Bukefalos 28 år!

Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Visst är det tramsigt att värdera vad man mår dåligt av? Cigarett eller whisky? Hund eller båt?

Det hör inte hemma.
Med samma logik ska inte överviktiga få hjälp med sin diabetes eller bensår, idrottaren får inte hjälp med sina idrottsrealaterade skador, rökaren får inte vård för sin cancer. Vi stänger det kommunala badet jag just nu befinner mig vid för här har folk drunknat. Vi tar bort bilavdraget i deklarationen, folk kör ju ihjäl sig! Det är långsökta exempel, inte samma sak men det är samma l o g i k.
 
Något som är bra med de här hjälporganisationerna, är att de kan vara ett socialt skyddsnät för de som inte har det i form av familj och vänner - som ju annars många ggr är första instans när det kniper tillfälligt.

Crowdsourcing via nätet är ju poppis i många olika sammanhang. Folk ber om pengar till allt möjligt; och får det.
 
Det är knepigt det där, vad som räknas som nödtorft... Jag tror att många som anser att livets nödtorft är cigg eller häst eller båt bevisar för sig själva varför de hamnar i en dum sits. Cigg är inte livsviktigt. Häst inte heller. Jag förvånas över att en del inte tänker framåt och planerar. Jag har fast jobb och bra inkomst, men vet att det kan vända snabbt, om den dagen kommer lånar jag omedelbart ut min häst på foder. Därför ser jag också till att ha min häst i ett väluppfostrat skick att "vem som helst" kan ta över honom. Det är min försäkring för honom. De pengar jag sparar på stallhyra, skoning etc ska in för att vända en tråkig situation. Att hanka mig fram på föräldrar och allmosor försenar bara att ta tag i situationen.
Personligen tycker jag att det är hårresande att lägga pengar på lyxkonsumtion som cigg eller häst, när man har en ekonomi som inte går runt. Då får man avstå och spara de pengarna och återuppta det när ekonomin är på grön kvist.

För övrigt hjälper jag gärna GP, men en familj där föräldern lägger pengar på bruk av alkohol eller nikotin i stället för att lägga de pengarna på upplevelser eller litteratur till sina barn går fetbort.
 
Med samma logik ska inte överviktiga få hjälp med sin diabetes eller bensår, idrottaren får inte hjälp med sina idrottsrealaterade skador, rökaren får inte vård för sin cancer. Vi stänger det kommunala badet jag just nu befinner mig vid för här har folk drunknat. Vi tar bort bilavdraget i deklarationen, folk kör ju ihjäl sig! Det är långsökta exempel, inte samma sak men det är samma l o g i k.
Nej, nu tycker jag du är ute och cyklar.

Sjukvård är ett basalt behov som samhället ska tillhandahålla.

Du är inne på nåt helt annat tankespår.
 
Fast då lyckades du missa poängen också.

Jag har otur eller oförmåga med orden i tråden, eller så finns det en stark vilja att lägga innebörd i dem som passar det egna resonemanget.
 
Fast då lyckades du missa poängen också.

Jag har otur eller oförmåga med orden i tråden, eller så finns det en stark vilja att lägga innebörd i dem som passar det egna resonemanget.
Ett inlägg som detta bör innehålla citat eller tagg för att förtydliga vem det är ett svar till.
 
Varför är det bättre att må bra av cigaretter än whisky? Varför är det bättre att må bra av en hund än en båt? Varför ska staten bestämma det?

Jag är absolut för individens rätt att bestämma över sina pengar, oavsett om det är lön eller bidrag. Prioritera får alla göra.
 
Varför är det bättre att må bra av cigaretter än whisky? Varför är det bättre att må bra av en hund än en båt? Varför ska staten bestämma det?

Jag är absolut för individens rätt att bestämma över sina pengar, oavsett om det är lön eller bidrag. Prioritera får alla göra.

En båt kan aldrig kan vara en familjemedlem. Skillnaden är enorm. Det är inte ens jämförbara, ungefär som att jämföra ditt barn med en bil.

Alkoholister dricker väl knappast fin whisky och för dem finns AA. För rökare finns sluta-röka-linjen (som jag också var i kontakt med) men bara för att man råkar vara rökare eller alkoholist ska man väl inte bli nekad hjälp så man kan ta sig upp. Jag kunde sluta röka TACK VARE att jag fick hjälp och att det slutligen löste sig ekonomiskt, inte för att hjälpen uteblev.
 
Det är knepigt det där, vad som räknas som nödtorft... Jag tror att många som anser att livets nödtorft är cigg eller häst eller båt bevisar för sig själva varför de hamnar i en dum sits. Cigg är inte livsviktigt. Häst inte heller. Jag förvånas över att en del inte tänker framåt och planerar. Jag har fast jobb och bra inkomst, men vet att det kan vända snabbt, om den dagen kommer lånar jag omedelbart ut min häst på foder. Därför ser jag också till att ha min häst i ett väluppfostrat skick att "vem som helst" kan ta över honom. Det är min försäkring för honom. De pengar jag sparar på stallhyra, skoning etc ska in för att vända en tråkig situation. Att hanka mig fram på föräldrar och allmosor försenar bara att ta tag i situationen.
Personligen tycker jag att det är hårresande att lägga pengar på lyxkonsumtion som cigg eller häst, när man har en ekonomi som inte går runt. Då får man avstå och spara de pengarna och återuppta det när ekonomin är på grön kvist.

För övrigt hjälper jag gärna GP, men en familj där föräldern lägger pengar på bruk av alkohol eller nikotin i stället för att lägga de pengarna på upplevelser eller litteratur till sina barn går fetbort.

Du är helt ute och hojar. Om sjukpenning eller a-kassa inte kommer, så kan man knappast skylla på att det är för att man röker eller har häst/hund som gjort att man hamnat i knipa. Min sjukersättning och bostadstillägg nådde ju inte ens upp till socialens norm för 2 vuxna personer.

Sen är cigaretter inte lyxkonsumtion. Det är ett beroende, ett missbruk med andra ord och har du inte själv försökt sluta i en extremt pressad sits tycker jag inte att du ska döma andra som misslyckas med det då.

Om det hade varit möjligt att omplacera hunden hade jag gjort det, men det var inte möjligt. Ett mord av en familjemedlem var utesluten. Punkt.
 
Ganska förmätet att börja värdera på det sättet. Hund, häst, råtta, dromedar, elefant. Whatever.

Hur kan du veta att någon inte skulle fara extremt illa av att deras träbåt som varit i släkten i 70 år måste säljas? Betydligt mer än att sälja hunden till ny ägare, eller avliva.

Vem pratade om fin whisky? Poängen är enkel, staten ska inte gå in och bestämma vilka slags hobbyer och intressen man måste få ha för att må bra.
 
@Magiana cigaretter är lyxkonsumtion, liksom alkohol, heroin och kokain. Samhället kan gå in och stödja avvänjning, men inte drogerna och missbruket.

Så länge du löser din ekonomiska situation, får du prioritera både hund och cigaretter. Gör du det inte, får du prioritera bort utgifter tills det går ihop sig.

Finns inga sådana punkt slut/jag vägrar att acceptera som gäller om det är samhället som ska stå för finansieringen.
 
Ganska förmätet att börja värdera på det sättet. Hund, häst, råtta, dromedar, elefant. Whatever.

Hur kan du veta att någon inte skulle fara extremt illa av att deras träbåt som varit i släkten i 70 år måste säljas? Betydligt mer än att sälja hunden till ny ägare, eller avliva.

Vem pratade om fin whisky? Poängen är enkel, staten ska inte gå in och bestämma vilka slags hobbyer och intressen man måste få ha för att må bra.

Jag har haft 2 hästar som omplacerats, jag har haft katt, jag har haft kaninuppfödning, jag har haft marsvin. Jag har inga problem med att skilja mig från djur om de hamnar i bra hem. Samma gäller för prylar som båtar och annat. Men att döda, det går fett över gränsen. Det är därför båtar och hundar inte kan jämföras.
 
Jag har haft 2 hästar som omplacerats, jag har haft katt, jag har haft kaninuppfödning, jag har haft marsvin. Jag har inga problem med att skilja mig från djur om de hamnar i bra hem. Samma gäller för prylar som båtar och annat. Men att döda, det går fett över gränsen. Det är därför båtar och hundar inte kan jämföras.

Det är din värdering, varför ska den gälla för alla andra?
 
Ska och ska. Jag anar att majoriteten tycker samma sak och det är inte jag som pådyvlar dem värderingar. De flesta är trots allt empatiska människor som hjälper mer än de stjälper.

Jag vet ganska många som tycker att det är ett bra ansvarstagande att avliva ett djur som man inte kan hitta en ny bra ägare till och inte kan ta hand om själv, av något skäl. Behöver ju inte ha med ekonomi att göra.

Det är inga empatilösa eller människor som vill stjälpa någon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 811
Senast: Badger
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 838
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 950
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp