SiZo
Trådstartare
Det blir inte samma kemiska reaktion med järn som det är med kalk, så det är frågan hur bra det fungerar. Jag behöver göra detta en gång i veckan ungefär (trots att jag alltså använder toaletten dagligen), så det är ju bra om det är enkelt och billigt. Ättika är väldigt lättanvänt, så OM det funkar så är det väldigt smidigt.Nu har jag inte läst hela tråden. Men, angående järnfläckarna i toan: har ni provat ättika? Jag har aldrig testat det i just toastolen, men på annat för att få bort kalk. Enligt min polare Google () ska husmorsknepen med ättika eller bikarbonat funka även på järnfläckar i just toa!
Vi får också järnfläckar (utgår jag från att det är..) i toan om den står oanvänd länge. När vi flyttade in var den duktigt brun just där vattnet står så att säga. Här räckte det dock att göra rent med borste och wc-rengöring ett gäng gånger, men vi har inte problem med just järnavlagringar från vattnet generellt. Däremot behövs rengöring med ättika (lindar in med hushållspapper och häller på ättika) på kranar och rör pga blir kalkavlagringar där.
Absolut. Men jag är väldigt glad för att få bo här, så att kräva att de ska ta vattenprover för tusenlappar för att jag har på känn att vattnet innehåller för mycket järn tänker jag inte göra.Hyresvärden är skyldig att se till att du har tjänligt dricksvatten. Det kan de inte veta om de inte tar vattenprover.
Hyresvärden är jättebra, och har hittills åtgärdat (eller planerar att åtgärda, vi har ju bara bott här 1,5 månad) allt som har varit regelrätt fel, och små önskemål som vi har haft i övrigt. Men jag vill verkligen inte verka asjobbig.
Men får jag tips om något ställe jag kan skicka in för järnprover som inte kostar tusenlappar så skickar jag in själv. Visar det sig sedan att vattnet har för mycket järn så är saken enkel.