Obligatorisk stalltjänst för ridande elever på ridskola vanligt?

Faktiskt inte om man inte vill det. Vissa vill faktiskt bara åka och rida och sen åka hem igen. Att sadla och tränsa hästen man ska rida är dock en självklarhet att man bör kunna för att det är orimligt att ha personal som ska hinna sadla och tränsa alla hästar till lektionerna hela tiden.

Det ska inte vara allt eller inget när det gäller hästar, vissa vill bara rida och är nöjda med det och mår bra av det medans vissa är mera intresserade av skötseln och stallgrejen. Att borsta av och sadla och tränsa ingår ju dock i ridskolegrejen om inte hästen gått lektionen innan.

Det finns alldeles säkert de som bara vill rida och inte göra något annat, men man kan inte alltid få som man vill. Så då kanske man får välja att inte rida alls om det inte finns någon verksamhet som passar just ens eget behov.

Ser du med samma avsmak på t.ex schemalagd plikt att stå i cafeterian eller tvätta matchtröjor eller whatever syssla som krävs för att verksamheten ska fungera i en ideell handbollsförening? Även där finns det garanterat de som helst bara vill spela sin handbollsmatch och sen åka hem utan någon ytterligare ansträngning.

Men är inte det om något en fråga om utnyttjande av andra? Dvs att pga sin egen bekvämlighet förlita sig helt på andras ideella insatser för att en själv ska få sina egna behov uppfyllda?
 
Om en ridskola måste utnyttja eleverna till saker och ting så kanske dom ska fundera på om dom har råd att ha en ridskola alls. Har man inte råd med personal ska man inte ha en ridskola.

Med tanke på att jag aldrig hört om en enda ridskola som har det så tyder nog också på att dom flesta ridskolor har råd med personal. Eller så har vi bara vettigare ridskolor i denna delen av landet helt enkelt kanske.

Att vilja hjälpa till, det är en sak men att det ska vara ett krav för att få rida, då blir det en helt annan sak.
Då är det väl bara att vända sig till en privat ridskola? I en förenings driven verksamhet är det bara att gilla läget och delta i föreningens arbete - det är bra om det ställs krav och att man inte självklart kan välja att låta andra dra hela lasset (och sedan gärna stå på läktaren och gnälla på styrelse, TS och US).

Det är inte konstigt att den ideella sektorn går värre på knäna än någonsin. Jag blir mycket påmind om varför jag inte längre jobbar ideellt. För tio mot ett att dina "vettigare ridskolor i din del av landet" har obetalda styrelser och skötare som drar ett tungt lass för att sådana som du bara ska kunna komma och rida om ni så önskar.
 
Vi har en ideell förening som byggt en måttlig anläggning. Det är inte ett dugg roligt överhuvudtaget. Tiden som relativt passiva medlemmar ställer upp är otroligt dåligt organiserat. Det är inte ett dugg roligt. Jag skulle hellre arbeta gratis åt en juridisk person som var företagare och professionell än åt en ideell styrelse för en klubb som fryser ut alla som inte agerar och jobbar som styrelsen vill. Jag har aldrig varit på en klubbdriven, alltså ideell förening, anläggning som fungerat utan mycket stöd och styrning från typ kommun.
Gå med i styrelsen och gör skillnad! Oftast raggar de folk desperat. Låter man folk jobba gratis och ta stora ekonomiska och juridiska risker - så kan man inte ställa särskilt höga krav.
 
Om en ridskola måste utnyttja eleverna till saker och ting så kanske dom ska fundera på om dom har råd att ha en ridskola alls. Har man inte råd med personal ska man inte ha en ridskola.

Med tanke på att jag aldrig hört om en enda ridskola som har det så tyder nog också på att dom flesta ridskolor har råd med personal. Eller så har vi bara vettigare ridskolor i denna delen av landet helt enkelt kanske.

Att vilja hjälpa till, det är en sak men att det ska vara ett krav för att få rida, då blir det en helt annan sak.

Jag tycker att båda varianter kan få finnas.
Det kan vara vettigt att vissa uppgifter ingår i ridlektionen, så att säga.
Att det ingår att lära sig att sadla och tränsa hästen, att det ingår att lära sig att sköta om hästen (borsta), sköta utrustningen, sköta stall (sopa, mocka).

Jag kan se problematiken med att ha enbart vitt anställd personal som sköter hela ruljansen: risken är förstås att det blir väldigt dyrt att gå på ridskola.

Men det är ingen rättighet att gå på ridskola. Det kanske är OK att ännu mer skilja mellan dem som har råd och dem som inte har råd?
 
Dom flesta tycker det är värt det och vet inte om hur utnyttjade dom blir. Det är därför hästvärlden ser ut som den gör med så många som arbetar mer än heltid utan någon lön alls. Det är mest tragiskt att så många hästfolk utnyttjas för att dom tror att det är så det ska vara.

Fast att det ingår vissa uppgifter kring lektionerna är ju inte ett utnyttjande utan en del av "priset"?
 
Jag har inget emot att det ingår att rykta, sadla, tränsa, väga upp lite hö, hjälpa till att fodra, sopa eller annat som inte tar superlång tid i samband med lektionen. Men jag vill inte behöva komma dit en annan dag än den jag rider för att jobba där en halvdag eller liknande. Sen har jag ställt upp frivilligt som funktionär på tävling. Men det var inget som krävdes.
 
Gå med i styrelsen och gör skillnad! Oftast raggar de folk desperat. Låter man folk jobba gratis och ta stora ekonomiska och juridiska risker - så kan man inte ställa särskilt höga krav.
Bra idé. Jag har försökt på flera, många olika sätt, inte bara jag. Seriöst, jag har inga behov av att ställa krav på den anläggningen. ”I’m out”. Det vore roligt och bra visst men inte som det är just nu.
 
Den ideella föreningen har blivit affärsdrivande för anläggning. Jag ser ingen skillnad på den ideella föreningen då och en privatperson som driver anläggningen. Det är olika juridiska personer enbart. Den juridiska föreningen har som mål anläggningen.

Jag har aldrig varit med om att det fungerar för en ideell förening att driva en anläggning utan mycket konkret stöttning från typ kommun. Inte denna gång heller.
 
Gillar man inte villkoren är det väl bara att avstå? Vad vill TS bekanta - att ridskolan ska sluta kräva arbete av sina medlemmar och istället anställa (plus då börja avlöna förtroende valda - för varför ska någon ställa upp grattis om det är en omöjlighet för somliga?). Det kanske slår undan benen för hela ekonomin för verksamheten?

Min släkting ville veta om det var vanligt eller inte. Jag hade ingen förankring i ridskolevärlden på detta sättet längre så det var naturligt att ställa frågan här. Min släkting har ingen egen erfarenhet av hästar och ridning så hen visste helt enkelt inte om detta var ett vanligt krav eller inte eller något man borde acceptera. Men jag har efter denna tråden pratat med min släkting som accepterar att det är så här då det verkar vara ett ganska vanligt fenomen över landet. Så det var alltså en fråga från min släktings sida inget annat. När jag själv var barn så var det som jag redan skrivit väldigt vanligt att barn och ungdomar alltid var i stallet och det fanns inget behov av såna här system för det fanns alltid folk där och hjälpte till där ändå. Men jag har förstått nu att det kanske inte är på samma sätt längre.
 
Fast att det ingår vissa uppgifter kring lektionerna är ju inte ett utnyttjande utan en del av "priset"?
Då får det vara rejält billiga priser isåfall. Aldrig varit på en seriös ridskola där det inkluderas jobb i priset. Faktiskt aldrig ens hört talas om att sådant existerar. Det enda jag stött på och hört om är frivilliga skötarsystem.

Det som ingår och det enda som ska behöva ingå är att man gör iordning hästen inför lektionen. Mer än så, då är det ingen ridskola längre. Om man som sagt inte rider gratis mot arbete då.
 
Då får det vara rejält billiga priser isåfall. Aldrig varit på en seriös ridskola där det inkluderas jobb i priset. Faktiskt aldrig ens hört talas om att sådant existerar. Det enda jag stött på och hört om är frivilliga skötarsystem.

Det som ingår och det enda som ska behöva ingå är att man gör iordning hästen inför lektionen. Mer än så, då är det ingen ridskola längre. Om man som sagt inte rider gratis mot arbete då.
Prisskillnaden torde motsvara vad det kostar att anställa personal för arbetet eleverna utför. Om alla red gratis mot arbete skulle det dock bli svårt att betala foder, hovslagare, ridlärare, veterinär och annat som medlemmarna inte kan göra själva. Därför hamnar man antingen i en hög kostnad där man inte behöver göra något själv, eller en lägre kostnad där ridande istället deltar i hästskötseln.

Det behövs ju dock ingen specialkompetens för att mocka åt skolhästarna på helgerna. Varför skulle det vara oseriöst att eleverna delar rättvist på det jobbet?

Och GIVETVIS är en verksamhet med ridlärare som bedriver ridlektioner på ridskolehästar att betrakta som ridskola.
 
Jag hade aldrig gått med på det.
Jag betalar för att rida och då ska jag självklart inte behöva ha stalltjänst utöver lektionen.
Vill jag frivilligt så självklart men man kan inte tvinga nån ha stalltjänst som inte vill.

Här försökte de sig på att alla skulle ha cafeterian 1 kväll per termin. Det blev ramaskri och de fick backa på det igen.
 
Jag hade aldrig gått med på det.
Jag betalar för att rida och då ska jag självklart inte behöva ha stalltjänst utöver lektionen.
Vill jag frivilligt så självklart men man kan inte tvinga nån ha stalltjänst som inte vill.

Här försökte de sig på att alla skulle ha cafeterian 1 kväll per termin. Det blev ramaskri och de fick backa på det igen.
Alla vill ha cafeteria men ingen vill hålla den öppen. 😴

Vi tvingar ingen men är öppna med att det är Tors 17.00 som ansvarar för stallet i helgen. Att 8-9 personer delar på jobbet 2 anställda normalt gör är inte så enormt betungande utan de flesta tycker att det är lite kul att göra något avsuttet tillsammans i gruppen. De som verkligen inte vill/kan kommer inte. Det enda vi "kräver" är att de lämnar återbud så vi vet hur många de blir som delar på stalljobbet. Blir de för få får någon personal gå in och jobba extra.
 
Jag blir lite hänförd hur lata folk är.Så tråkig inställning folk är så himla rädda för att råka göra nått extra.Alla håller på sina rättigheter idag.Detta är en ALLMÄN tanke som väcks när man läser många av inläggen 😥
Du tror inte det har att göra med att de flesta jobbar så mycket idag att de vill lägga den lilla fritid de har på sånt som de faktiskt tycker är roligt eftersom de annars inte har varken tid eller ork. Skulle själv aldrig få för mig att sälja lotter eller annat skräp men engagerar mig gärna i sådant som jag tycker är kul. Jag orkar helt enkelt inte ”ställa upp” på sådant som jag inte tycker är antingen givande eller roligt.
 
Du tror inte det har att göra med att de flesta jobbar så mycket idag att de vill lägga den lilla fritid de har på sånt som de faktiskt tycker är roligt eftersom de annars inte har varken tid eller ork. Skulle själv aldrig få för mig att sälja lotter eller annat skräp men engagerar mig gärna i sådant som jag tycker är kul. Jag orkar helt enkelt inte ”ställa upp” på sådant som jag inte tycker är antingen givande eller roligt.
Jag tror inte folk jobbar mindre idag.Klart man prioterar olika i olika skeden av livet.Men jag har jobbat ( mer än heltid periodvis) och ändå haft egen häst och engagerat mig ideellt.Likaså när jag var yngre jobbade folk lika mycket som idag.Men jag upplever idag att många tycker egentid är väldigt viktigt inte att göra något tillsammans med andra
 
Jag hade aldrig gått med på det.
Jag betalar för att rida och då ska jag självklart inte behöva ha stalltjänst utöver lektionen.
Vill jag frivilligt så självklart men man kan inte tvinga nån ha stalltjänst som inte vill.

Här försökte de sig på att alla skulle ha cafeterian 1 kväll per termin. Det blev ramaskri och de fick backa på det igen.

Jag har jäkligt svårt förstå att det ska bli sånt jäkla halabalo på folk att ställa upp EN kväll per termin? Begär inte att man ska lägga ner nästan en halvtid så som jag gör, men EN jäkla kväll per termin?
Visst har vi haft lite folk som tjafsade i början men vi gav oss inte och nu är det öppet (i allafall till 97%) varje vardagkväll 17-20 och varje lördag 9-14 och det är väldigt uppskattat
 
Jag har jäkligt svårt förstå att det ska bli sånt jäkla halabalo på folk att ställa upp EN kväll per termin? Begär inte att man ska lägga ner nästan en halvtid så som jag gör, men EN jäkla kväll per termin?
Visst har vi haft lite folk som tjafsade i början men vi gav oss inte och nu är det öppet (i allafall till 97%) varje vardagkväll 17-20 och varje lördag 9-14 och det är väldigt uppskattat

Jag tror att det förhållandevis höga priset på ridlektionerna gör att många har svårt att uppfatta att föreningsdrivna ridskolor är just föreningsdrivna. De tror att de köper en tjänst. Inom nästan all annan föreningsidrott så är inte tränarna anställda utan arbetar ideellt - även om det börjar bli allt vanligare med anställd personal även inom andra idrotter/sporter. Men oftast är det bara någon kanslist och/eller en vaktmästare anställd. Men det fungerar ju inte på ridskolorna. De högre omkostnaderna ger högre priser för att få ta del av verksamheten, men det är nog många som inte ser det. Jag tror därför att många som rider på föreningsdrivna ridskolorna ser det som att de köper en tjänst och därför tycker att det är lika irrationellt att behöva stå i ridskolans kafeteria som att behöva sitta en timme i kassan på den lokala ICA-affären där man brukar handla mat.
 
Jag blir lite hänförd hur lata folk är.Så tråkig inställning folk är så himla rädda för att råka göra nått extra.Alla håller på sina rättigheter idag.Detta är en ALLMÄN tanke som väcks när man läser många av inläggen 😥
På alla ridklubbar häromkring så är det vissa dagar dom gör nåt extra roligt på nångång per termin, där dom flesta ställer upp och hjälper till. Det är inget konstigt med det, då brukar dom flesta som går på ridskolan komma och ställa upp att göra vad som nu ska göras. Sånt som ungdomsförbundet osv anordnar, dom som även håller koll på skötarsystemen osv helt på sin fritid frivilligt.

Även vid vissa tävlingar osv är det många som frivilligt faktiskt vill ställa upp. Men det är frivilligt och inget krav.

Däremot stalltjänst, där ska en seriös ridskola ha personal som ska sköta den. Stalltjänsten ska inte ha med rideleverna att göra överhuvudtaget om det inte är frivilligt. Uppenbart så är det ju så också att dom flesta ridskolor faktiskt har personal och är inte beroende av att eleverna ska ha stalltjänst osv för att få det att gå runt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp