nylon vs. bomull

LillaMy84

Trådstartare
Vad tror ni?? vilket är bäst som foder i täcken?? har täcken med båda varianterna, men hur påverkar det värme-effekten osv?? Sen undrar jag om det är någon annan än jag som har problem med att hästen blir JÄTTEstatisk av att ha sina nylonfodrade på sig?? :confused: Men å andra sidan håller sig ju pälsen i bättre form än med något annat foder... Så då är det alltså stötar mot ruggig päls som blir valet... är det pest eller kolera som gäller eller finns det nåt bättre?? förutom utan täcke då... hästen är vit och hagen lervälling hästen rullar sig alltid så jag skulle inte kunna rida på tja säg 8/12 månader :rofl:

Sv: nylon vs. bomull

Värmemässigt så är det nog ingen större skillnad då det är fyllningen i täcket som värmer. Men visst blir hästarna mer statiska av syntetmaterial än av naturmaterial.

Men hur tror du hästen uppfattar det statiska, tycker själv att det är sååå obehagligt att ha på sig en fleecetröja en kall dag... får ju stötar av allt och alla (extremt lätt att bli statisk :banana: )... men sen har ju inte jag någon päls heller så det kanske gör lite skillnad eller? För det borde ju bildas en hel massa när hästen rör sig ute i hagen och så, inte bara när man tar av täcket, för då knastrar det ju så in i norden mkt.... svårt det där tycker jag... han blir ju sååå fin i pälsen av att ha gått med nylon ett par dagar bara och byter man till bommullsfodrade, ja då e han ruggig redan dan därpå igen... :confused: ... tänkte ifall det var någon skillnad i konsistensen av nylon å bomull som gör att det ena kanske håller eller skapar värme lättare än det andra trots fodringen i täcket... alltså om man kikar närmare på bomull så är det ju större "hål" i tyget än på nylon...

Jag föredrar nylonfoder. Lättare att hålla rent, fastnar inte lika mkt hår och smuts. vad gäller värmen är det nog ingen skillnad, utan som sas ovan. Fyllningen som värmer. Pälsen blir finare osså av nylon foder än av bomullsfoder.
har ej upplevt att det skulle vara mer staiskt.

hmmm... då kanske det är min häst bara då.... kanske inte hör till vanligheterna... vet ju att jag själv blir lättare statisk än många av mina vänner... men min pålle rent utav knastrar och man kan nästan se strömmen när man tar av täcket... tycker att det verkar mycket obehagligt, fast å andra sidan kanske detta beror på mig som är så statisk då oxå :banana:

Jag har utetäcken av märket Rihno, med nylonfoder.
Vist de är dyrare men de är väldigt mkt bättre än de andta utetäcken jag han provat. Pälsen håller sig fin som ni andra säger. Har inte märkt att min häst blir mer statisk om ett annat täcke ligger under utetäcket men den andra jtejen i stallet har problem med det på båda sina hästar. Min häst är helklippt, hennes inte klippta alls spelar det någon roll egentligen??

Ska hästen kunna torka under täcket föredrar jag nylon eller fleece - bomull har ju en förmåga att suga åt sig vattnet och får därmed lång torktid. Och som nån redan skrivit så är blanka foder mycket lättare att hålla någotsånär rena.

Liknande trådar

B
Hästvård Boxar ger inte rörelsefrihet ett jäkla dugg bättre än spilta anser jag. För hästen, som är ett strövdjur är valet mellan spilta och box... 29 30 31
Svar
611
· Visningar
39 346
Senast: Midnightwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna