Bukefalos 28 år!

oäktingar eller nåt...

ameo

Trådstartare
Moderator
Galoppavel, eller kanske rättare sagt engelsk fullblodsavel, är en del av aveln som jag aldrig har satt mig in i. Men nu har jag några funderingar som jag tror att NI här är rätt personer att svara på :D

För ett par år sedan köpte jag mig ett xx-sto att ha i min halvblodsavel, därför spelade det ju ingen roll att hon råkade ha blivit registrerad hos ASVH i stället för hos galoppförbundet - pga att pappan bara var i halvblodsavel och alltså bara löste licens där, antar jag. Hon är reggad som fullblod, raskod 01, tillverkad via naturlig betäckning, så det är inga tveksamheter om rastillhörigheten. Däremot är hon ju inte accepterad av galoppförbundet, vilket jag både kan förstå och inte...
Jag har förstått att OM hon skulle få en ren fullblodsavkomma så finns det nån form av slaskregister där den skulle kunna registreras och på så sätt få tävla på galoppen - eller är jag ute och cyklar?

Här följer några frågor:
  • OM jag betäcker henne med en galopphingst, hur fungerar då registreringen?
  • OM jag, av någon anledning, skulle få för mig att betäcka henne med en xx-hingst som inte är godkänd, hur gör man då med registreringen?
  • Finns det någonstans man kan se vilka hingsar som är godkända för galoppavel?

OBS! Jag har i dagsläget inga planer på att betäcka henne med fblhingst, så det är bara i nyfiket syfte jag frågar...
 
Sv: oäktingar eller nåt...

Här är ett utdrag ur Reglementet angående hingstar:


"Betäckningstillstånd
Särskilt betäckningstillstånd skall enligt Svensk Galopps bestämmelser om avelsvärdering utfärdas inför varje betäckningssäsong för de hingstar som skall verka i offentlig avel.
Betäckningstillståndet grundar sig på - förutom att hingsten är godkänd/avelsvärderad samt inregistrerad hos Svensk Galopp - att hingsthållaren insänt uppgifter beträffande språngrullor, fölningsrapporter mm till Svensk Galopp inom föreskriven tid.

Hingst ska ha undersökts bakteriologiskt med avseende på CEM (1 prov, 2 prov om hingsten även använts i annan avel än galoppavel) och sjukdomen inte påvisats i provet/proven, samt EVA, Equien Virus Arterit.
Även ansökan om betäckningstillstånd måste vara insänd till Svensk Galopp.

För att föl efter vid avelsvärdering godkänd hingst ska kunna registreras, krävs således att betäckningstillstånd utfärdats för hingsten. Om avelsvärderad och godkänd hingst ej ska betäcka, har kastrerats, exporterats, avlidit mm, skall detta utan fördröjning inrapporteras till Svensk Galopp.

Utfärdade betäckningstillstånd publiceras löpande i tidningen Skandinavisk Galopp och på vår hemsida under Meddelanden från Svensk Galopp. Observera att de i Hingstkatalogen publicerade hingstarna inte alltid har erhållit betäckningstillstånd av Svensk Galopp. Kontrollera alltid hingstens status med oss innan du låter betäcka ditt sto!"
---------------------
"Om språngrullor
Under betäckningssäsongen ska hingstens alla betäckningar noteras på en så kallad språngrulla. Där ska ston och betäckningsdatum föras upp. Avkomma till sto som inte finns upptagen på hingstens språngrulla kan inte registreras. Alla stoägare ska lämna uppgift till hingsthållaren om betäckningsresultatet. Hingsthållaren ska notera dessa på språngrullan och insända rullan till Svensk Galopp. Det är viktigt att betäckningsresultaten fylls i så noggrant som möjligt. Språngrullor och resultat ligger till grund för stamboksregistreringen.

Språngrullor kan beställas från Svensk Galopp. Om eget formulär används, t ex egen datalista, måste alla uppgifter enligt Svensk Galopps språngrullor tas med.
Språngrullor samt resultat ska insändas till Svensk Galopp efter betäckningssäsongens slut, dock senast den 1 september. Därefter uttas extra avgift.

Om språngsedlar
En språngsedel är ett kvitto som stoägaren får efter att språng och fölavgift är betald. Utan språngsedel kan ett föl inte registreras. Språngsedel ska aldrig lämnas ut innan fullständig betalning skett.
Kopia ska inte utfärdas.
Språngsedeln kan sändas direkt till Svensk Galopp av hingsthållaren.
Språngsedelsblanketter kan beställas från Svensk Galopp."


-----------------------------
Om du går in på www.galoppsport.se under rubriken Info & Regler så kan du hitta mer information!

Lycka till!

Camilla
 
Sv: oäktingar eller nåt...

Jag tackar för ditt svar, men det gör mig inte så mycket klokare. Det handlar ju inte om registrering och inte heller de andra två frågorna besvaras i den texten. Hur det i övrigt går till med betäckningar, språngrullor, avelsvärderingar och sådant är jag väl insatt i...
Jag har tidigare läst på galoppsport och inte heller det gjorde mig så mkt klokare... Och det mejl jag skickade till ansvarig fick ett svar som inte heller det var särskilt tydligt, så då gav jag upp. Tänkte nu att någon HÄR kanske hade tydligare svar.
 
Sv: oäktingar eller nåt...

Förlåt om jag bara gjorde dig ännu mer förvirrad:crazy:

Det STORA fullblodsregistret heter General Stud Book (GSB) och förs av en engelsk organisation som heter Wetherbys. För att din häst och hennes avkommor skall kunna registreras som fullblod måste ditt stos föräldrar vara registrerade i GSB eller i en stambok som följer deras regler.

Som jag förstår det var båda hennes föräldrar registrerade som fullblod och om du kan visa upp en språngsedel så kan hon registreras i Svensk Galopps register. För att få en språngsedel måste du kontakta hingsthållaren. Hur det går till om hingsten inte användes i fullblodsaveln har jag ingen aning. Sen kostar det mer att inregistrera en äldre häst.

Rent tekniskt sett borde det alltså inte finnas några hinder om du kan få tag på en språngsedel och blodtypar henne och hela det programmet. Å andra sidan finns det väl ingen anledning att göra det om du ändå inte ska löpa avkomman;)
 
Sv: oäktingar eller nåt...

Det STORA fullblodsregistret heter General Stud Book (GSB) och förs av en engelsk organisation som heter Wetherbys. För att din häst och hennes avkommor skall kunna registreras som fullblod måste ditt stos föräldrar vara registrerade i GSB eller i en stambok som följer deras regler.
Hennes mamma heter My Glamour och finns med i registret på galoppsport.se, pappa är Ditton Wood, som åtminstone lämnat tävlande galoppörer i England (väl?). Så rent härstamningsmässigt borde det väl vara grönt?
Som jag förstår det var båda hennes föräldrar registrerade som fullblod och om du kan visa upp en språngsedel så kan hon registreras i Svensk Galopps register. För att få en språngsedel måste du kontakta hingsthållaren. Hur det går till om hingsten inte användes i fullblodsaveln har jag ingen aning. Sen kostar det mer att inregistrera en äldre häst.
Det lär ju inte gå att få tag i någon originalsprångsedel, den är nog använd när hon registrerades hos ASVH.
Rent tekniskt sett borde det alltså inte finnas några hinder om du kan få tag på en språngsedel och blodtypar henne och hela det programmet. Å andra sidan finns det väl ingen anledning att göra det om du ändå inte ska löpa avkomman;)
När jag mejlade och frågade så verkade det just omöjligt rent tekniskt sett, vilket jag tycker är märkligt eftersom hon faktiskt ÄR ett rent fullblod.
Grejen är ju att det kanske vore kul att ha en galopperande avkomma efter henne, om avkomman verkar lovande. Jag är totalnovis på galoppsporten, men det är ju det som är en av de roliga bitarna med fullbloden, att man kan avla på dem inom så många vitt skilda områden och få godkända avkommor! (just nu är hon dräktig med en ponnyhingst)

Jag frågar igen:
Kan man se någonstans vilka hingstar som är godkända för galoppaveln?
och OM man skulle hitta en hingst som ser spännande ut, men som inte är godkänd, kan man då regga avkomman så att dne får starta?
 
Sv: oäktingar eller nåt...

Har aldrig hört talas om Ditton Wood. SG måste kunna tala om ifall Ditton Wood har varit gdk och verkat i avel i Sverige eller genom förfrågning till England. Annars är de gamla hederliga hingstkatalogerna som gäller. Föresten har Ditton Wood verkat i sverige???

Det fanns ett tidigare slaskregister som upprättades efter 2a världskriget då mängder av papper kom bort(bränndes...) på bla polska hästar. Detta register är nu borttaget.

Jag tror inte att det är någon här som egentligen kan svara på dina frågor utan du måste nog vända dig till SG igen.
 
Sv: oäktingar eller nåt...

Ditton Wood importerades till Sverige för att användas i halvblodsavel, han har inte varit i fblaveln alltså. Att mitt stos uppfödare ändå valde att göra ett rent fullblod med honom gjorde då att avkomman reggades hos ASVH. Mitt sto är ju ändå ett rent fullblod...

Jag blev illa berörd (kände mig nedvärderad) av det svar jag fick från SG när jag provade senast och skulle därför vilja ha mer kött på benen innan jag gör det igen, OM jag alls ska göra det igen.

Det är, för övrigt, inte honom jag undrar om när jag (än en gång ;)) frågar efter någonstans där man kan se vilka hingstar som är godkända för aveln...
 
Sv: oäktingar eller nåt...

Hennes mamma heter My Glamour och finns med i registret på galoppsport.se, pappa är Ditton Wood, som åtminstone lämnat tävlande galoppörer i England (väl?). Så rent härstamningsmässigt borde det väl vara grönt?

Har heller aldrig hört talas om honom och om han inte är registrerad i Sverige blir det ännu klyddigare att försöka få din märr reggad.


Det lär ju inte gå att få tag i någon originalsprångsedel, den är nog använd när hon registrerades hos ASVH.
När jag mejlade och frågade så verkade det just omöjligt rent tekniskt sett, vilket jag tycker är märkligt eftersom hon faktiskt ÄR ett rent fullblod.

Men om du inte har någon dokumentation på det kan hon inte registreras.

Jag frågar igen:
Kan man se någonstans vilka hingstar som är godkända för galoppaveln?
och OM man skulle hitta en hingst som ser spännande ut, men som inte är godkänd, kan man då regga avkomman så att dne får starta?

SG ger ut en katalog med Fullblodshingstar i aveln som du säkert kan få om du ber om det. Det har varit lite olika turer med hur det ska fungera med godkända hingstar och när jag tittade nu såg det ut som det var under diskussion igen. Internationellt finns det inget som heter "godkänd".

Om en ägare vill betäcka med en hingst är det upp till vederbörande. Eftersom aveln går ut på att avkommorna ska vinna lopp finns det ingen anledning att betäcka med hingstar som inte lämnar vinnare. Här i Sverige har folk kringgått bestämmelserna om godkända hingstar med att hingstägarna har leasat stona och på så sätt betäckt egna ston och avkommorna har gått att registrera. Men man måste ha ett betäckningstillstånd vilket i huvudsak har gått ut på att hingsten varit CEM-testad. Och, naturligtvis, inregistrerad i den svenska stamboken.

Till syvende och sist: Du kanske kan få ditt sto registrerat om bägge föräldrarna finns i GSB-register men det kommer att kosta skjortan och sannolikheten att hennes avkommor skulle tjäna pengar på banan uppväger inte kostnaderna och besväret det skulle kosta dig.

;)
 
Sv: oäktingar eller nåt...

Ditton Wood var godkänd för halvblodsavel i Sverige med stamboksnummer 795.
 
Sv: oäktingar eller nåt...

Det är säkert så att det är svårt eller åtminstone dyrt att få mitt sto reggat. Hon är ju förmodligen ett av väldigt få undantag som verkligen ÄR rent fullblod, registrerat med full stam och rätt raskod fast hos fel avelsförening i vårt land.

Nej, det är väl kanske inte så troligt att jag skulle tjäna några pengar på att få henne reggad. Men någonstans känns det lite surt att det blivit så galet, när hon tillverkades och föddes för 15-16 år sen. Det är ju inget som påverkar mig egentligen, men en liten irriterande gnagande tagg är det allt :p. Och frågan är ändå vad som händer OM jag betäcker henne med en fullblodshingst. Den avkomman måste ju reggas någonstans...
 
Sv: oäktingar eller nåt...

Så länge hon inte är BEVISAT fullblod kan du inte registrera avkomman som fullblod i ett GSB-register.

Här är reglementet igen:

206. Med engelskt fullblod förstås häst införd i eller berättigad att införas i General Stud Book (GSB) eller annan av erkända och godkända stamböcker enligt Internationella Stambokskommittén.

För att häst ska kunna införas i Svensk Stuteribok för Fullblod krävs att nedanstående kvalifikationer uppfylles:

a) Hästen måste vara resultatet av en parning mellan en hingst och ett sto, som båda före den 1 januari 1980 varit registrerade som engelska fullblod i Svensk Stuteribok, eller i av Internationella Stuteribokskommittén erkänd och godkänd stambok, eller som i stamtavlans samtliga linjer och led härsammar på hästar som registrerats sålunda,
eller

b) hästen måste i sin stamtavla kunna uppvisa åtta på varandra följande bokförda korsningar med hästar i kategorinsom definierats under a) ovan, inklusive som den själv alstrats genom.

c) Även om häst uppfyller kvalifikationerna under a) ovan, har Inregistreringskommissionen rätt att neka införa den i sin stuteribok, om ej hästen i sin stamtavla nöjaktigt kan uppvisa åtta på varandra följande bokförda korsningar (inkl den som den själv alstrats genom) med hästar i kategorin som definierats under a) ovan, men sådant nekande får ej genomdrivas om det ej enhälligt godkänts av den Internationella Stuteribokskommittén.

------------------

Hej och hå! Nu har jag lärt mig en massa nya grejor! Har själv aldrig sysslat med avel men jag vikarierade på Registreringsavdelningen i mitten av 80-talet. Jag minns att det var nåt fall som liknade ditt men kommer inte ihåg detaljerna. Tror inte att hon var reggad som nåt annat heller, bara oreggad.

I vilket fall som helst verkar det inte som du kan regga en avkomma till din märr i ett GSB-register utan att du reggar henne i ett GSB-register först.

Nästa gång du köper en märr, köp en som redan är fullblodsreggad;)

Det finns en massa fina tanter till salu. Min granne som är hoppmänniska köpte ett billigt fullblodsto och hon har nu fått två jättefina halvblodsavkommor.

Lycka till med ponnyfölet!!
 
Sv: oäktingar eller nåt...

Nu vet jag varför Ditton Wood låter bekant! Wooditton är en liten by alldeles i närheten av Newmarket med en pub som heter 3 blackbirds där jag åt en underbar "smoked haddock". Mmmmmmmm!:d

Bodde på ett B&B som hette Swedish Cottage eller så. Rekommenderas om ni ska till Newmarket och inte vill bo mitt inne i Newmarket!!
 
Sv: oäktingar eller nåt...

:D jag ska vara lite krånglig... (bara därför att :angel: )
För ärligt talat, hon har alldeles garanterat haft en språngsedel från betäckningen av mamman, med fullblodspappan.
Hon ÄR registrerad och har ett pass - om än det är utfärdat at ASVH. Hennes härstamning kan ses här http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid49ny?Intidnr=79374 och utifrån den går det säkert att leta vidare på stammar längre bakåt.
Båda föräldrarna är garanterat blodtypade, har för mig att det i alla fall står att mamman är det. Och pappan är det garanterat, eftersom han varit avelshingst i sverige (om än bara i halvblodsavel) så man kan härstamningskontrollera henne också.
SÅ egentligen förstår jag inte varför det inte skulle gå att registrera henne.
 
Sv: oäktingar eller nåt...

Jag har hört talas om Ditton Wood och trodde det var i galoppavel också, men tydligen inte. Han har tydligen startat i England men inte varit så märkvärdig dock vunnit 3 löp ser det ut som.

Jag kikade på hans härstamning och den är ju väldigt bra ur ridhästavelsynpunkt :) :bow: , så du gjorde nog ett bra köp i alla fall. Det är ju knepigare att registrera fullblod pga kraven i stamböckerna men du kan väl prova igen. Hon måste ju dock blodtypas i varje fall.

Mitt gamla sto hade delvis samma linjer och köptes av halvblodsuppfödare pga det, hon var stor rejäl och hade bra gång. Även hennes föl ärvde de egenskaperna. Det är väldigt bra med ett fblsto med sån stam i halvblodsavel du kan ju välja bland mängder av bra hingstar.:)

Med tanke på att även mamman har bra ridhäststam, men ingen galoppkarriär, så tror jag knappt du vill avla fram en galopphäst?
Det är ju inte stammen direkt något som talar för, kanske?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: oäktingar eller nåt...

Har aldrig hört talas om Ditton Wood. SG måste kunna tala om ifall Ditton Wood har varit gdk och verkat i avel i Sverige eller genom förfrågning till England. Annars är de gamla hederliga hingstkatalogerna som gäller. Föresten har Ditton Wood verkat i sverige???

Det fanns ett tidigare slaskregister som upprättades efter 2a världskriget då mängder av papper kom bort(bränndes...) på bla polska hästar. Detta register är nu borttaget.

Jag tror inte att det är någon här som egentligen kan svara på dina frågor utan du måste nog vända dig till SG igen.

Ja i halvblodsavel fanns han under 80-talet, vet att han fanns med i hingstkatalogerna då.
 
Sv: oäktingar eller nåt...

*kl*

Ditton Wood stod här i Halland och verkade i halvblods- och angloaveln. Han var en elak j**el
Ameo, du undrade om hingstar godkända för fullblodsavel, kolla www.skandinaviskgalopp.com där finns en länk till hingstkatalogen. (om du klickar på Kalendern)
 
Sv: oäktingar eller nåt...

*kl*

Ditton Wood stod här i Halland och verkade i halvblods- och angloaveln. Han var en elak j**el
Ameo, du undrade om hingstar godkända för fullblodsavel, kolla www.skandinaviskgalopp.com där finns en länk till hingstkatalogen. (om du klickar på Kalendern)

Jaså kanske därför man inte hör om så många avkommor då? För han hade mkt bra stam för halvblodsavel, annars. På vilket sätt var han elak? *bara nyfiken*
 
Sv: oäktingar eller nåt...

:D Nu börjar det hända något :D
(svarar alla lite summariskt)

Jo, att Ditton Wood har bra stam för ridhästavel vet jag, de som importerade honom hit handplockade honom av det skälet.
Om han var elak själv så är det inget som syns alls på mitt sto, för hon är både genomsnäll och ganska cool, om än med gott om kmotor, men det är ju inget negativt.

Nej, mitt mål är kanske inte direkt att föda upp en galoppör, men samtidigt finns någonstans i bakhuvudet en tanke om att det det kanske hade kunnat vara intressant att prova en ny gren. :idea: Jag tror ju inte att jag har någon superhäst att förvänta mig med hennes härstamning på mödernet, men jag förutsätter att det är inom galoppen som med andra grenar, att det finns lopp även för skikten under eliten? Och sen vet man ju aldrig, även en mediokert stammad fölunge kan ju lysa upp och bli en stjärna, :angel: för att den får "huvud" för det. Ser man på travet t.ex så borde ju en sån som Ina Scot aldrig blivit någon stjärna, om man bara sett till stammen...
*det ÄR tillåtet att drömma* :rofl:

Sen är det ju också så att eftersom hon är fullblod själv så är jag ju inte bunden till att använda de fullblodshingstar som är godkända till halvblodsaveln, om jag t.ex skulle vilja göra ett rent fullblod för fälttävlan.
Frågan är bara hur jag registrerar en sådan avkomma, dvs var? :smirk:

Tack för tipset om hingstkatalogen iaf! :bow: :bow:

Något helt annat förresten?
Händer det att fullblod kommer ut på tävlingsbanan även vid högre ålder? Dvs att de kanske varit ridhästar först och sen hittar till galoppen? *nyf*
 
Sv: oäktingar eller nåt...

jag förutsätter att det är inom galoppen som med andra grenar, att det finns lopp även för skikten under eliten?
I Sverige är det i stort sett allt vi har!:angel:

Sen är det ju också så att eftersom hon är fullblod själv så är jag ju inte bunden till att använda de fullblodshingstar som är godkända till halvblodsaveln, om jag t.ex skulle vilja göra ett rent fullblod för fälttävlan.
Frågan är bara hur jag registrerar en sådan avkomma, dvs var? :smirk:

Det vete gudarna, men eftersom din märr förmodligen aldrig kommer att kunna registreras som fullblod tack vare att hennes pappa inte var godkänd för fullblodsaveln på den tiden det krävdes lär du inte kunna regga dom som fullblod.. :cry:

Något helt annat förresten?
Händer det att fullblod kommer ut på tävlingsbanan även vid högre ålder? Dvs att de kanske varit ridhästar först och sen hittar till galoppen? *nyf*

Har aldrig hört talas om det! Det finns forskning som visar att hästar blir bättre om dom löper som tvååringar jämfört med dom som inte startar förrän dom är tre. Och den statistiken verkar vara pålitlig.

Undantag finns givetvis men dom har i allmänhet varit i träning sedan dom var unga och bara inte kommit till start på grund av skador och liknande. Sprinterstjärnan Hide and Seek startade inte förrän han var fyra men han hade varit i träning hela tiden sedan han var unghäst.

Det är betydligt enklare att bygga upp skelettet på en växande häst och om jag inte har fel är det mer eller mindre omöjligt att få de långsamma muskler du bygger upp på en ridhäst att återgå till snabba muskelfiber en galoppör behöver.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 767
Senast: Asko
·
Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland...
2
Svar
24
· Visningar
3 328
Senast: chap13
·
Avel Denna hingst är bla godkänd i Hannover, Oldenburg mfl. Han är topp 1% av de tyska dressyrförärvarna, han har en son som är godkänd i...
Svar
16
· Visningar
2 694
Senast: FadeAway
·
Avel Jag har ett engelskt fullblodssto, som är registrerat som fullblod (raskod 01) men i fel avelsförbund, dvs hos ASVH. Hennes pappa...
Svar
1
· Visningar
747
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp