Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

nyfikenienstrut

Trådstartare
Jag kan ibland bli rätt förundrad över både hur mycket jag själv och andra hästägare lägger på utrustning till sin häst (och ryttarutrustning).

Hur gör ni, köper ni allting nytt?
Ni som köper begagnat, vad köper ni då och var?

Jag har köpt div. saker begagnat bla en sadel, sadelgjord, schabrak, ryttarutrustning. Detta hittar jag på diverse annonssajter. Köper jag saker begagnat ska det vara i bra skick och prisvärt (dvs inte nästan nypris).
 
Sv: Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

Det enda jag begagnade jag äger i dagsläget är hästens sadel. Det av det enkla skälet att jag varken hade råd eller lust att lägga ut minst 15 000 på en sadel men ändå ville ha något av kvalitet.

Allt annat köper jag nytt, dels tycker jag det känns ofräscht med brukade saker och vill framför allt absolut inte bära kläder någon annan haft, dels vill jag ha nytt av utseendemässiga- och hållbarhetsskäl. Det kanske inte är så ekonomiskt, men det är väl knappt något hästägande. :p
 
Sv: Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

Jag köper nästan allt begagnat. Använda saker har mer själ än nya saker och både miljön och min plånbok mår bättre av återbruk.

Jag har köpt från köpsiter på internet och av kompisar. Varje gång jag använder mina fynd så minns jag hur jag hittade saken och så blir jag lite gladare.

Jag ÄLSKAR att fynda. Mitt bästa fynd hittills är min transport som jag gav 5 000 för.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

kl

Som någon annan sa så ska det vara prisvärt om jag ska köpa begagnat. Har köpt ett par täcken begagnat, men grimmor och sådant som inte kostar väldigt många kronor brukar jag köpa nya.
 
Sv: Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

Jag får det som dottern inte vill ha längre ;), alltså begagnat, fast gratis, om man inte räknar med att jag köper en del av det nya hon vill ha till sin häst...
 
Sv: Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

Jag köper både nytt och begagnat.

Alla mina sadlar är begagnade men i väldigt fint skick.
De två senaste kostade 11000kr resp 20500kr begagnade så det är inga dåliga sadlar trots att de blivit använda av ngn annan tidigare.

Jag köpte precis en lång ELT gjord som bara var använd ngn gång, såg splitterny ut :) Den kostade mindre än halva nypriset.

Mina Sprenger Bow Balance stigbyglar köpte jag begagnade för 800kr och de var bara använda få ggr och såg också nya ut.

Jag har köpt 2 Stübben träns begagnade och de såg också nya ut och jag betalade en bråkdel av nypriset.

Men tex stigläder, schabrak, täcken, ridkläder osv köper jag gärna nytt men det är ju å andra sidan inte så jättedyrt heller.
Jag köper hellre få lite dyrare saker av bra kvalitet än att ha mängder av kvantitet.
Kan jag då dessutom få det jag vill ha till en bråkdel av nypriset pga det råkar vara provat eller använt bara några ggr så tar jag gärna det.

Jag tycker det är roligare att lägga pengarna på annat än prylar, som tex träningar :)
 
Sv: Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

Jag köper saker såsom sadlar, träns, gjord och typ stigbyglar beg. Köpt sadel och byglar på det sättet nyligen. Men schabrak, huvor, borstar och sådant vill jag köpa nytt, där tycker jag livslängden så såpass kort att jag vill utnyttja den själv till fullo. Men bra, dyra saker i fint skick som kan fyndas begagnat är alltid välkommet! Köper så gott som alltid beg online, nytt både i affär och på nätet.
 
Sv: Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

Sadlar köper jag begagnat till den dag jag har möjlighet att måtta en Childeric:p. Annars kan jag mycket väl köpa begagnade andra saker också. Typ Sprengerbett föredrar jag helt klart att köpa beg;). Men jag har lite av en princip att aldrig betala fullpris på saker. Jag väntar tills det är rea och har inte behov att köpa när något kommer ut helt nytt (även om det förstås har hänt).

...och så jobbar jag extra i en ridsportbutik och hmm, det gör inte hästgarderoben mindre.
 
Sv: Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

Jag brukar kolla av begagnatmarknaden först för att se om det jag söker finns, annars får det bli nytt. Det dyraste jag köpt nytt var hästtransporten, och det känns bra, jag vet att den alltid stått inne (förutom när jag använt den).

Mina båda sadlar (runt 20 000 nypris) köpte jag begagnat och det är jag glad för eftersom hästen helt plötsligt gick och dog helt oväntat. Som väl är har jag användning för dressyrsadeln till min nya häst, hoppsadeln får jag se vad jag gör med.. hoppas att unghästen ska växa i den.

Min longeringsgjord i läder köpte jag begagnad, och jag har inte använt den jättemycket så känns bra att jag inte köpte ny.

Sele, sadel och vagn köpte jag helt nytt till ponnyn, försökte hitta beg först men hittade inget som jag tyckte passade. Köpte då inte de dyraste prylarna.

Jag tycker det är roligt att titta på beg annonser och ibland kanske man kan göra ett fynd :) Eller rättare sagt, man hittar något man inte visste att man behövde.
 
Sv: Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

Jag köper gärna begagnade saker om de är i nyskick eller iaf hela och rena. Har köpt flera täcken begagnat, bett, ett par schabrak, benskydd m.m. Ofta kan man hitta saker som är enbart provade (om ens det) och då är det ju nästan precis nytt, bara betydligt billigare...

Däremot köper jag inte begagnade/provade saker om priset knappt skiljer sig från nypriset, utan det ska vara förhållandevis billigt - annars köper jag hellre nytt.
 
Sv: Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

tidigare har jag bara köpt sadlar begagnat, men nu när jag behövde en längre hopp gjord så hittade jag en super fin begagnat :love: älskar den och priset jag fick den för var helt ok :D. råkade köpa en kavaj och en gelpadd på en loppis också för ett tag sen och har mer och mer fastnat för begagnat.

det enda som jag backar för är att man inte vet ngt om säljaren och om man har otur så får man inte varan när man fört över pengarna.
 
Sv: Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

kl
Min förra häst förstörde täcken på löpande band, då var det bra att köpa begagnat.
 
Sv: Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

Det enda jag har begagnat är till mig själv, hästen har inget.
 
Sv: Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

Jag köper det mesta nytt, för att jag inte hittar det jag vill ha begagnat eller så är det begagnat men alldeles för dyrt.
Det jag har köpt begagnat är hästens förra sadel, något täcke, ett par nästan nya vinterridstövlar, ett par chaps och sen är det nog inte mer. Nu har jag fått för mig att jag "behöver" massa ridkläder, men plånboken säger ifrån, så det letar jag efter begagnat ;)
 
Sv: Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

Jag köper en del begagnat. Finns ju en hel del "felköp" som ligger ute på annons, sånt som är bara är provat eller sparsamt använt. Bett brukar jag kolla av begagnatmarknaden ordentligt innan jag köper nytt. Är närapå bettsamlare +att bett i metall knappast slits eller blir sämre med tiden. Sånt som jag eg inte behöver men vill ha kollar jag efter på begagnatmarknaden. Tex fina pannband eller piffiga nosgrimmor som jag bara vill ha fler av.
Schabrak köper jag nya, mest för att få välja färg själv. Ridbyxor brukar också bli nya, men försöker passa på om det är rea ell. dyl. Grimmor, borstar och huvor köper jag nytt, dels slits det dels är jag petig med vilka borstar och huvor jag vill ha.
Sadel har jag köpt både nya och begagnade beroende på situation.
 
Sv: Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

KL

Jag gillar nytt :D Har dock köpt begagnad sadel, just för att dom har så lång livskvalité men sjunker lätt i pris= man kan spara åtskilliga tusenlappar ;)
 
Sv: Nytt eller begagnat - vad väljer ni?

Jag har svårt för att köpa kläder till mig själv begagnat, det ska isf vara något dyrt märkesplagg. Hjälm och säkerhetsväst är något som jag köper nytt, vill inte sätta på mig något som någon annan svettats i :p

Hästgrejer däremot ser jag inget fel med att köpa begagnat. Ett märkesschabrak som kostar 600:- nytt har använts två gånger på tävling och tvättats för försäljning för halva priset beg. är i samma skick som om jag skulle köpa schabraket nytt och tvätta det en gång? Samma princip med i stort sätt alla andra slags hästgrejer :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag funderar inför ett eventuellt framtida hästägande på det här med utrustning. Av den utrustning och de grejer som en häst behöver...
2
Svar
22
· Visningar
2 166
Utrustning Har köpt lite begagnade saker till hästen, de ser väldigt rena ut (nästan nya) så känner inte att jag skulle behöva tvätta dem igen...
Svar
5
· Visningar
651
Juridik & Ekonomi Min mamma säger alltid att "den/det säkert kommer på rea sedan!" När jag köper saker, men ibland kan jag bara inte låta bli. :D När jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 715
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp