Nyfiken transporter

Har ett Umesläp B35. Quarter 143 cm. Upplever det som väldigt rymligt :D
Tycker det är rymligt även när hästar på 160 + åker :)
 
Boj Bravo 220EH. Den är mycket rymlig även för en STOR häst på 180, fick bra rum där fram med. Just nu kör jag dock bara minishettisar i den, väldigt rymligt :D
 
Henra Cayenne.
Rymlig! Detta släp har lågt insteg (ramp/dörrkombo) och högt i tak, samt att den har heldörrar på båda sidor fram - hur kan man inte älska dubbel fronturlastning, att aldrig behöva slå i huvudet när man kliver in via skötardörren i transporten och att det är gott om utrymme fram, hela släpet är väldigt ljust och rymligt.
 
Kan lägga in min gamla kombination också ^_^.
Kylinge ht1300,
Och halvblod på 167cm i mkh & 155 i täcke.

Det var inte jätte rymligt, hade mellanväggen lite snedställd för att ge mer plats. Men hästen gick in och hade lagom med utrymme framför bommen, låg däremot superfint efter bilen och hästen åkte jätte bra i det ^_^. Gick till och med att sadla i släpet :) (var iofs inte det smidigaste)..
 
Cheval Liberte nånting, "vanlig" storlek utan sadelkammare.
Har en häst på ca 166 och en c-ponny, båda åker bekvämt och trivs bra i den :)
 
Har ett Ifor Williams 510 till mina, en rejäl 170 cm SWB och en maxad b-ponny. De åker väldigt bra i den och jag upplever att det finns gott om plats framför dem (lätt att tränsa i transporten t ex), och höjdmässsigt men hade jag haft en ännu större häst så hade jag valt Ifors större modell. Kan tycka att spiltlängden är ganska precis för min stora, hade inte fått plats en mycket större häst.
 
Ett Böckmann duo esprit årsmodell 17.
Enkelt släp utan lullull som ligger bra bakom bilen.
Har en Connemara på 153cm och han har gott om plats.
Skulle önska öppningsbart takfönster. Tycker det blir dålig ventilationer det är varmt.
 
Cheval Liberté, "vanligt" tvåhästars med sadelkammare. Har tre islandshästar mellan 133 och 145 cm och kör ofta två av dem samtidigt. Väldigt gott om plats och de åker bra o verkar lugna och nöjda.
 
Humbaur balios från ca -14. Upplever den ”normal”. Varken stor eller liten. Åker med 2 islänningar i den. Lite trång framtill pga sadelkammare, men det är inget utrymme som påverkar hästarna negativt. Hade önskat lite bättre ventilation. Nu är ända ventilationen att man kan öppna sidofönstren. Den är svart och blir rätt varm sommartid om solen skiner.
 
Vi har en X-trail Jade. Inga extravaganta tillbehör såsom sadelkammare, men i gengäld kan jag transportera 595 kg häst på ett 1300 släp.

Den ligger väldigt bra på vägen och hästarna som åkt i den står alltid helt still, så jag tror de trivs.

I förhållande till priset så tycker jag att vi har ett bra släp. Boj, Fautras, tex är betydligt dyrare.

Den känns rymlig fram, men jag har inte så mycket att jämföra med då detta är min första transport. 20191216_092923.jpg
 
Senast ändrad:
Steinsberger 3-hästars.

Tycker den är fantastisk på många sätt. Extremt stort och rymligt, släpet är lastbilsbrett och hästarna åker på tvären samt har en stor sadelkammare med säng mm. Därför tyvärr rätt tungt och inte särskild aerodynamisk form på släpet. Hästarna åker väldigt bra och alla mina springer in själva och även föl, unghästar och gröna hästar brukar gå på enkelt eftersom de lastas som på lastbil. Mellanväggarna går att skjuta åt sidan/ta bort så när jag åker själv med en eller två hästar går det att sadla och göra ordning allt i släpet. Är det bara en häst blir det typ som en mindre box. Stor fönsterlucka vid huvudena som går att öppna vid stillastående vilket är guld värt vid färjeresor mm när man vill ha bra luft inne i släpet. Ett minus är att det inte är att det är ganska smalt för oss människor att gå framför hästarna när man stannar för att rasta mm samt att de har ovanliga däck och eftersom släpet kommer från Tyskland är det krångligt att få till dubbdäck. Vi har valt att låta det stå över vintrarna och kör ett UME A60 då istället.
 
Jag har en Boj EH 220 utan sadelkammare och en häst på 176. Har svårt att få plats med honom rakt, måste ställa honom på snedden för att få plats. Svansen åker dessutom alltid ut när jag har luckan bak öppen 😳 Ska nog byta det släpet mot ett annat när jag får ork.
 

Bifogade filer

  • 783E00F4-C5B9-4C3F-AA6D-E4CD42BEE179.jpeg
    783E00F4-C5B9-4C3F-AA6D-E4CD42BEE179.jpeg
    395,2 KB · Visningar: 63
Jag har en Boj EH 220 utan sadelkammare och en häst på 176. Har svårt att få plats med honom rakt, måste ställa honom på snedden för att få plats. Svansen åker dessutom alltid ut när jag har luckan bak öppen 😳 Ska nog byta det släpet mot ett annat när jag får ork.

Haha

Hur ser det ur när du susar ut på motorvägen??

Svansen rakt ut?

😂
 
Steinsberger 3-hästars.

Tycker den är fantastisk på många sätt. Extremt stort och rymligt, släpet är lastbilsbrett och hästarna åker på tvären samt har en stor sadelkammare med säng mm. Därför tyvärr rätt tungt och inte särskild aerodynamisk form på släpet. Hästarna åker väldigt bra och alla mina springer in själva och även föl, unghästar och gröna hästar brukar gå på enkelt eftersom de lastas som på lastbil. Mellanväggarna går att skjuta åt sidan/ta bort så när jag åker själv med en eller två hästar går det att sadla och göra ordning allt i släpet. Är det bara en häst blir det typ som en mindre box. Stor fönsterlucka vid huvudena som går att öppna vid stillastående vilket är guld värt vid färjeresor mm när man vill ha bra luft inne i släpet. Ett minus är att det inte är att det är ganska smalt för oss människor att gå framför hästarna när man stannar för att rasta mm samt att de har ovanliga däck och eftersom släpet kommer från Tyskland är det krångligt att få till dubbdäck. Vi har valt att låta det stå över vintrarna och kör ett UME A60 då istället.
En bild kanske för de som inte känner till Steinsberger (de är inte jättevanliga i Sverige fortfarande, vanliga i Tyskland och Danmark däremot).
Hittade bara denna när man ser hela släpet från en färjeresa för ett tag sedan.
81486187_2605689796220237_6494395365104549888_n.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
931
Senast: Freazer
·
Utrustning Är intresserad av att köpa transport framöver och har hittat några intressanta, men de har rullgardin och jag har fått för mig att det...
2
Svar
38
· Visningar
2 020
Senast: Shaggy
·
Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Loma
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp