nybörjarråd önskas.......

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare corina_w
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 054
C

corina_w

Hej!
Har länge varit sugen på att testa distans, men det har liksom aldrig blivit av. Nu tänkte jag försöka ta mig i kragen och komma ut på en CR eller helst PP. MEN, när jag kollade runt lite efter tävlingar inom rimligt avstånd så fanns det inte så mycket....Bästa alternativet vad gäller datum och avstånd var i Lindesberg 1/7 (minns inte vad själva ritten hette). Problemet är att den kortaste sträckan var en CR på 5 mil. Är inte det jättelångt om man rider för första gången? Min häst är väl inte direkt jättevältränad heller, jag rider ca 40min-1timme 4 dagar i veckan, mest uteritter i blandat tempo.
Skulle hon överhuvud taget orka 5 mil eller är det bättre att vänta tills nästa år så vi hinner träna lite mer?
Är ju såååå sugen.....:crazy:

Sv: nybörjarråd önskas.......

Hej!

Jag är inte säker på var du bor och var ritterna runt dig går, men det hittar du bäst på distanslistan.com där det är en fin kart-service i år!

När det gäller att orka 5 mil så kan jag ju inte avgöra hur vältränad din häst är men om du rider 4 dagar i veckan i blandat tempo och har gjort det ett tag så skulle jag råda dig att rida ca 2 mil på 2-2,5 timme någon dag och se hur din häst klarar det. Går det bra och hon inte blir jättetrött eller får reaktioner i benen dagen efter så skulle jag gissa att hon kommer att klara 5 mil i lugnt tempo galant (10 km/h).

Sen kan du fråga arrangörerna om du får rida bara ena sträckan som en prova-på eller så gör du så att du anmäler till CR:en och om du känner att det blir för mycket med hela 5 mil så kan du bryta själv efter första sträckan, tex 2,5 eller 3 mil. Att utgå på egen begäran är inget fult eller skamligt - tvärtom! Det visar på att du har gott omdöme! Men känner du att det går lätt att rida så kan du rida hela sträckan och då har du en godkänd CR, vilket inte är så dumt! Dessutom blir man taggad att träna vidare när man har testat en gång.

Lycka till!

/Camilla

Ritten heter Fornaboda ritten.
Vi har talat om att införa en PP men jag tror inte att det blir så.
Om du är sugen så har vi en PP (Närkeritten) i södra änden av närke på lördag. Klasserna är 15 och 30 km. Du kan anmäla dig via PM om du vill eller på våran hemsida.
Den 20:e augusti så har vi ytterligare en PP i södra änden av närke. Hur långt det blir är inte riktigt fastslaget ännt men det blir ungefär (38km), 30km, 20km.
Och så har vi Sydnärkeritten den 23:e september.
Besök gärna oss på www.nerikesdistansryttare.org
Jag vet inte vad du menar med rimligt avstånd men inom 20-25 mil så fins det massor av ritter att välja på.
Gå in på www.distanslistan.com i högerspalten så finns alla ritter uppräknade. Vid varje ritts namn så är det en svart prick. Om du klickar på den så kommer det upp en sverige karta med ett rött kryss på som visar vart ritten går.
Hoppas att du hittar något som lockar. /Linnea

Hej!

Tack för ett bra svar! Jag tänkte lite i dom banorna faktiskt, att jag kan ju bryta om jag känner att det blir för långt :)
Är ju så himla sugen nu så jag vill ju inte behöva vänta till nästa år.....
Jag ska prova som du säger, att rida ca 2 mil och se hur hon känns så bestämmer jag mig efter det!

Ja, så var det den hette :idea:
På lördag känns lite för snart, måste hinna förbereda oss lite.......
Ska kolla runt lite till efter passande tävlingar. Tack för tipsen!

Liknande trådar

Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 267
Senast: em76
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 632
Senast: Macken22
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara... 2
Svar
24
· Visningar
5 078
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka