nybörjarspår, uppsök, inspiration

Dandylinn

Trådstartare
Jag har tagit mig an en hund som är mer kunnig än vad jag är inom ämnet och som älskar att söka, bära och hämta saker..i princip enda gången man ser henne springa i full fart och där svansen går som en helikopter.

Tanken är att vi senare ska gå kurser iom att det är detta jag är intresserad av men just nu är vi kvar i att lära känna varandra iom att jag inte haft henne så länge. Samtidigt vill jag aktivera henne mer än utöver promenaderna.

Det jag hittills kör på och som funkar klockrent utan missar är:

Jag tappar föremål under promenaden som hon får hämta (ca 100-300 m bort innan hon hämtar) eller
kastar föremål i olika terräng (ofta vante, pinne eller hemmagjord dummy) som hon får söka upp då jag kastar den utom synhåll.

Jag behöver inspiration helt enkelt, vad mer kan jag hitta på att slänga in i vardagen/sånt som går snabbt att ordna med en glad voffe som får använda hjärnan? Jag vill ju inte missunna henne det bästa hon vet och upprätthålla det hon redan kan.

Hur lägger jag tex ett enklare spår (förmodligen för mig och inte hunden), vad behöver jag, hur ska jag tänka, hur går jag tillväga?

Är det någon som har tips eller har idéer att dela med sig av? Återigen ska jag gå kurser men tänker att det aldrig kan vara fel att grunda lite grann själv eller utforska lite, framförallt slänga in hjärngympa regelbundet :)
 
Senast ändrad:
Ingen som sysslar med sök, spår, apport träning som kan sitta på lite tips för grundligare vardagsträning?? :)

Jag har en relativt utbildad hund så det är mer för min egen skull kanske bör tilläggas. Hunden ska inte utbildas utan mer underhållas fram tills dess att vi ska gå kurs
 
Är det en apportör?

Något som är enkelt är att valla av ett område, dvs du går över hela området (som kan vara tex 50x50 meter) för att maskera lukt. Sen går du ut med kanske 10 föremål som du lägger ut, du kan lägga både dolt under ris och uppe på stubbar osv. Sen skickar du ut hunden som får söka i lugn och ro. Förvänta dig inte att få in alla 10 föremål, nöjd dig med kanske 5 föremål och lägg sedan ut på nytt. Du lägger alltså ut när hunden inte ser. Det är ett fritt sök.

Markeringsträning, dirigering osv kan man också göra, men det är lite svårt att tipsa om när man inte vet nivå på hund och vad du hade tänkt göra i framtiden. Det kan ju bli fel.

Vet du om hunden funkar på pipa till exempel?
 
Jag har tagit mig an en hund som är mer kunnig än vad jag är inom ämnet och som älskar att söka, bära och hämta saker..i princip enda gången man ser henne springa i full fart och där svansen går som en helikopter.

Tanken är att vi senare ska gå kurser iom att det är detta jag är intresserad av men just nu är vi kvar i att lära känna varandra iom att jag inte haft henne så länge. Samtidigt vill jag aktivera henne mer än utöver promenaderna.

Det jag hittills kör på och som funkar klockrent utan missar är:

Jag tappar föremål under promenaden som hon får hämta (ca 100-300 m bort innan hon hämtar) eller
kastar föremål i olika terräng (ofta vante, pinne eller hemmagjord dummy) som hon får söka upp då jag kastar den utom synhåll.

Jag behöver inspiration helt enkelt, vad mer kan jag hitta på att slänga in i vardagen/sånt som går snabbt att ordna med en glad voffe som får använda hjärnan? Jag vill ju inte missunna henne det bästa hon vet och upprätthålla det hon redan kan.

Hur lägger jag tex ett enklare spår (förmodligen för mig och inte hunden), vad behöver jag, hur ska jag tänka, hur går jag tillväga?

Är det någon som har tips eller har idéer att dela med sig av? Återigen ska jag gå kurser men tänker att det aldrig kan vara fel att grunda lite grann själv eller utforska lite, framförallt slänga in hjärngympa regelbundet :)

Personspår är enkelt. Trampa upp en liten fläck i starten (markera gärna med en snitsel så du hittar tillbaka) och gå helt enkelt ut i skogen/på fältet. Lägg gärna in lite vinklar, typ 90 grader, och lägg en burk med godis/favoritleksaken på slutet. Låt ligga i minst 30 min och gå sedan spåret med hunden. Belöna ordentligt på slutet, oavsett hur det gått, så hunden får en positiv målbild att jobba för.
Variera terräng, liggtid och antal vinklar. Lägg till apporter i spåret som hunden måste uppmärksamma, måste inte vara en apportpinne utan kan vara en leksak

Lägsta klassen i brukspår är ca 300 m långt med 2 vinklar och ca 40 min liggtid (och två apporter+slutapport).
 
Är det en apportör?

Något som är enkelt är att valla av ett område, dvs du går över hela området (som kan vara tex 50x50 meter) för att maskera lukt. Sen går du ut med kanske 10 föremål som du lägger ut, du kan lägga både dolt under ris och uppe på stubbar osv. Sen skickar du ut hunden som får söka i lugn och ro. Förvänta dig inte att få in alla 10 föremål, nöjd dig med kanske 5 föremål och lägg sedan ut på nytt. Du lägger alltså ut när hunden inte ser. Det är ett fritt sök.

Markeringsträning, dirigering osv kan man också göra, men det är lite svårt att tipsa om när man inte vet nivå på hund och vad du hade tänkt göra i framtiden. Det kan ju bli fel.

Vet du om hunden funkar på pipa till exempel?

Jag är ju helt värdelös än så länge eftersom att det är ett relativt nytt område detta med hund.
Damen jag tagit över är ihopmatchad utefter beskrivning på vad jag ville ha i princip då det är sån här träning jag vill syssla med och lära mig med tiden.
Men workingtest och jaktprov b har hon avklarat så ja apportör kan man nog säga då :o

Dirigering och pipa är jag rätt säker på att hon kan men jag kanske ska låta bli sådant tills vi kursar?

Fritt sök tycks ju inte kunna vara ett problem iom att hon nappar direkt vad hon ska göra av det lilla jag själv åstadkommit hittills. Det var ju ett jättebra tips jag fick av dig. Hur långt efteråt kan man söka? Eller ska doften ligga ett tag?
 
Senast ändrad:
Personspår är enkelt. Trampa upp en liten fläck i starten (markera gärna med en snitsel så du hittar tillbaka) och gå helt enkelt ut i skogen/på fältet. Lägg gärna in lite vinklar, typ 90 grader, och lägg en burk med godis/favoritleksaken på slutet. Låt ligga i minst 30 min och gå sedan spåret med hunden. Belöna ordentligt på slutet, oavsett hur det gått, så hunden får en positiv målbild att jobba för.
Variera terräng, liggtid och antal vinklar. Lägg till apporter i spåret som hunden måste uppmärksamma, måste inte vara en apportpinne utan kan vara en leksak

Lägsta klassen i brukspår är ca 300 m långt med 2 vinklar och ca 40 min liggtid (och två apporter+slutapport).

Då har jag en kanske dum fråga, gör det något om hunden plockar apporterna i spåret? Hon älskar att plocka upp och ge, eller ska hunden bara markera och vad gör jag isf om hon plockar upp dem?

Vi ska inte tävla utan det är bara för intressets skull :)
 
Jag är ju helt värdelös än så länge eftersom att det är ett relativt nytt område detta med hund.
Damen jag tagit över är ihopmatchad utefter beskrivning på vad jag ville ha i princip då det är sån här träning jag vill syssla med och lära mig med tiden.
Men workingtest och jaktprov b har hon avklarat så ja apportör kan man nog säga då :o

Dirigering och pipa är jag rätt säker på att hon kan men jag kanske ska låta bli sådant tills vi kursar?

Fritt sök tycks ju inte kunna vara ett problem iom att hon nappar direkt vad hon ska göra av det lilla jag själv åstadkommit hittills. Det var ju ett jättebra tips jag fick av dig. Hur långt efteråt kan man söka? Eller ska doften ligga ett tag?
Du kan göra apportsöket direkt.
Det finns vissa ganska bra filmer på youtube du kan ha som inspiration, kolla där.
 
Du kan göra apportsöket direkt.
Det finns vissa ganska bra filmer på youtube du kan ha som inspiration, kolla där.

Ska kika :)

Och tack igen för tipset om att lägga ut flera föremål..jag har en som kommer att bli överlycklig!
Hittills tror jag det är för lätt för henne för hon hittar allt under minuten och jag får traska iväg på nytt och hon bara ber om mer och mer..så det känns ju lite mer utmanande att kunna ta ut henne att söka på mer "okänt" än vi gjort nu eftersom att hon kan veta vart föremålet är redan :)
 
Då har jag en kanske dum fråga, gör det något om hunden plockar apporterna i spåret? Hon älskar att plocka upp och ge, eller ska hunden bara markera och vad gör jag isf om hon plockar upp dem?

Vi ska inte tävla utan det är bara för intressets skull :)

Nej då, de får plocka upp apporterns! På tävling får de dock inte vara tuggade på, men hur hunden markerar apporten är självvalt :)
 
"Apportering till vardag och fest" är jättebra, kanske speciellt för dig - din hund är redan förbi de flesta övningarna där :) men ändå bra tänker jag, så att även du får förståelse för hur man kan göra övningarna från början.
Det finns inget retrievergäng i din närhet som du kan hänga på?
Brukar finnas en del när man söker på Facebook :)
 
"Apportering till vardag och fest" är jättebra, kanske speciellt för dig - din hund är redan förbi de flesta övningarna där :) men ändå bra tänker jag, så att även du får förståelse för hur man kan göra övningarna från början.
Det finns inget retrievergäng i din närhet som du kan hänga på?
Brukar finnas en del när man söker på Facebook :)

Jag kikade lite snabbt och funderar på att ladda ner den som e-bok faktiskt :)

Jag kommer nog lära mig massor av denna dam och båda tycker det är skitkul. Jag blir så fascinerad varje gång jag ser hundar söka föremål och hur snabbt de arbetar..vi är helt chanslösa om man jämför.

Jag har inte hunnit utforska så långt ännu det finns säkert retrivergäng och en massa träningsintresserade samt att vi har 2 bruksklubbar m massor av hundfolk i direkt närhet, förra ägaren som tränat henne osv så helt utelämnade är vi inte..som sagt jag tänkte mest i början bygga upp en bra relation mellan oss och ta det i sakta mak innan vi börjar fara runt på träningar eller kurser. Just nu är det mest för att hon ska få jobba lite med det lilla jag kan erbjuda tills vidare är min tanke. För det känns ojuste att inte låta henne göra det hon vill och kan, hon behöver det mentala och det märks
 
Senast ändrad:
Personspår är enkelt. Trampa upp en liten fläck i starten (markera gärna med en snitsel så du hittar tillbaka) och gå helt enkelt ut i skogen/på fältet. Lägg gärna in lite vinklar, typ 90 grader, och lägg en burk med godis/favoritleksaken på slutet. Låt ligga i minst 30 min och gå sedan spåret med hunden. Belöna ordentligt på slutet, oavsett hur det gått, så hunden får en positiv målbild att jobba för.
Variera terräng, liggtid och antal vinklar. Lägg till apporter i spåret som hunden måste uppmärksamma, måste inte vara en apportpinne utan kan vara en leksak

Lägsta klassen i brukspår är ca 300 m långt med 2 vinklar och ca 40 min liggtid (och två apporter+slutapport).


Vi har testat detta ett par gånger och det blev succé redan första vändan :)
Jag är så imponerad av denna donna för första vändan skötte hon precis allt själv och visste exakt vad hon skulle göra för något, ruskigt snabb är hon också. (funderar t o m på att lägga 2 spår nästa vända), hela hunden tände till när jag kopplade på spårlinan och sedan behövde jag bara hänga på.

Hon markerade apporterna (vi körde sockar :D) och hon plockade dem inte.

Kört ganska enkelt men tänkte börja dra upp svårigheterna nu.

Förra ägaren har erjbudit sig att visa hur man lägger viltspår så det ska också testas
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 246
Senast: Migo
·
Övr. Hund Tror ni det? Läste att hundar kan lukta till sig känslorna vi har. Jag vet att min hund vet hur jag mår till stor stor del, det är jag...
Svar
14
· Visningar
2 395
Senast: Thaliaste
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 798
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 586
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp