i par med den erfarna gammelgubben (de två som tömkördes på bilden två inlägg upp) är nu körd med rockard. Hon fungerar bra, bryr sig varken om skakel mot rumpa eller draglinor mot bakben. Behöver väl bara tränas lite till för att kännas helt säker och välfungerande i vagnen.

MEN en fråga som då rör själva parkörningen:
Hur bör man gå tillväga för att sätta ihop henne i par? Hur mycket bör hon vara körd innan? Bör jag låta henne dra en fyrhjuling i enbet innan jag sätter henne i par framför en liknande?
 
Mer frågor!
Jag har lite koll på begagnatmarknaden vad gäller parselar, för att hitta billigast möjliga lösning för stunden.
Så en rent praktisk fråga...
Ibland hittar man selar som ser ut så här: (lånad bild)
839099.jpg

alltså som en "billig enkel bröstsele med fast brösta, som har en ring på bröstan".

Mina parselar, de som var för små, såg ju liknande ut men hade en rem som gick från nackremmen och genom ringen där fram.
11150811_10152863487692404_8349351224926614246_n.jpg

Jag undrar hur viktig den extra remmen är? Vad gör den för nytta?
Om man nu ska göra en budgetlösning så är det ju inte så svårt att ta ett beg stigläder och be sadelmakaren sy dit det - eller går det att sätta fast det på något enklare sätt?

Just den på översta bilden här saknar ju en däckelgjord också, men det känns enkelt att fixa om det skulle vara så att en sådan saknas - vilket den gör på många selar jag hittar. (även här funkar det med gamla stigläder...)
 
Den selen hade jag till min pålle vismar på bilden. Jag löste däckelgjorden genom att skruva isär selen, sätta dit en däckelgjord som jag hittade på en annan gammal sele i gömmorna och sedan sätta ihop igen.
 
Har man nu inte riktig utrustning så man kan köra par med vagn, så får man ju försöka hitta på något annat med den utrustning man har... :p
Ena ponnyn fick ha den vanliga bröstselen, andra ponnyn har loksele. Och jag satte en liten rem mellan ena lokan och en av nackremmarna på bröstselen. Draglinjerna är väl inte optimala kanske :angel:, det får jag ordna till nästa gång.
Men jag ville ju så gärna prova ju! Och det funkade ju faktiskt ganska bra...
Nyinkörda 24-åringen ihop med rutinerade 21-åringen. Och tämligen amatörmässiga jag vid tömmarna
 
En undran om hur man gör rent praktiskt när man kopplar ihop sitt par framför vagnen.
Har man draglinorna fastsatta på selen och fäster dem på svänglarna när hästen står på plats. Eller sitter draglinorna på svänglarna och man fäster dem i selen när hästen är parkerad där den ska vara??
 
Har man draglinor med "lopar" är det väl smidigare att ha den fäst i svängeln, så även om du har arbetslinor med rep och kätting. Den enda gången jag skulle ha draglinan på hästen är om jag hade snabbkopplingar mellan lina och svängel.
 
Tack för svar!!

Mer frågor - attans vad mycket funderingar som ploppar upp i huvudet medan man förbereder sig för att sätta ihop par framför vagn... :p

Brukar man alternera mellan höger och vänster sida för hästarna (i min värld låter det logiskt att göra så), eller har man alltid samma häst på samma sida? Kan det finnas någon anledning att inte byta plats på dem?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Frågat med glimten i ögat, men detta tycker jag är lite filosofiskt intressant. Vem är det som ska vara tacksam i en hundaffär...
Svar
12
· Visningar
1 388
Senast: Hyacinth
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 765
Senast: Lipperta
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 138
Senast: Mezcal
·
Körning Nån gång i livet ska jag lära mig att köra par med mina shettisar. En förutsättning för att lyckas med det är att man har utrustning för...
Svar
12
· Visningar
3 452
Senast: margita2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp