Nytt hus, kamin och järnfläckar

Bukefalos 30 år!

Nu har jag inte läst hela tråden. Men, angående järnfläckarna i toan: har ni provat ättika? Jag har aldrig testat det i just toastolen, men på annat för att få bort kalk. Enligt min polare Google ( :D ) ska husmorsknepen med ättika eller bikarbonat funka även på järnfläckar i just toa!

Vi får också järnfläckar (utgår jag från att det är..) i toan om den står oanvänd länge. När vi flyttade in var den duktigt brun just där vattnet står så att säga. Här räckte det dock att göra rent med borste och wc-rengöring ett gäng gånger, men vi har inte problem med just järnavlagringar från vattnet generellt. Däremot behövs rengöring med ättika (lindar in med hushållspapper och häller på ättika) på kranar och rör pga blir kalkavlagringar där.
Det blir inte samma kemiska reaktion med järn som det är med kalk, så det är frågan hur bra det fungerar. Jag behöver göra detta en gång i veckan ungefär (trots att jag alltså använder toaletten dagligen), så det är ju bra om det är enkelt och billigt. Ättika är väldigt lättanvänt, så OM det funkar så är det väldigt smidigt.
Hyresvärden är skyldig att se till att du har tjänligt dricksvatten. Det kan de inte veta om de inte tar vattenprover.
Absolut. Men jag är väldigt glad för att få bo här, så att kräva att de ska ta vattenprover för tusenlappar för att jag har på känn att vattnet innehåller för mycket järn tänker jag inte göra.

Hyresvärden är jättebra, och har hittills åtgärdat (eller planerar att åtgärda, vi har ju bara bott här 1,5 månad) allt som har varit regelrätt fel, och små önskemål som vi har haft i övrigt. Men jag vill verkligen inte verka asjobbig.

Men får jag tips om något ställe jag kan skicka in för järnprover som inte kostar tusenlappar så skickar jag in själv. Visar det sig sedan att vattnet har för mycket järn så är saken enkel.

Men får jag tips om något ställe jag kan skicka in för järnprover som inte kostar tusenlappar så skickar jag in själv. Visar det sig sedan att vattnet har för mycket järn så är saken enkel.
Det finns en del företag som erbjuder gratis vattenprov. Det är seriösa tester men mäter inte lika många saker som de mest fullständiga proven. Kolla att det du väljer innehåller test av järn om det är det du är intresserad av. Sedan får du i regel stå ut med reklam för vattenfilter e.dyl. från samma företag, men det kan man ju skita i. Testa att googla gratis vattenprov eller liknande så borde du få något napp.

Det finns en del företag som erbjuder gratis vattenprov. Det är seriösa tester men mäter inte lika många saker som de mest fullständiga proven. Kolla att det du väljer innehåller test av järn om det är det du är intresserad av. Sedan får du i regel stå ut med reklam för vattenfilter e.dyl. från samma företag, men det kan man ju skita i. Testa att googla gratis vattenprov eller liknande så borde du få något napp.
Tack!
De vattenproverna jag har kollat på så har de velat veta vad för typ av brunn man har - och det kommer inte jag ihåg. De har säkert sagt det någon gång, men minnet är ju som en guldfisk.

Det är den. Det har jag frågat om extremt noga. Flera gånger :D

Det verkar som att hela är murstock. Och det finns murstock i andra änden av huset med, så det har nog funnits en kamin av något slag i köket också.

Det finns någon konstig lucka på baksidan av murstocken till köket. Men frågan är om den sitter ihop med vardagsrummet... Väggen som är i mitten av huset är väldigt tjock. Det syns tydligt på kartan roboten gjort. Men vad det faktiskt är vet vi såklart inte.

Har sotare någon typ av "journalsystem" så att jag kan ringa o fråga?

Jag har ingen aning om nånting. Vi vet inte ens ålder på huset. 1909 finns det omnämnt första gången, men det kan givetvis vara äldre. Så om den är original, ditplacerad efteråt vet jag inget om.

Men med tanke på placeringen så känns den inte direkt original. Kaminen i köket finns inte kvar.

Hittade en konstig grejj, men det är nog till någon murstock i köket. Vi har två skorstenar.

I mitt område så har sotarna jättebra koll. Jag hade ringt dom (det ska besiktas minst 1 gång per år om den är igång aktivt, och här så kostar det bara 600kr när dom kör hela området, cirka 3000kr om man ringer ut dom enskilt).

Men börja med att ringa dom och fråga om när den senast sotade, och när det är planerat att komma ut igen. När dom är på plats kan du be dom visa dig hur just din ugn ska skötas.

Det finns också instruktionsböcker.

Chansa aldrig med eldning inomhus - är det inte nysotat så låt bli. Det kan ta eld i gammalt sot och bränna ner hela huset.

Problemet är att det finns inget gränsvärde för järn i enskild brunn, dricksvatten alltså. Det kan vara antingen tjänligt eller tjänligt med anmärkning. Otjänligt finns inte för just järn. Det är för att höga halter järn inte är farligt att få i sig utan enbart jobbigt för det ger fläckar. Så det går inte att säga att ditt vatten har för mycket järn.

Har du möjlighet att testa vattnet där det kommer upp från brunnen eller går in i huset, inte bara ur kranen?
Om det är gamla grejor så kan det vara rost som kommer från pump, hydrofor eller ledningar. Ifall vattnet har lågt pH går det fortare för metallen att rosta. Måttligt lågt pH på vattnet är inget direkt hälsoproblem i sig, så länge man inte har ett antal meter gamla metallrör av oklara legeringar till dricksvattnet.
De vattenproverna jag har kollat på så har de velat veta vad för typ av brunn man har - och det kommer inte jag ihåg. De har säkert sagt det någon gång, men minnet är ju som en guldfisk.
Du borde kunna skriva vad som. Testresultatet på vattnet påverkas ju inte av det. De vill nog ha infon för att lägga till lämplig reklam och riktad "rådgivning".

I mitt område så har sotarna jättebra koll. Jag hade ringt dom (det ska besiktas minst 1 gång per år om den är igång aktivt, och här så kostar det bara 600kr när dom kör hela området, cirka 3000kr om man ringer ut dom enskilt).

Men börja med att ringa dom och fråga om när den senast sotade, och när det är planerat att komma ut igen. När dom är på plats kan du be dom visa dig hur just din ugn ska skötas.

Det finns också instruktionsböcker.

Chansa aldrig med eldning inomhus - är det inte nysotat så låt bli. Det kan ta eld i gammalt sot och bränna ner hela huset.
Det är sotat i somras, så det är ingen chansning.

Har du möjlighet att testa vattnet där det kommer upp från brunnen eller går in i huset, inte bara ur kranen?
Om det är gamla grejor så kan det vara rost som kommer från pump, hydrofor eller ledningar. Ifall vattnet har lågt pH går det fortare för metallen att rosta. Måttligt lågt pH på vattnet är inget direkt hälsoproblem i sig, så länge man inte har ett antal meter gamla metallrör av oklara legeringar till dricksvattnet.

Du borde kunna skriva vad som. Testresultatet på vattnet påverkas ju inte av det. De vill nog ha infon för att lägga till lämplig reklam och riktad "rådgivning".
Borde man inte testa på båda isf? Jag tänker att för mig är det väl viktigare vad som kommer ur MIN kran, än vad som kommer upp ur brunnen? även om det givetvis ändrar åtgärden rätt rejält om problemet är i ledningarna.

Kan kika på detta.

Det är sotat i somras, så det är ingen chansning.

Borde man inte testa på båda isf? Jag tänker att för mig är det väl viktigare vad som kommer ur MIN kran, än vad som kommer upp ur brunnen? även om det givetvis ändrar åtgärden rätt rejält om problemet är i ledningarna.

Kan kika på detta.
Om det är en borrad brunn så kan du inte testa i brunnen. Du kommer inte åt den.

Det blir inte samma kemiska reaktion med järn som det är med kalk, så det är frågan hur bra det fungerar. Jag behöver göra detta en gång i veckan ungefär (trots att jag alltså använder toaletten dagligen), så det är ju bra om det är enkelt och billigt. Ättika är väldigt lättanvänt, så OM det funkar så är det väldigt smidigt.

Absolut. Men jag är väldigt glad för att få bo här, så att kräva att de ska ta vattenprover för tusenlappar för att jag har på känn att vattnet innehåller för mycket järn tänker jag inte göra.

Hyresvärden är jättebra, och har hittills åtgärdat (eller planerar att åtgärda, vi har ju bara bott här 1,5 månad) allt som har varit regelrätt fel, och små önskemål som vi har haft i övrigt. Men jag vill verkligen inte verka asjobbig.

Kolla kommunens hemsida om de kan hjälpa till att komma ner i pris. Min kommun ger 20% rabatt t.ex.

Och fråga 2. Vi har massor järn i vattnet. På nivån att en kran som droppade lite några timmar lämnade rostfärgade fläckar i handfatet. Jag fick bort det. Men randen i toaletten är svårare.

Kalk är jag expert på. Men järnfläckar verkar knepigare? Alla tips uppskattas.
Jag har massor av järn i vattnet i min stuga (6,8mg/l). Fläckar på porslinet tar jag bort med Hemfrids universalpasta, finns liknande från andra märken. I toastolen använder jag en pimpsten med handtag från Normal att skrubba med när vattnet är där och för att skura ordentligt puttar jag ur vattnet till en lägre nivå och kör med universalpastan. Har även blå toablock för att slippa se det så tydligt.

Jag har massor av järn i vattnet i min stuga (6,8mg/l). Fläckar på porslinet tar jag bort med Hemfrids universalpasta, finns liknande från andra märken. I toastolen använder jag en pimpsten med handtag från Normal att skrubba med när vattnet är där och för att skura ordentligt puttar jag ur vattnet till en lägre nivå och kör med universalpastan. Har även blå toablock för att slippa se det så tydligt.
Jag vill inte skrubba med något som slipar och tar bort ytan på porslinet till vardags. Detta behöver ju göras en gång i veckan liksom. När jag flyttar ut så kanske det är en lösning, men inte varje vecka.

Jag vill inte skrubba med något som slipar och tar bort ytan på porslinet till vardags. Detta behöver ju göras en gång i veckan liksom. När jag flyttar ut så kanske det är en lösning, men inte varje vecka.
Då blir det nog svårt, Jag har testat många saker men detta är det som funkar bäst med mitt jränhaltiga vatten.

Kan ju nämna att universalpastan används hemma i min lägenhet sen 10 år tillbaka på handfatet varannan vecka med städfirman, inget som tagit bort ytan på porslinet. Hemfrid städar ju hos massor med kunder och då skulle ju alla deras veckostädningskunder ha förstörda ytor på porslinet?
Pimpstenen ska man se till att den är ordentligt fuktad när man använder den så att den ej repar.

Nej, det förstår jag att det inte är - ättika används ju dock inte bara mot kalk (det är bara det som jag själv använder det emot mest). Jag hittar ett antal källor som menar att ättika (eller/och bikarbonat) ska fungera på järnfläckar - och specifikt i toaletten. Just syra verkar allmänt rekommenderas. Det är ju billigt att testa iaf :) .

Svenskt vattenprov rekommenderar ättika eller citronsyra (du får scrolla ner en bit, så kommer både stycket om vad de rekommenderar och en instruktion för rengöring) :
Svenskt vattenprov

Den som äger huset borde bekymra sig över alldeles för höga järnhalter. Det är inte alls bra för rör, varmvattenberedare och dylikt.
Det är inte något problem om man väljer rätt rör och varmvattenberedare.
Det finns olika material som passar till olika sorters vatten.
Det gäller bara att ta rätt för så fungerar det finfint.

Jag har också ett mycket järnhaltigt vatten men problemet är endast estetiskt.

Samt på texten på mässingsluckan, som förstås inte behöver vara original.
Själva skorstenen ser ut att vara typ 3 meter bred här på bottenvåningen. Högre upp blir den smalare.
Det är en kakelugn.

En kakelugn måste eldas i på absolut rätt sätt annars så kan den spricka.
Om den spricker så måste den sättas om vilket kan kosta uppåt 150 000:-

Den måste värnas upp successivt under flera dagar, litet i taget.
Man får absolut inte elda kontinuerligt i en kakelugn utan bara göra begränsade inlägg 1-3 ggr per dygn.

Läs på noga hur du skall göra annars så kan det bli mycket dyrt.

Det är inte något problem om man väljer rätt rör och varmvattenberedare.
Det finns olika material som passar till olika sorters vatten.
Det gäller bara att ta rätt för så fungerar det finfint.

Jag har också ett mycket järnhaltigt vatten men problemet är endast estetiskt.
Hur gör du med tvättmaskin? Diskmaskin?

Det blir inte samma kemiska reaktion med järn som det är med kalk, så det är frågan hur bra det fungerar.
Vi har uppnått en ganska så bra effekt genom att bleka fläckarna med klorin.
Men helt bort går de inte.

Hur blir kläderna när ni tvättar?
Jag tycker att gränsen går när vit tvätt inte längre blir vit.
Men vi ligger under det.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka