Nytt rasist-dåd

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare TomasN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 199
  • Visningar Visningar 14 476
Sv: Nytt rasist-dåd

Så det är vithet den självklara förövaren? Kanske dags för en reality check om du t.ex tror att svenska judar trakasseras för att de "signalerar icke-vithet".

Att vithet är privilegierat och i topp i rashierarkin (så som rasism fungerar som struktur) betyder inte att det bara är vita människor som begår rasistiska hatbrott.

Det kanske kan bidra till att bredda din och andras bild av hat mot minoriteter - från att det sker för att de inte tillhör en vithetsnorm till en mer komplex och korrekt bild av verkligheten t.ex?

Som sagt, jag vet att vita människor inte har monopol på rasism. Helt tappad bakom en gärdsgård är jag inte.

Okej. Men det är fortfarande bristen på vithet som provocerar t.ex en arab att begå ett hatbrott mot en svart? Hur får du ihop det liksom?

Ska hon läsa en bok för sin syn på rasism?
Nä du, jag tror astrid trycker till pga det dåliga språket.

Bara för att klargöra en sak, i engelskan finns ett uttryck som jag antar har försvenskats här. Man brukar på engelska uttrycka 'read a book!' när man vill göra en poäng om okunskap. Det handlar inte om EN bok. Eller ens bok. Det handlar om att kunskap är makt.

Brist på vithet är ett annat sätt att beskriva avvikande "ras" ("de andra", otherness). Att vara svart är att inte vara vit, eller hur? Att vara svart är att vara längst ner på skalan, oavsett om den som spottar på dig är vit eller arab.

Varför är det bra att det kom fram? ".

För att ge fördomsfulla människor kunskap
om att det finns alternativ.

Så länge som det är viktigt att belysa det ENA
är det precis lika viktigt att belysa det ANDRA.

I jämförelse med andra kulturer är rasismen
bland svenskar inte det största problemet.

Aha, då kan vi lägga även rasism i högen "någon annan äger problemet". Skönt! :grin:

Vad spelar det ens för roll? Offren bor i Sverige, förövarna bor i Sverige, hatbrottet skedde i Sverige. På vilket sätt har det då inte med svenskar att göra?

I jämförelse med andra kulturer är rasismen
bland svenskar inte det största problemet.

I jämförelsen i skillnaden mellan svenska rasister och andra nationaliteters rasism så grundar sig svenskars rasism på ren och pur främlingsfientlighet, okunskap och rädsla. I andra kulturer bottnar rasismen i kulturella och historiska orsaker.
Det gör den svenska rasisten inte bara smått löjlig, utan även otäck.

Brist på vithet är ett annat sätt att beskriva avvikande "ras" ("de andra", otherness). Att vara svart är att inte vara vit, eller hur? Att vara svart är att vara längst ner på skalan, oavsett om den som spottar på dig är vit eller arab.

Och med det så blir vithet roten ur all ondska? Det spelar alltså ingen roll om det inte ens finns någon vit människa eller någon som tillhör vithetsnormen iblandad, det är ändå vithetens fel? Det verkar mest vara ett löjligt sätt att modifiera språkbruket så vita alltid ska få en del av skulden.

Vithet är i sig varken ett subjekt eller orsaken till rasism (i och för sig kräver väl vithet rasism för att existera).

Precis som med termen ickeheterosexuell så är det ett sätt att ändra fokus i språket, ja. Vithet och heterosexualitet (i västvärlden) är lika på det sättet; de är de osynliga, självklara naven som allting annat definieras från. Jag förstår inte hur du menar med att "vita ska få en del av skulden".

kvinnor gick fram och sparkade på en barns leksak. Pappan blir misshandlad.
Din reaktion "ah det är säkert för att pappan drogar". Vilken avskyvärd slutsats! :(

det är säkert för pappan drogar ?? hur menar du nu ??

Jag har inte skrivit NÅGOT om att någon drogar...hur läste du då ?

Jag förstår inte hur du menar med att "vita ska få en del av skulden".

Det finns en klar koppling mellan vithet och vita människor. Säger man att vithetsnormen står för ett förtryck innebär det m.h.a att främst vita människor står för det förtrycket.

Säger man att rasism uppstår p.g.a av att offret signalerar icke-vithet insinuerar man samtidigt att förtryckaren signalerar vithet. Detta eftersom det normala när man hatar någonting är att man inte är det själv. T.ex om man får höra att en viss person hatar icke-miljöpartister så får man känslan av att personen är miljöpartist.

Och på den vägen är det.

Själv förstår jag inte varför det är nödvändigt att peta in vithet överallt, även där ingen inblandad part signalerar det minsta vithet. Den enda anledning jag kan tänka mig är att man greppar efter halmstrån när det kommer till att vissa hur mycket förtryck vithetsnormer står för. Och därmed främst vita människor.

Jaha så om man är dålig på svenska språket har man inte rätt att skriva något på ett forum utan att någon ska vara tyken? Hade du sagt det där IRL hade det varit likställt med mobbing.

Eehh ursäkta? Jag vet att jag uttryckte mig onödigt elakt och det bad jag om ursäkt för. Jag tycker inte att man bör ge sig in och tycka saker om man inte ens är såpass insatt att man förstår vad rasism innebär, att det existerar i vårt samhälle och vikten av att bekämpa det. Alt att man vet men förminskar problemet. Jag har aldrig klagat på någons stavning.

men det är väl ingen som sagt att det är det???????????????
Herregud kan ni inte läsa??

Alla vi skriver att det är ett HATBROTT, VEM FÖRÖVARNA ÄR VET INGEN.
herregud vad folk har svårt att läsa.

Jag skiter i vem som gjort det, det är fruktansvärt att man ens funderar på att gå på en 1,5 åring!!

Nu tror jag att det är du som har lite svårt att läsa. Du behöver inte hoppa på mig. Det enda jag har skrivit är att man nog skall ta det lite lugnt med att dra förhastade slutsatser bara av det tidningarna skriver. Risken är att det blir ännu större problem som spårar ur.

Jag skrev om att signalera ickevithet som ett svar till Tomas angående kläder. Tomas ställde klädesplagg mot hudfärg och jag menar att kläder och hudfärg kan vara sammankopplat. T ex då att slöja i västvärlden signalerar ickevithet. Ickevit = ej priviligerad, dvs den som är "den andre", eller otherness som man brukar säga på engelska.

För att ha en vettig diskussion om rasism måste man diskutera vithet. Inte minst om vi diskuterar sammanhanget Sverige. Precis som att det inte fungerar att diskutera sexualitet (politiskt) utan att prata om heterosexualitet. Det betyder inte att alla heterosexuella (eller vita) begår hatbrott. Det betyder heller inte att man automatiskt inte är homofob för att man är bisexuell, eller att man automatiskt inte är rasist för att man inte är vit.

F ö är det en töntig rasistisk klyscha att man i den antirasistiska diskursen är taskig mot vita.

Aha, då kan vi lägga även rasism i högen "någon annan äger problemet". Skönt! :grin:

Vad spelar det ens för roll? Offren bor i Sverige, förövarna bor i Sverige, hatbrottet skedde i Sverige. På vilket sätt har det då inte med svenskar att göra?

Men vad spelar det för roll vilken etnicitet förövarna har? Är inte all rasism lika ful?

Jag har redan svarat på detta men tar det väl en gång till, lite tydligare.
Det spelar bara roll så länge en förväntan/fördom om dess motsats existerar.
I detta fall var det många som både i media och på olika forum drog växlar om att det var svenska rasister som stod för dådet.

Bortsett från att brottet i sig tydde på motsatsen, och bortsett från att den här typen av uttryckt rasism inte är typiskt för svenskar, så gav de snabbt dragna växlarna en signal om temperatur och status på hur långt det är kvar för att ens vara i närheten av ritbordet för problemlösning.

I jämförelsen i skillnaden mellan svenska rasister och andra nationaliteters rasism så grundar sig svenskars rasism på ren och pur främlingsfientlighet, okunskap och rädsla. I andra kulturer bottnar rasismen i kulturella och historiska orsaker.
Det gör den svenska rasisten inte bara smått löjlig, utan även otäck.

Jag håller inte med dig, snarare är jag av motsatt åsikt, den rasismen som är svårast att hantera och bearbeta är den med rötter dvs nedärvd ryggmärgsrasism som är just kulturell och historisk betingat.
Sedan, som jag skrev tidigare, om man ser till det gränsöverskridande våldet så är fortfarande inte svenska rasister det största problemet.

Det ska mycket till för att svenska rasister, i en klunga på tio personer, under dagtid, på öppen plats, skulle hoppa på en ensam man och en 1,5 åring med försök att kasta ned den äldre från en bro - ned på en väg.
Det hade verkligen känts som en sällsynt ytterlighet om det hade varit svenskar. Jag hade då gissat att de hade varit resultatet av nedrustad psykvård och var höga som höghus.

Den rasismen vi borde jobba med är rasismen mellan alla de folkgrupper som strategiskt illa bor inträngda lite för nära varandra i det här landet.

Det kan ju ha att göra med att 90-talet inte är så långt borta. Jag tror att väldigt många ser en skinnskalle framför sig när de tänker på ordet "rasist". I synnerhet om det förekommer i samma sammanhang som ordet "misshandel".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Tillbaka