Nytt hus, kamin och järnfläckar

Bukefalos 30 år!

Det är den. Det har jag frågat om extremt noga. Flera gånger :D

Det verkar som att hela är murstock. Och det finns murstock i andra änden av huset med, så det har nog funnits en kamin av något slag i köket också.

Det finns någon konstig lucka på baksidan av murstocken till köket. Men frågan är om den sitter ihop med vardagsrummet... Väggen som är i mitten av huset är väldigt tjock. Det syns tydligt på kartan roboten gjort. Men vad det faktiskt är vet vi såklart inte.

Har sotare någon typ av "journalsystem" så att jag kan ringa o fråga?

Jag har ingen aning om nånting. Vi vet inte ens ålder på huset. 1909 finns det omnämnt första gången, men det kan givetvis vara äldre. Så om den är original, ditplacerad efteråt vet jag inget om.

Men med tanke på placeringen så känns den inte direkt original. Kaminen i köket finns inte kvar.

Hittade en konstig grejj, men det är nog till någon murstock i köket. Vi har två skorstenar.

Det där en ventil, satt i nästan alla rum i huset jag växte upp.

Eller så är det fel på ditt prov. Det verkar faktiskt jättemärkligt att du skulle känna av den ytterst lilla mängden järn på något sätt. Snabbgoogling bekräftar det också.
Det förklarar varför hyresgästen lugnade ner sig efter att ha fått kopia på analysen.
Före så skulle hon kräva mig på diverse olika vattenfilter samt skadestånd.

Det förklarar varför hyresgästen lugnade ner sig efter att ha fått kopia på analysen.
Före så skulle hon kräva mig på diverse olika vattenfilter samt skadestånd.
Jag förstår faktiskt inte längre vad du menar? Du började med att svara mig att du också minsann har ett väldigt järnhaltigt vatten, men det har du ju inte alls? Och nu pratar du om en hyresgäst istället?

Jag har ingen aning om nånting. Vi vet inte ens ålder på huset. 1909 finns det omnämnt första gången, men det kan givetvis vara äldre. Så om den är original, ditplacerad efteråt vet jag inget om.

Men med tanke på placeringen så känns den inte direkt original. Kaminen i köket finns inte kvar.

Hittade en konstig grejj, men det är nog till någon murstock i köket. Vi har två skorstenar.
Huset är en klassisk konstruktion för sin tid.
Väldigt många hus ser ut ungefär så vad gäller eldstäder och ventilation.

Någon med erfarenhet av gamla hus kan visa och förklara.
Jag kan komma förbi om du fortfarande bor i närheten av var du bodde förut.

Huset är en klassisk konstruktion för sin tid.
Väldigt många hus ser ut ungefär så vad gäller eldstäder och ventilation.

Någon med erfarenhet av gamla hus kan visa och förklara.
Jag kan komma förbi om du fortfarande bor i närheten av var du bodde förut.
Jag har läst på en del och har lång erfarenhet av att elda sedan innan. Förra huset jag bodde i i 10 år hade jag vedeldning som enda uppvärmning.

Jag inser att jag nog kommer använda den väldigt sparsamt. Den ska trivas bäst med kontinuerlig användning. Men eftersom vi har bergvärme så behöver jag inte använda den alls egentligen. Så det är nog bättre att låta den vara bara. Den är sprucken sedan innan, men lagad. Så någon har uppenbarligen använt den fel.

Den är sprucken sedan innan, men lagad. Så någon har uppenbarligen använt den fel.
Sprickor på utsidan är bara kosmetiskt.
Det är inuti som det spelar roll.
Själva kaklet är egentligen bara dekoration.

Det finns rörspisar som fungerar precis likadant utan att vara klädda med kakel.

Om man inte har någon som kan visa hur kakelugnar skall eldas i så är det oftast bäst att låta bli.
Jag lärde mig av min mamma och mormor när jag var barn.

Det blir inte samma kemiska reaktion med järn som det är med kalk, så det är frågan hur bra det fungerar. Jag behöver göra detta en gång i veckan ungefär (trots att jag alltså använder toaletten dagligen), så det är ju bra om det är enkelt och billigt. Ättika är väldigt lättanvänt, så OM det funkar så är det väldigt smidigt.

Absolut. Men jag är väldigt glad för att få bo här, så att kräva att de ska ta vattenprover för tusenlappar för att jag har på känn att vattnet innehåller för mycket järn tänker jag inte göra.

Hyresvärden är jättebra, och har hittills åtgärdat (eller planerar att åtgärda, vi har ju bara bott här 1,5 månad) allt som har varit regelrätt fel, och små önskemål som vi har haft i övrigt. Men jag vill verkligen inte verka asjobbig.

Men får jag tips om något ställe jag kan skicka in för järnprover som inte kostar tusenlappar så skickar jag in själv. Visar det sig sedan att vattnet har för mycket järn så är saken enkel.

Särbon har mycket järn i vattnet pga grävd brunn och har alltid den här hemma:

https://www.öob.se/hushall/stada--diska/rengoringsmedel/kalkborttagningsmedel-hessa-kalkbort-3600279/

Det finns andra varianter också, tex de här:

https://www.öob.se/hushall/stada--diska/rengoringsmedel/kalkborttagningsmedel-herdins-kalkosan-1600405/

https://www.alfort.com/sv-se/article/kalk--rostbort-ETM16044

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka