Bukefalos 28 år!

fullblod som saknar rättigheter som fullblod *specialfall*

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har ett engelskt fullblodssto, som är registrerat som fullblod (raskod 01) men i fel avelsförbund, dvs hos ASVH. Hennes pappa användes inte i fullblodsavel i sverige utan bara för hbl och anglo.
Jag misstänker att det inte finns så många hästar som har detta problem och än har jag inte kunnat få några riktigt bra svar på hur det fungerar med registrering av hennes avkommor.
Eller jo, betäcks hon med en halvblodshingst så är det ju inga konstigheter, de reggas hos ASVH.

Jag har haft frågan uppe till diskussion på galoppavelssidan http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=740166 och där är vi nog överens om att hon själv inte kan registreras hos galoppförbundet. Jag har fått lite olika bud om vad som gäller för eventuella framtida avkommor med fullblodspappa, men det verkar väl som om sådana avkomor inte heller kan reggas hos galoppförbundet.

DÅ har jag ju ännu fler funderingar och kanske vet någon HÄR mer än gänget på galoppsidan?

Eftersom hon är ett fullblod så är min spontana känsla att jag inte nödvändigtvis ska behöva hålla mig till de fullblodshingstar som är godkända för halvblodsavel, även oom hon är reggad där. (eller??)
Men OM jag nu skulle låta betäcka henne med en fullblodshingst som inte är gdk för halvblodsaveln, HUR blir det då med registrering av avkomman? Den kan inte reggas hos galoppförbundet. Den är inte gdk hos ASVH. Men tror Ni att jag kan regga den där ändå? Och vad tror ni då att jag får för raskod? 01 fast med grå papper?
Och, i ärlighetens namn, spelar det då någon roll ifall den hingst jag använder är godkänd för fullblodsaveln eller inte??

Detta är en väldigt hypotetisk fråga - än så länge.
Det finns en fullblodshingst som jag skulle vilja använda till henne, men det är långt ifrån säkert att jag kommer göra det. Och definitivt inte i år, såvida jag inte blir lottomiljonär i en hast :rofl:

Är det någon som har mer koll än jag har i denna fråga?
 
Sv: fullblod som saknar rättigheter som fullblod *specialfall*

Vad jag har lycktats få fram för jag funderade på att betäcka ett fullblodsto med 88:an. Så har fullbloden en sluten stambok och avkomman kan aldrig komma in i den igen om någon förälder inte finns där eller om den blir tillverkad på semi.
Möjligheter att registera är då ASVH med ras kod 01 och där färgen på papperna avgörs precis som om det varit ett halvblossto.
Nackdelen för dig om du kostar på ditt sto en dyr fullbodshingst är att avkomman aldrig kan få starta i storlöpningarna på galoppen. Tror att icke rena fullblod fortfarande får starta i en del löpningar men inte typ derby och kriteriet. Men det är länge sedan jag var aktiv inom galoppen så det kan vara ändrat.
 

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 577
Senast: cissiny
·
Övr. Grenar Galoppavel, eller kanske rättare sagt engelsk fullblodsavel, är en del av aveln som jag aldrig har satt mig in i. Men nu har jag några...
2
Svar
23
· Visningar
2 653
Senast: roslagen
·
Avel Jag är som sagt usel på holländska men har lyckats hitta ett mkt fint holländskt sto (http://www.allbreedpedigree.com/saleva) och har...
Svar
10
· Visningar
2 949
Senast: corzette
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 523
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp