Oansvariga hundägare!

Q

Queen

Folk som inte kan hantera en hund ska heller inte ha någon :mad:
Tack vare alla oansvariga hundägare så har de förstört för många andra hundägare som tar sitt ansvar och KAN hantera dom :mad:
Min mamma och jag har två hundar som ständigt blir påhoppade av andra hundar :mad:
Det händer nästan varje promenad :mad:
Lösa hundar springer fram till en och hundägare klarar inte av att hålla hundarna o.s.v :mad:
Mamma och jag tävlar i utställning, lydnad, spår, sök, agility och inom tjänst men nu kanske det inte blir så längre :cry:
Hon vill nämligen inte ha hund nå mer :(
Vi har pratat om en ny valp men nu blir det inte så :(
Hon vågar helt enkelt inte ha hund och så SKA det inte få vara :mad:
Oansvaraiga hundägare ska inte få förstöra för andra :mad:
Sista påhoppet blev droppen som fick bägaren att rinna över :mad:
Vår granne är ute och går med sina tre gråhundar som blir tokiga på min lilla dvärgschnauzer och hundägaren tappar gråhundarna som slänger sig på min hund :mad:
Mamma lyfter upp honom men hundarna biter henne i stället :mad:
Då kommer en ambulans och de får skjuts hem :(
Vår hund var helt livlös men mamma såg att han andades och då åkte dom in till veterinären :cry:
De rönkade o.s.v men såg inget fel :(
Han fick stanna kvar och fick pennecelin, smärtstillande, dropp o.s.v :(
Hela hann var full med djupa sår och blod som rann :cry:
Den där lilla tuffa saken låg nu helt hjälplös :(
Jag var så arg att jag kunde få nå fel :mad:
Det var efter det som mamma blev livrädd :(
Hon vågade knappt gå utanför dörren med hundarna :(
Som sagt :(
Hundägare som inte kan hantera sin hund SKA inte ha hund :mad:
 
Kan inte annat än att hålla med. :(
Har själv en liten Dvärgschnauzer som jag tränar för fullt (dock ingen utställningshund tyvärr)
Hoppas er lilla hund klarar sig.
 
Min pappa brukar ibland vara ute med mammas lilla tibbe,och han säger att kommer det någon gång en hund och hoppar på björne så ska han sparka ihjäl den hunden.
Om detta händer dagligen skulle jag ha med mig ett ridspö och skydda hunden med, kom an den som vill se ut som en randig polkagris efter, ägarn skulle oxå få sig sina rapp :devil: :devil:
 
Hoppas det går bra för er hund!!!

Håller helt med dig! Det är förvånandsvärt många som bara släpper fram sina hundar eller som inte har pli på dom så att de bara rusar fram. Ofta får man höra, jaha jag trodde det var en valp!!! Men när deras hanhundar blir tilltryckta av den lilla "valpen" så är de inte så tuffa längre. Vad jar har hört så är det den som har hunden lös som är ansvarig om det skulle bli bråk med en kopplad hund!? Eller?

Som sagt, hoppas att er hund blir bättre snart! :)

/Timsetim
 
Ha ha :D
Ja, mamma gick omkring med en hammare ett tag :D
Min kompis har råkat ut för en hundägare som bara släppte fram sina hundar till hennes hund utan att fråga :mad:
Den hunden var livrädd för vita hundar då han förut hade blivit påhoppad av en sådan :(
Hennes hund kunde ju lika gärna varit aggressiv mot andra hundar :(
Jag förstår inte hur vissa människor tänker :mad:
 
Nej, både den kopplade och okopplade hunden har lika stort ansvar! Om din kopplade hund biter en okopplad hund som rusar fram så blir DU ersättningsskyldig. Det kallas för strikt ansvar!
 
Jag kan inte mer än hålla med!!!! Min tik har blivit biten och påhoppad ett flertal gånger - så nu är hon jätteosäker och rädd när det kommer framspringande hundar (särkilt när hon är kopplad). Det har till och med gått så långt att hon blir rädd när hon hör att någon försöker kalla in sin hund (för hon kopplar det till när ägaren ropar på sin hund när den kommer framspringande till oss).

Det värsta är dock oförståelsen för andra hundägare - många verkar inte ens bemöda sig om att kalla in sin hund när de springer fram och hälsar (varför i H-E tror de att jag och min hund vill hälsa på dem. Och när man säger att "kan du ta din hund min tik är rädd för främmande hundar - särskilt när hon är kopplad", så får man svaret "men X är jättesnäll". Hur i H-E ska min hund veta det? Hon blir stressad bara av det faktum att en lös hund kommer fram till henne, kopplad hund går däremot bra!

Om det sker på ett ställe där jag känner att jag vågar ha henne lös (vinthund) så släpper jag henne om det kommer fram hund en lös hund - då känner hon sig mycket säkrare eftersom hon vet att hon kan springa ifrån :D. Det har dock hänt att ägaren till den hund som kom framspringande till oss har blivit upprörd över att "min hund sprang iväg med hans", "Du kunde väl ha stått kvar" :eek:. En annan gång kom det framspringande en liten JR-hane när vi var ute och gick. Vintisen blev inte rädd vid det tillfället utan mer ignorerade hannen. Ägaren var en bit efter och jag hade inte alls lust att vänta in ägaren så jag och vintisen bara fortsatte gå och JR-handen följde efter. Hundägaren ropade och ropade på sin hund men den var oss i hasorna hela tiden (och jag kan inte låta bli att jag tyckte att det var jättekul att reta ägaren - kan tillägga att vi gick riktigt fort (medvetet) :D). Tillslut fick JR-ägaren springa i fatt och hon var jätteupprörd (och flåsig och svettig) för att jag inte hade väntat på henne (som om det skulle vara min uppgift :confused: mer än vanligt tillämpning av hyfs och vett förstås (men jag valde att vara "hyfs- och vettlös" :o). Ha ha, jag tyckte att det var jättekul - så kan det gå när man har sin hund lös trots att man inte har koll på den. Kan ju tillägga att jag naturligtvis inte hade tänkt att gå hur långt som helst och inte över en väg eller så - men jag tyckte det var kul att lära henne en läxa.
 
Det är helt sant! Om en lös hund kommer fram till min och min hund skulle bita, så är jag ansvarig. Sjukt, men sant!
 
En annan gång kom det framspringande en liten JR-hane när vi var ute och gick. Vintisen blev inte rädd vid det tillfället utan mer ignorerade hannen. Ägaren var en bit efter och jag hade inte alls lust att vänta in ägaren så jag och vintisen bara fortsatte gå och JR-handen följde efter. Hundägaren ropade och ropade på sin hund men den var oss i hasorna hela tiden (och jag kan inte låta bli att jag tyckte att det var jättekul att reta ägaren - kan tillägga att vi gick riktigt fort (medvetet) ). Tillslut fick JR-ägaren springa i fatt och hon var jätteupprörd (och flåsig och svettig) för att jag inte hade väntat på henne (som om det skulle vara min uppgift mer än vanligt tillämpning av hyfs och vett förstås (men jag valde att vara "hyfs- och vettlös" ). Ha ha, jag tyckte att det var jättekul - så kan det gå när man har sin hund lös trots att man inte har koll på den. Kan ju tillägga att jag naturligtvis inte hade tänkt att gå hur långt som helst och inte över en väg eller så - men jag tyckte det var kul att lära henne en läxa.
:rofl:
 
Min äldre tik har också blivit jätteosäker pga alla framspringade hundar. Även om alla hundar har varit snälla så är det väldigt stressande för henne. Ibland är hundarna inte ens lösa utan blir framsläppta när de är kopplade.

Jag tror att hon hade varit bättre om hon sluppit den stressen som ung.

Hon är också säker när hon är lös. Så jag kopplar också lös henne om det går. Gissa om att en JR-ägare blev nervös när jag kopplade loss henne brevid järnvägen och hans lilla hund kutade efter henne. Runt runt runt. Jag vet att hon inte går ut på järnvägen och jag vet att jag kan kalla in henne om det skulle komma ett tåg. Men det visste inte han *he he*
 
Det är verkligen bedrövligt! :mad:

Jag, som jobbat i "storsta'n" nu ett halvår, efter att ha levt lugnt lantliv i 9 år, har oxå upptäckt hur många rent ut sagt idioter det finns som har hundar! Har själv inte fått min hund biten, men det är nog tack vare att han är så stor och respektingivande!

Här sitter alkisar lite varstans med lösa hundar och ´sen finns det bla annat en gammal gubbe med en stor hund som han har sån där halti(heter det det-sån där runt munnen/huvudet) på och gubben är så gammal och klen och han har inte en suck att hålla hunden om den skulle få för sig något! Fasar för den dagen den hunden kommer lös! :mad:

Sen finns det ju faktiskt ansvarsfulle hundägare oxå! Jag har t ex träffat en man som har en pitbullterrier som är enormt väluppfostrad och trevlig! Jag ´trodde ju typ att den rasen ÅT andra hundar till frukost efter alla skriverier i tidningarna! :D Men den är hur go och trevlig som helst!
 
Ja, det beror helt på vilken ägare hunden har!
Vid oss bor det en kille med en Rotweiler och en kamphund (vet inte vad rasen heter) och dom är lugna med honom men när tjejen hans är ute och går med dom så kan hon knappt hålla dom för dom blir så tokiga!
Dessutom, det där med att leva lugnt lantliv.
Vi bor i en liten by på landet och här har knappt nån koll på sina hundar.
I bland ser man en liten flock lösa hundar på åkern och det värsta är att ägarna BORDE kunna hålla lite bättre koll på dom då de är "riktiga" hundägare (d.v.s. sånna som tränar, tävlar, går kurser o.s.v.).
Men när vi däremot bodde i city så hände det nästan aldrig att nån lös hund kom.
Jag tror det beror på att hundägare tror att "på landet gör väl inget att man släpper lös hunden lite" men de verkar visst tro att det inte finns andra hundar på landet.
Jaja...
Man ska kunna ha hund utan att vara rädd för att gå utanför dörren.
Dessutom så finns de andra sortes oansvariga hundägare.
De som blivit bitna av samma hund gång på gång men som aldrig avlivivar den.
Hunden mår inte bra av att leva om den är "psykiskt störd", men vissa hundägare kaaan ju inte döda den där ssööötta hunden.
 
Vi bor oxå på landet och vår grannes rottweiler står titt som tätt ute på vägen (70-väg, grusväg) när man kommer körande. Min man gick in och sa till en gång och svaret han fick var: "Ja, han tar sina rundor ibland *skratt*"
Där undrar man ju oxå hur det är ställt i huvudet? :confused:

Jag vet ju om det så jag kör ju försiktigt, men där är många som verkligen kör i 70 och att försöka tvärnita på en grusväg i den hastigheten kan bara gå på ett sätt! :mad:
 
Vi bor oxå på landet och vår grannes rottweiler står titt som tätt ute på vägen (70-väg, grusväg) när man kommer körande. Min man gick in och sa till en gång och svaret han fick var: "Ja, han tar sina rundor ibland *skratt*"
Där undrar man ju oxå hur det är ställt i huvudet?

En sån har vi här med, fast snäppet värre. Hunden (en drever tror jag det är, en jakthund iaf) är lös på ägarnas stooora tomt. Tomten gränsar till en väg, precis där det går från 70 till 50, dvs inte en människa kör 50.

Hunden är ibland ute och spankulerar på vägen, och ägaren tycker att 'ja, han gör sin lovar ibland.' *sucka*

vad värre är så har nu hunden utvecklat det till en sport att lurpassa på bilar. Han ligger i skydd av ett par buskar vid tomtgränsen, så väntar han in i det sista innan det kommer bilar och när de är näästan framme vid busken flyger han fram och ställer sig framför bilen och stormskäller. GISSA hur många gånger man har testat bromsarna i skarpt läge vid den där busken. Och det är alltid kolsvarta bromsspår där och det är snudd på så att lukten av bränt gummi är ett stadigt inslag.

Ägarnas reaktion? 'ja han hittar på lite hyss ibland, men han hinner hoppa undan'. Och det tror jag säkert hundjäveln gjort hitills, men har de någonsin tänkt på alla förare då. När en förare nitar, väjer, kör i diket och dör - är hundens hyss lika 'ofarliga' då, för den 'vet ju hur fort den måsta hoppa undan?'

Sen fattar jag inte varför de inte bryr sig mer om HUNDEN, men de tror väl att den har sån koll att den alltid hinner hoppa undan igen, men den dag det kommer en tradare i 90 km/h kan hunden försöka hoppa bäst den vill. Att den hinner hoppa undan nu är ju för att folk panikbromsar som idioter.

Iofs har jag inte sett den på ett par dagar, så den kanske har hamnat under en bil =/
 
*lånar*

Ja, jag tycker oxå det ær hemskt med alla som inte har koll på sina hundar nær dem ær løsa men sen kan det vara på ett annat sætt oxå.. Jag har alltid min hund løs och hon går aldrig fram till någon (varken hund eller mænniska) om inte det ær godkænnt och hon springer aldrig øver vægen utan mitt godkænnande heller (bor i stan). Dock kommer hon inte på inkallning eftersom hon nu på senare år blivigt døv men kommer oftast nær man "vinkar in" henne. Men dær vi nyligen flyttat så har jag nu fått reda på att min hund måste vara kopplad på ena sidan av vægen dær husen finns och andra sidan kan hon vara løs på.. Varfør? jo, før att folk kan vara rædda.. Och detta førstår jag men en vettig mænniska skulle aldrig slæppa sin hund løs ens om den har en tendens till att springa fram till mænniskor æven om den vore glad.. (nu menar jag på stællen som mitt i stan osv.) Jag tycker det ær rætt onødigt att jag måste koppla min hund innan vi går ut och sen nær vi har kommit øver vægen så kan jag slæppa det.. ok det ær bara en små bagatell men ændå onødigt.
 
håller helt och fullt med. min chihuahua blev jagad flera ggr som valp och med resultat av detta är han hundilsk så det går inte att beskriva.

Jag påpekar argt varje gång att detta hänger att det är kopplingstvång, sen svär jag och drar ramsor och skäller ut personen/personerna i fråga, sen går jag raka vägen hem och ringer polisen. Så gör jag alltid, jag vill kunna våga vara ute utan att en stor hund ska komma och ha ihjäl mina hundar. Mina hundar har inte en chans om det kommer en stor arg hund. Jag blir så förbannad när jag tänker på allt som hänt... och kan hända.

Polisanmäl alltid sådant som sker för att få folk att fatta att man har inte sin hund lös om den inte är världens lydigaste. Det kryllar tyvärr av människor som har fel hund, eller inte borde ha hund alls, de tar hund efter trend för att va coola.... har tyvärr stött på flertalet (så ursäkta att jag drar över en kam) killar som tror dom är något som har en vit schäfer (herdehund?), rottis, doberman, pitbull eller annan "tuff ras"..... tyvärr är dessa hundar oftast i fel händer. Dock har jag faktiskt träffat på väluppfostrade och välaktiverade hundar av dessa raser med rätt ägare, men tyvärr är det allt för sällan. Jag är livrädd när jag möter stora lösa hundar av erfarenhet, då 75% av alla jag mött inte vart i rätt händer. :(
 
Jag tycker inte det är sjukt utan helt och hållet korrekt. Ägaren ansvarar för sin hund oavsett vad hunden gör eller inte gör.
 
ojojoj jag hade gåttt raka vägen till dessa grannar å sagt avliver ni inte era hundar så polisanmäle jag er inom 24 timmar.. ghaaa kokar när jag hör sånthär..Jag tvekar INTE att lägga in en karatespark på en hund som kommer flygandes till mig å min hund..
Har man 3 GD eller som i det här fallet 3 gråhundar så finns det INTE en chans att en människa lyckas hålla 150 lilo MINST om dom vill dra..
Då MÅSTE mn ha 49876983% pli på sina hundar..Jag har en phalenekille på 3,5 kilo OFTA det kommer framgalopperandes rottisar shäfter som JAG dessutom är LIVRÄDD för.. jag får panik och lägger in spark på hunden kastar sten skriker.Sen kommr ägaren och jag kan lova att ev livrädd Blobas får ett utbrott på ägaren.
Den hundägaren börjar oftast gråta när ajg är klar med vad jag tycker å tänker om det som hänt!!

jag ska fan kunna gå med min hund vart jag vill utan att va rädd för att dom som har skaffat på sig för många/stora hundar inte kan hålla dom...

Finns en som har en shäfer här på gården.När hon ser en annan hund spriiiiiinger hon till närmaste träd slår runt det långa kopplet runt trädet och bara står med en hund som TOTALT flippar ut skäller o h drar och hoppar. hon har dessutom plastmunkorg...

HALLÅ är det sådär man vill ha det???? öhhh skulle ALDRIG tillåta att en hund är så.. träöna lydnad går det inte ta bort hunden på en gång!!
 
dDet var ett sart och bra tips!!=) :idea:

För självklart ska mammam ha hund om hon vill.. låt henne gå ut med en elpistor eller piska å kommer hunden fram igen dra inte för att använda elpistolen/piskan!!

Och som du sa ägaren ska fan få en omgång med!!! :mad:
 
Det funkar säkert tills man möter någon som busktränats i IPO eller liknande. De hundarna går igång rejält på pisk och blir bara argare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 713
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 148
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 237
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 936
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semester.
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp