nybörjare och spänd, stirrig häst

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Majjijann
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 459
M

Majjijann

har börjat rida en häst som jag har hört ska vara mkt välriden i western. jag själv har aldrig förr haft kontakt med western. jag har bara ridit "vanligt" i 10 år.

jag tycker sadeln är stor o klumpig o inte alls så skön att sitta i som folk säger. och det hrä med långa tyglar funkar inte någe vidare. jag är van vid att ha kontakt med munnen när jag vill någonting.

hästen är ganska framåt av sig o blir lite spänd o stirrig när vi är ensamma. jag försökte få honom att tänka på lite annat än att han var ensam genom att göra lite volter o serpentiner på en åker, halter o igångsättningar, i skritt. men det känns inte som han lyssnar på mig.

nrä jag travar vill han bara springa ifrån mig. jag vill då ta tag i tyglarna, men "får" man det?
hästen går på ett sånt här bett.

hur ska jag få honom att spänna av o lugna ner sig?
han har svårt att koncentrera sig och jag har inte "bott in mig" i klumpiga sadeln och det här med långa tyglar.

Sv: nybörjare och spänd, stirrig häst

Jag är helt ny på western jag med men har fått grundläggande instruktioner av ägaren och andra inblandade :D Känner dock inte att jag behöver kontakt med munnen osv(ja, inte längre, första gången var en mindre katastrof ;) )men nu känner jag att jag "kommit hem".. :)

De hästar jag rider är välutbildade men lyssnar inte spec bra om man gör fel. Så ta en sak i taget och lär dig hur man styr, startar och stannar helt enkelt, känn in hästen också så er kommunikation från marken är bra, träna följsamhet i paddock kanske(om du inte gjort dessa saker redan).

Hoppas du hittar balansen och allt i den konstiga sadeln :D

En stor del till att hästen är spänd kan ha att göra med att du är osäker och inte känns tillfreds med hela situationen. Det smittar av sig.

Det här med att ta i hästen, JA VISST SJÄLVKLART FÅR du det. Att ta tag i hästen är ju ett sätt att visa att DU inte är nöjd med hur det hela fortlöper, att du inte är nöjd med formen, farten etc. Det är ytterligare en hjälp som du måste använda, det viktiga är att när han gör det du ber om, att du släpper efter direkt och låter honom får friheten igen så att han känner att det är värt att gå i det tempot eller formen du ber om.

Vad bekräftande bettet så tänk inte på det, det är ett bra bett som inte klämmer hästen i munnen, många föredrar och förespråkar den typen av mun del.
Det blir inte skarpare än vad du gör det till, det är din hand och hur spänd crub kedjan är som avgör inverkan på hästen. Så är du osäker släpp efter lite på kedjan. Men våga att ta tag i din häst om du inte är nöjd med tempot. Tänk bara på att forsätta hålla om benen så att det inte bara blir att du tar i handen, för att behålla en bjudning.

Lycka till! :D

ägaren är sjuk o kommer itne till stallet :(

från marken är han som en nallebjörn, inga problem alltså..

tack :bow: var lite smått orolig att det skulle bli halshuggning för att jag vill ta tag i hästen med ett sånt bett. hört många konstiga anledningar till både det ena och det andra :cool:

men som du säger filosoferar jag också. jag vill kunna ta tag o säga att jag itne är nöjd.

men "får" man ha ett mycket mjukt stöd i handen hela tiden, eller måste jag släppa emellanåt? det känns som jag kan prata mer med hästen när jag har lite kontakt och då blir ju jag lite mer säker också.

Majjijann skrev:
har börjat rida en häst som jag har hört ska vara mkt välriden i western. jag själv har aldrig förr haft kontakt med western. jag har bara ridit "vanligt" i 10 år.

jag tycker sadeln är stor o klumpig o inte alls så skön att sitta i som folk säger. och det hrä med långa tyglar funkar inte någe vidare. jag är van vid att ha kontakt med munnen när jag vill någonting.

hästen är ganska framåt av sig o blir lite spänd o stirrig när vi är ensamma. jag försökte få honom att tänka på lite annat än att han var ensam genom att göra lite volter o serpentiner på en åker, halter o igångsättningar, i skritt. men det känns inte som han lyssnar på mig.

nrä jag travar vill han bara springa ifrån mig. jag vill då ta tag i tyglarna, men "får" man det?

han har svårt att koncentrera sig och jag har inte "bott in mig" i klumpiga sadeln och det här med långa tyglar.

hej, jag har också ridit engelsk ridning förut, men har alltid velat rida western.
Jag har nyss köpt en westernutbildad häst, och det var samma här. Det kändes som han inte lyssnade, men det var jag som gjorde fel. nu har jag fått instruktioner av förra ägaren och nu har jag kommit
på hur jag ska göra och nu går det jättebra.
så be om instruktioner från ägaren så det inte blir tokigt för dig och hästen.

det kan ju även vara så att det är inte din stil med western, du kanske hellre vill rida engelsk. Då kanske det är bättre för dig att försöka rida en annan häst istället.
Lycka till!

Nu ska jag säga något som många inte vill höra. Tag ut stångbettet och rid på tränsbett. Att rida på stång när man inte är duktig och rutinerad är lika korkat som att man sätter in ett kandar på en häst för att man ska träna dressyr. Man måste klara av grundridningen i tränsbett innan man ens tänker på att byta till stång. Detta gäller även om hästen är van att gå på stång.

Se till att ta några lektioner i Westernridning.
Du ger antagligen tusen konstiga signaler till hästen som du inte har en aning om.
Och detta gör hästen alldeles förvirrad och därmed spänd och stirrig.

Mina akademiskt ridna hästar reagerar likadant på Engelska ryttare som denna Westernhäst gör.
Däremot så trivs de och fungerar bra med Westernryttare.

Det funderade jag också på, men eftersom jag vet NOLL om bettens inverkan så ville jag inte säga något :crazy:

Men det jag täntke på är att det borde vara ännu mera "känsligt" med en stång om du tar i tygeln m.m. alltså att hästen känner det lite väl bra om man inte är helt säker på vad man gör...

Men som sagt: Jag VET INTE :o :o :o

svar till alla:

som sagt, ägaren är sjuk och kommer itne till stallet.

jag har ridit akademiskt ett tag och det fungerar bra.

anledningen till att hästen blev så spänd och stressig var nog att vi gick med en annan häst en bit för att sedan lämna dem vid paddocken och fortsätta på egen hand, rakt fram på en liten grusväg utan några hinder att tänka på. när vi är ensamma direkt från stallet är det inte alls samma sak. då är han avspänd och bara alert.

det var idag bara fjärde gången jag red hästen och jag tog det lite lugnt och tänkte bara på de mest elementära sakerna, som att starta, stanna och svänga. jag höll mig i skritt hela tiden för att låta oss lära känna varandra utan att stressa, dessutom har hästen inte gått så mycket det senaste och har följdaktligen inte så bra kondition.

jag kände redan stor skillnad från sist jag red honom för en vecka sedan. jag hade lite för bråttom att döma. ny häst, ny utrustning, ny miljö, jag blir osäker och så blir också hästen.

med de framsteg jag märkte idag kändes det bra och jag ska ta en liknande lugn tur i morgon. om jag känner att det fungerar bättre mellan mig och hästen då fortsätter jag, annars pratar jag med ägaren om eventuellt bettbyte eller annan förändring.

tack för svar!

Senast ändrad av en moderator:

Majjijann skrev:

1. Byt bett.
Självklart ska du kunna ta i tyglarna om hästen inte lyssnar, men då behöver du ett snällare bett. Det tycker jag iof att du ska ha ändå.

2. Börja från en helt passiv ridstil och prova dig fram till vad hästen gör om du gör så, osv.
Rid mycket med sätet, lugna rörelser. Prova dig fram, fråga hästen. Det är så man lär sig bäst.

Blir hästen stressad så gör honom uppmärksam på att du finns på ryggen, och att du är lugn. Lugna rörelser, böj huvudet åt ena hållet etc. Är hästen en välriden westernhäst som du säger att han ska vara så ska han kunna följa med bettet mjukt och ge efter samt stanna för bettet.
Prova dig fram. Låt hästen lära dig, inte alla "fördomar" om westernridningen.
Lycka till
//höstmåne

Hm western är ju en annan typ av ridning, aldrig provat på själv, dock har ridläraren varit på väldigt givande kurs där allting styrdes med sitsen, alltså ingen kontakt med tygel. Där handlade det om att stanna hästen så lutar man sig bakåt, vill man sätta igång hästen lutar man sig framåt. Man gör som man själv gör när man är ute å går. Ska man börja gå så lutar man sig lite framåt, ska man själv stanna så lutar man sig lite bakåt. Samma sak gällde för andra övningar, ben och sits på samma sätt som vi gör det när vi ska göra det. Det kan du prova med och även bra att fråga ägaren om lite hjälp, hästen spänner sig nog för att du spänner dig och känner dig osäker än så länge. Men med lite tränning så kommer nog detta att gå kannonfint för er två :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 775
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 665
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 174
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 196
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka