Bukefalos 28 år!

Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Ja, jag tror på människor och deras förmåga, att med kunskap klara av att styra sina egna liv. Det är inte liberalt snömos. Det finns poänger med att det inte är så smart att blanda akuthjälpen med korrigeringen. Men korrigeringen behövs för att komma ur beroendet av allmosor. Att få professionell hjälp med sin ekonomi för att minska riskerna.

Jag är uppvuxen nära fattigdom. Jag besöker fortfarande områden hårt präglade av fattigdom, men inte för att ge allmosor. Utan för att besöka vänner. Jag har även bott i dessa områden tidigare i livet.

Det nyliberala snömoset utgörs normalt i den här typen av debatt av de som tycker att allmosor är ett fullgott samhälleligt skyddsnät.
Vem påstår att matkassar är ett fullgott samhälleligt skyddsnät? Det är för att det samhälleliga skyddsnätet inte är fullgott som hjälporganisationerna dykt upp. Hålen i skyddsnätet har blivit jävligt stora de senaste åren, medan sådana som du och jag bara fått det bättre och bättre. Under min levnad har nog klyftorna i Sverige aldrig varit så stora som nu.

Det är besvärande att du använder ord som tigga och allmosor. Är det för att skuld- och skambelägga de utsatta familjerna ännu mer, så att de till slut inte vågar be om hjälp?

Det finns ingen motsättning mellan långsiktigt stöd och akuthjälp. Hur många barn ska offras i väntan på att de långsiktiga åtgärderna ska få effekt?
 
Tittade in hos Giving people igen.


**AKUT HJÄLP BEHÖVS MED MAT OCH HYGIENARTIKLAR**
Ärendet är från 8/7

Här finns en pojke på 14 år som bor ensam med sin mamma.
Deras tillvaro är tuff och mamman håller på att tillfriskna efter en stroke och har därför varit sjukskriven.
Nu har hon äntligen fått börja arbetsträna på sitt gamla jobb med några timmar varje dag vilket hon hoppas ska fungera. Tyvärr har allt detta tagit på familjens ekonomi och hon har vänt sig till oss i hopp om hjälp med mat.
Kan vi hjälpa denna kämpande mamma?

Hon söker:
*Matkasse
*Hygienartiklar
*Toalettpapper


Hur ska vi "korrigera" en persons livsföring när hon inte ens har pengar till toalettpapper?
 
Men korrigeringen behövs för att komma ur beroendet av allmosor.

Totalt skitsnack. :mad: Underskatta inte människors vilja och förmåga att själva ordna upp sina liv när det skiter sig. Jag behövde banne mig ingen Bror Duktig som talade om för mig hur jag skulle ordna upp mitt liv och jag tror inte att jag är unik på den punkten. En utsträckt hand som hjälper en när man faller är många gånger bättre än pekpinnar. Man får behålla sin värdighet.
 
Det nyliberala snömoset utgörs normalt i den här typen av debatt av de som tycker att allmosor är ett fullgott samhälleligt skyddsnät.

Nu tror jag du har stångat in dig i något slags politiskt argumentationshörn fullt av snömos.

En allmosa är inom flera religioner en gåva för att lindra ofrivillig nöd, av kärlek till den näste, eller i vissa religioner för att plocka poäng inför sin gud.

Om vi bortser från snömos, allmos och liberalism, så är det överhuvudtaget ingen som någonstans i den här debatten påstått att frikkin matkasseorganisationer som Giving People ersätter ett samhälleligt skyddsnät? Var fick du det från?

Alltså sjöberga - vi är väl alla överens om att långsiktig hjälp behövs, men försök förstå att akut kortsiktig hjälp ofta kan vara ett villkor för att överhuvutaget kunna ge väg till och för den långsiktiga hjälpen. Som samhället ser ut i dag, finns det närapå ingen myndighet som klarar av att ge den här typen av akut hjälp, just för att myndigheter villkorar den, som du också vill göra.
 
Totalt skitsnack. :mad: Underskatta inte människors vilja och förmåga att själva ordna upp sina liv när det skiter sig. Jag behövde banne mig ingen Bror Duktig som talade om för mig hur jag skulle ordna upp mitt liv och jag tror inte att jag är unik på den punkten. En utsträckt hand som hjälper en när man faller är många gånger bättre än pekpinnar. Man får behålla sin värdighet.
Problemet är ju att du först måste komma upp till golvet innan du kan resa dig. Och precis som du säger, det är en utsträckt hand som behövs just då, inte en pekpinne.
 
Vem påstår att matkassar är ett fullgott samhälleligt skyddsnät? Det är för att det samhälleliga skyddsnätet inte är fullgott som hjälporganisationerna dykt upp. Hålen i skyddsnätet har blivit jävligt stora de senaste åren, medan sådana som du och jag bara fått det bättre och bättre. Under min levnad har nog klyftorna i Sverige aldrig varit så stora som nu.

Det är besvärande att du använder ord som tigga och allmosor. Är det för att skuld- och skambelägga de utsatta familjerna ännu mer, så att de till slut inte vågar be om hjälp?

Det finns ingen motsättning mellan långsiktigt stöd och akuthjälp. Hur många barn ska offras i väntan på att de långsiktiga åtgärderna ska få effekt?

Ingen. Men du pratade om min tro på medmänniskans förmåga att med kunskap och stöd klara av sin ekonomi, som liberalt snömos. Vilket jag inte alls håller med om. Då kommenterade jag bara vad jag tycker är liberalt snömos i den här typen av debatt, en argumentation som är ganska vanlig i andra länder - att rika ska ta hand om fattiga på frivillig/ideell bas. Och genom att de verksamheterna växer är det en ursäkt för att minska det samhälleliga skyddet. Helt fel väg att vandra, tycker jag.

Allmosor är för mig en frivillig gåva från en bemedlad till en obemedlad. Inget annat. Jag kan kalla det gåva istället om ni vill.
Tigga är för mig att be om hjälp utan att erbjuda något tillbaka. Inget annat. Jag kan kalla det be om hjälp istället om ni vill.

För mig finns ingen värdering i orden ytterligare än vad det betyder.

Att prata om barn som "offras" är starkt i ett land där ingen ofrivilligt har svultit ihjäl de senaste 50 åren.

Jag tycker att det är uppenbart att man inte gjort allt vad man kan om man vid långvarig ekonomisk kris fortfarande har utgifter för exempelvis cigaretter, alkohol, djurägande och restaurangbesök. Sedan tycker även jag att de som har socialbidrag ska ha full frihet att förfoga över sitt bidrag; vill man verkligen dricka vin, röka, verkligen ha kvar hunden eller absolut äta på restaurang ibland; får man prioritera bort andra saker som ingår i normberäkningen. Förmodligen också välja, PRIORITERA, kanske högst en av dessa för att få ihop kronor och ören i balans.

Då vill jag erbjuda stöd och hjälp att komma ur risken för att behöva be om hjälp / tigga. Jag tror att det gör enorm skillnad för självkänslan och framtiden att komma ifrån det.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Allt jag anför i den här tråden har inte med argumentation mot akuthjälp att göra. Inte mer än en liten del, och inte ens den delen är mot akuthjälp utan pratar om den balansgång mellan akut och långsiktig hjälp som alla biståndsgivare bör vara medvetna om.

Diskussionen har breddats till samhällets sociala skyddsnät och vad det ska innebära. Och flera andra frågor. Som jag har ganska starka åsikter om och en stark politisk vilja att förändra, men det innebär inte att alla argument sedan kan backtrackas till att höra ihop med att man inte ska ge akuthjälp alls. Som jag inte ens tycker.
 
Allt jag anför i den här tråden har inte med argumentation mot akuthjälp att göra. Inte mer än en liten del, och inte ens den delen är mot akuthjälp utan pratar om den balansgång mellan akut och långsiktig hjälp som alla biståndsgivare bör vara medvetna om.

Diskussionen har breddats till samhällets sociala skyddsnät och vad det ska innebära. Och flera andra frågor. Som jag har ganska starka åsikter om och en stark politisk vilja att förändra, men det innebär inte att alla argument sedan kan backtrackas till att höra ihop med att man inte ska ge akuthjälp alls. Som jag inte ens tycker.

Offras är ett för starkt ord för dig, men inte tiggeri och allmosor. Jag håller inte med.

Det är nog som honung säger, att du målat in dig ett hörn. För nu verkar du backa ganska ordentligt. Av dina tidigare inlägg i tråden är det svårt att få något annat intryck än att du är emot den typ av akuthjälp som t ex GP erbjuder. Du har hela tiden återkommit till oss dumsnälla givare som "minskar incitamenten" för långsiktiga lösningar. Att du, när du kallade akuthjälpen nyliberal lösning, menade debatten i andra länder tror jag nog gick de flesta förbi.
 
Nej, dumsnäll givare ,har jag skrivit i ett inlägg. På temat att jag utmålas som en elak människa som vill ge människor stöd i att lösa sina ekonomiska problem, för att minska utsattheten i framtiden.

Vi har olika grundsyn, men att kalla något för snällt och nåt annat för elakt, är inget vidare.

Jag vill inte att någon ska behöva vara beroende av att snälla tant @mandalaki dyker upp med en matkasse.
 
Ingen. Men du pratade om min tro på medmänniskans förmåga att med kunskap och stöd klara av sin ekonomi, som liberalt snömos. Vilket jag inte alls håller med om. Då kommenterade jag bara vad jag tycker är liberalt snömos i den här typen av debatt, en argumentation som är ganska vanlig i andra länder - att rika ska ta hand om fattiga på frivillig/ideell bas. Och genom att de verksamheterna växer är det en ursäkt för att minska det samhälleliga skyddet. Helt fel väg att vandra, tycker jag.

Allmosor är för mig en frivillig gåva från en bemedlad till en obemedlad. Inget annat. Jag kan kalla det gåva istället om ni vill.
Tigga är för mig att be om hjälp utan att erbjuda något tillbaka. Inget annat. Jag kan kalla det be om hjälp istället om ni vill.

För mig finns ingen värdering i orden ytterligare än vad det betyder.

Att prata om barn som "offras" är starkt i ett land där ingen ofrivilligt har svultit ihjäl de senaste 50 åren.

Jag tycker att det är uppenbart att man inte gjort allt vad man kan om man vid långvarig ekonomisk kris fortfarande har utgifter för exempelvis cigaretter, alkohol, djurägande och restaurangbesök. Sedan tycker även jag att de som har socialbidrag ska ha full frihet att förfoga över sitt bidrag; vill man verkligen dricka vin, röka, verkligen ha kvar hunden eller absolut äta på restaurang ibland; får man prioritera bort andra saker som ingår i normberäkningen. Förmodligen också välja, PRIORITERA, kanske högst en av dessa för att få ihop kronor och ören i balans.

Då vill jag erbjuda stöd och hjälp att komma ur risken för att behöva be om hjälp / tigga. Jag tror att det gör enorm skillnad för självkänslan och framtiden att komma ifrån det.

Men samtidigt vill du först klubba ner utsatta människor i skoskaften, innan eventuell hjälp kan komma på tal. Hade jag utsatts för det hade det definitivt inte varit bra för min självkänsla och värdighet. Min ork och min kämparglöd hade krympt till ett minimum. Hur ska man ur en sådan situation orka resa sig? Om någon inte orkar leva i misären sedan hunden tagits bort och väljer att avsluta sitt eget liv, är det faktiskt inte läge att komma och säga "oj, orkade hon inte leva utan sin hund?"

Och att svälta och svälta ihjäl är en rätt stor skillnad. För svälter, det gör folk, och det ska man inte behöva göra. Och kommer man till läget att någon svälter ihjäl har man passerat alla marginaler med råge.

Vi kan heller inte stänga ner verksamheter som hjälper folk i väntan på att samhället ska bli bättre. Under tiden går folk under. Det man kan göra är att rösta rätt i nästa val. Eller själv engagera sig politiskt.
 
Och jag vill behålla min lyxyacht och dricka whisky. Trots att jag inte kan finansiera det utan behöver socialbidrag, annars mår jag så dåligt att jag kanske begår självmord.

Den argumentationen är så knepig att jag inte vill fortsätta den. Att du är subjektivt biaserad gör det inte lättare att se hur ett bra samhälle bör fungera.

Självklart ska jag rösta rätt i nästa val, så att vi får mer balans och rättvisa än vi någonsin haft.

Jag pratar om stöd för att klara sig. Självmordstankar bör hanteras av sjukvården.
 
Jag vill inte att någon ska behöva vara beroende av att snälla tant @mandalaki dyker upp med en matkasse.

Tant? :confused: Du kan verkligen inte prata om det här utan att ditt förakt pyser ut i dina ordval. Givarviljan på GP:s fb är enorm men du betraktar de tusentals som öppnar sina plånböcker och sina hjärtan för utsatta barnfamiljer som snälla tanter. Det är ledsamt att se.

Det vore fantastiskt om hjälp som den från GP inte behövdes. Och det är skamfläck på Sverige att den ändå gör det.
 
Och jag vill behålla min lyxyacht och dricka whisky. Trots att jag inte kan finansiera det utan behöver socialbidrag, annars mår jag så dåligt att jag kanske begår självmord.
Du får ursäkta, men gud så tramsigt. Hur ska man ens bemöta det här?
 
Och jag vill behålla min lyxyacht och dricka whisky. Trots att jag inte kan finansiera det utan behöver socialbidrag, annars mår jag så dåligt att jag kanske begår självmord.

Men alltså allvarligt, det där blir ju bra jäkla knepigt... O_o

Vad gäller lyxkonsumtion håller jag rakt av inte med om att tex ett husdjur skulle vara det för en fattig person eller familj. För mig är det en fråga om basbehov, ungefär som kläder faktiskt. Att man får ha något kvar som ger en glädje i livet, något som håller en igång, får en att se framåt utan att precis allt är nattsvart. Jag tror helt enkelt inte för ett ögonblick att någon mår bra av att skala ner sitt liv till den milda grad att inget lufthål finns kvar, och jag tror därför att man rent kallt samhällsmässigt förlorar på att tvinga människor dit. Det behöver inte alls handla om husdjur (men ofta tror jag det gör det, kanske för att ensamheten ofta följer fattigdomen i spåren...), men något "extra" tror jag gör betydligt mer nytta än skada! För samhället såväl som individen.

Jämföra med lyxyacht och whisky blir ärligt talat bara fånigt, och inte så lite hånfullt gentemot de som kanske väljer att köpa kattmat istället för mat till sig själva. :cautious:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 830
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: tanten
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 045
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 164
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp