Bukefalos 28 år!

Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Nej, nu tycker jag du är ute och cyklar.

Sjukvård är ett basalt behov som samhället ska tillhandahålla.

Du är inne på nåt helt annat tankespår.
Men nej, jag säger att det inte är samma sak, men samma logik, samma retorik.

Saken är väl att vi pratar om varandra. Jag är överens med dig att välgörenhet inte ska innefatta tobak, eller alkohol. Jag anser att det är ett behov man får tillfredsställa på andra sätt själv, det är ett bruk man får ta eget ansvar för. Men hey - välgörenhet kan täcka vad fasen som helst egentligen, rent krasst. Det är givaren som avgör vad den vill skänka för slags hjälp. Jag gick i taket när facebook svämmade över av hästfolkets välgörenhetskampanj för någon jäkla tävlingsryttare som skulle få en häst, jag blev tillagd i någon grupp och jag EXPLODERADE för jag tänkte minsann inte lägga ett öre på en jevla hopphäst åt en svensk professionell tävlingsryttare när samtidigt tjuvjägare skjuter av världens tigrar och skjuter av elefantbeståndet i världen och skär av dess hela ansikten för att komma åt betarna som ska vara prydnader i kinesiska hem eller hamna i medicinskåpen som potensmedel, eller alla hemlösa stackars katter eller hundar som finns i hela frikkin världen som behöver HJÄLP, så vill folk att man ska köpa en hopphäst! NEJ! Jag väljer SJÄLV som givare vad jag lägger mina slantar och/eller energi på.

Vad samhället ska hjälpa till med - är en annan sak. DÄR kan man villkora på dina sätt, där kan man ge kuponger eller checkar eller vad det nu heter som soc kan ge som inte går att lösa ut annat än mat för. Där kan man säga att nej du honung får inte några 54' för att fixa dina tänder med, för du ääääääger en biiiiiiil, och har en åååååårsinkomst, så du få bara 21' och hör sen!

Du snackar politik, andra snackar verklighet.
 
@honung jag tycker tråden innehåller både och.

Tandvård borde för övrigt ingå i samma system som annan sjukvård. Men det är också politik och logik. Fast för vissa en jävla vissen verklighet, att de skadade tänderna istället för benet.
 
@Magiana cigaretter är lyxkonsumtion, liksom alkohol, heroin och kokain. Samhället kan gå in och stödja avvänjning, men inte drogerna och missbruket.

Om det vore så enkelt att det bara var lyxkonsumtion så hade jag väl slutat för bövelen.

Sen har jag aldrig någonsin påstått att man ska ha hjälp för att kunna fortsätta med sitt missbruk. Det jag har sagt har varit att det inte ska vara diskvalificerande för att få akut hjälp, t.ex. genom fonder eller frivilliga organisationer när man inte får ihop det. Det är en viss skillnad på det anser jag.
 
@Magiana jag tycker inte heller det ska vara diskvalificerade för att få hjälp men jag tycker inte heller pengarna man får från andra ska gå till tobak/alkohol. Pengar man får ska gå till mat, hyra, kläder osv. Sen håller jag med @sjoberga att man absolut ska erbjuda hjälp att sluta så den som får hjälp ekonomiskt ska kunna sluta på ett bra sätt, inte bara tvärtav vilket inte brukar fungera.
 
@Magiana jag tycker inte heller det ska vara diskvalificerade för att få hjälp men jag tycker inte heller pengarna man får från andra ska gå till tobak/alkohol. Pengar man får ska gå till mat, hyra, kläder osv. Sen håller jag med @sjoberga att man absolut ska erbjuda hjälp att sluta så den som får hjälp ekonomiskt ska kunna sluta på ett bra sätt, inte bara tvärtav vilket inte brukar fungera.

Någon sådan hjälp verkar dessvärre inte finnas. Som jag sagt två gånger tidigare var jag i kontakt med sluta-röka-linjen. Så mycket hjälp kunde jag inte få. De trodde helt enkelt inte att det skulle gå under rådande omständigheter.
 
@Magiana jag tycker inte heller det ska vara diskvalificerade för att få hjälp men jag tycker inte heller pengarna man får från andra ska gå till tobak/alkohol.

Vilka pengar tänker du på? Den hjälp vi mest diskuterat är Giving peoples, och de vill inte att man ger pengar. Gissar att andra liknande organisationer har samma rekommendation.
 
Vilka pengar tänker du på? Den hjälp vi mest diskuterat är Giving peoples, och de vill inte att man ger pengar. Gissar att andra liknande organisationer har samma rekommendation.
Presentkort på ica innebär väl att man kan köpa tobak, snus, cd-skivor, duschdraperier, mascara, fylla på iTuneskontot - eller mat. Typ.
 
Är trög i huvudet men jag bodde en tid i närheten av en butik som bara hade storpack på;

frukt- man kunde inte plocka själv utan fick bara köpa nät med typ 10 frukter. Jag ville ha ett äpple och en banan och det kunde jag inte köpa.
Vissa smörgåspålägg
Ost som jag inte gillar att frysa in
Smör fanns bara i största förpackning samt Lätt & Lagom/ bregott etc fanns bara i största förpackning
Vissa kött/fiskprodukter som rostbiff / varmrökt lax
Vissa kylvaror som keso, grädde kom bara i stora förpackningar

Det var bara dom jag spontant i mitt för trötta huvud kom på.. sen är absolut inte alla butiker som denna.

Det man också kan tänka på är också utrymmet. När jag bodde i en etta med kokvrå och litet kylskåp fanns bara kylfack. Då är det också svårt att frysa in. Många som är ensamstående bor ju också mindre.

Där ser man! Inget av det där har jag någonsin stött på. Ost säljs ibland i större bitar än jag behöver men då brukar jag riva den bit som blir över och slänga in i frysen. När osten är riven och jag använder den på t.ex. potatisgratäng så känner jag ingen större skillnad mellan frusen och ofrusen ost.
Gällande mjölkprodukter osv så är det i mina ögon enklast att isf fokusera på olika maträtter med liknande ingredienser ett par dagar i rad. T.ex. färsrätter ett par-tre dagar i rad, rätter med matlagningsgrädde ett par-tre dagar i rad osv.

Gällande utrymmet så tänkte jag inte på det. I mitt första egna boende så fanns bara en liten frys så jag köpte en egen frys att ha bredvid. Det bygger ju förstås på att utrymmet finns :)
 
Där ser man! Inget av det där har jag någonsin stött på. Ost säljs ibland i större bitar än jag behöver men då brukar jag riva den bit som blir över och slänga in i frysen. När osten är riven och jag använder den på t.ex. potatisgratäng så känner jag ingen större skillnad mellan frusen och ofrusen ost.

Haha.. Ja jag inser att det kanske inte är så vanligt..
Sen kan väl min irritation mot storpack också grundade sig i att jag inte hade så mkt plats tex ingen frys utan enbart litet frysfack
 
Haha.. Ja jag inser att det kanske inte är så vanligt..
Sen kan väl min irritation mot storpack också grundade sig i att jag inte hade så mkt plats tex ingen frys utan enbart litet frysfack

Tack och lov inte så vanligt! ;) Alldeles oavsett så förstår jag att du i det läget var irriterad. Det skulle jag också vara i samma sats!
 
Totalt skitsnack. :mad: Underskatta inte människors vilja och förmåga att själva ordna upp sina liv när det skiter sig. Jag behövde banne mig ingen Bror Duktig som talade om för mig hur jag skulle ordna upp mitt liv och jag tror inte att jag är unik på den punkten. En utsträckt hand som hjälper en när man faller är många gånger bättre än pekpinnar. Man får behålla sin värdighet.
Problemet är att du behövde ingen "bror duktig", men är du lika säker på att övriga som hamnar i samma läge har samma styrka och initiativförmåga för att lösa sin situation utan hjälp av någon som ger tips och råd på hur och vilka vägar som finns?

/Camilla
 
Ja fast det var ju pengar hon nämnde, det var det jag reagerade på.
Ja fast det jag svarade på var ditt svar om att Giving People inte vill ge pengar. Tidigare har du sagt (jag har själv ingen aning) att Giving People får och har väldigt mycket presentkort som de ger ut.
Jag förstår ju att Giving People inte kan vare sig lösa in, eller strunta i de presentkort de får att ge vidare, jag hoppas bara att de inte ger ut vanliga mataffärspresentkort alltför lättvindligt eftersom det faktiskt kan gå till allt annat än mat ocskå. Jag har sett presentkort på ica utlagt på blocket tex, och jag har ju ingen aning om det alls har med saken att göra alls, men möjligheterna med presentkort är ju många.
 
Ja fast det jag svarade på var ditt svar om att Giving People inte vill ge pengar. Tidigare har du sagt (jag har själv ingen aning) att Giving People får och har väldigt mycket presentkort som de ger ut.
Jag förstår ju att Giving People inte kan vare sig lösa in, eller strunta i de presentkort de får att ge vidare, jag hoppas bara att de inte ger ut vanliga mataffärspresentkort alltför lättvindligt eftersom det faktiskt kan gå till allt annat än mat ocskå. Jag har sett presentkort på ica utlagt på blocket tex, och jag har ju ingen aning om det alls har med saken att göra alls, men möjligheterna med presentkort är ju många.
Jag har naturligtvis ingen insyn. Men som jag skrev tidigare: när jag gnällde till dem över att jag inte fick sms-a mina presentkort till mottagaren för att bespara mig en högre avgift, så förklarade de att presentkorten ska gå via dem så att de får kontroll. Folk som begär hjälp men inte vill ha mat eller barnkläder utan bara presentkort litar de inte på, av liknande skäl som de du nämner.

De presentkort folk ger GP utan att ange ett särskilt ärende tror jag främst används i ärenden där för få givare anmäler sig - eller även om de anmäler sig sedan inte fullföljer. Det händer tyvärr.
 
Problemet är att du behövde ingen "bror duktig", men är du lika säker på att övriga som hamnar i samma läge har samma styrka och initiativförmåga för att lösa sin situation utan hjälp av någon som ger tips och råd på hur och vilka vägar som finns?

/Camilla

De flesta har förmodligen en överlevnadsinstinkt och gör det som är möjligt för att inte gå under. Jag gjorde inget märkvärdigt.

Sen finns det ju såklart nötter som sätter sig ännu mer i klistret med lån och sånt. När dessa får hjälp är det sannolikt redan för sent.

Jag tycker heller inte att man ska tvinga på folk hjälp utan den hjälpen ska i så fall komma som erbjudanden.
 
Problemet är att du behövde ingen "bror duktig", men är du lika säker på att övriga som hamnar i samma läge har samma styrka och initiativförmåga för att lösa sin situation utan hjälp av någon som ger tips och råd på hur och vilka vägar som finns?

/Camilla
Fast just bror duktig uppfattas ju inte som en rådgivare, mer som en beskäftig ordningsman. Det behöver ingen, någonsin. (Jag vet, för jag är en :angel:)
 
Sen finns det ju såklart nötter som sätter sig ännu mer i klistret med lån och sånt. När dessa får hjälp är det sannolikt redan för sent.

Jag tror de "nötterna" klandrar sig tillräckligt mycket för sin egen dumhet så det räcker och blir över och tycker inte att de ska klandras som varande "nötter" - det var lågt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 819
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 013
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 963
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 028
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp