Bukefalos 28 år!

Och så börjas det igen - Objektiv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tigertofflan

Trådstartare
Sitter här och kikar runt på olika objektiv, men känner mig ganska vilse.

Har en D60 med tillhörande kitobjektiv (18-55), men jag känner att det inte är mycket jag kan/vill fotografera med det objektivet.

Jag vill främst fota sport, djur, natur. Jag vill gärna ha en ordentlig zoom och ett objektiv som klarar sig bra även om ljusförhållandena inte är jättebra (ridhus, mulet osv). Vill kunna använda det även utan stativ, och ändå få skarpa bilder.

Har fastnat lite för Nikkor AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED. Kan det vara något för mig att satsa på?

Är det lönt att lägga pengar på ett 70-300 objektiv, när skärpan blir halvdan 250-300?

Andra objektiv som kan vara värda att kika på under 5-6000 kr?
 
Sv: Och så börjas det igen - Objektiv

4,5-5,6 räcker inte på långa vägar i ridhus.
Med tanke på att du har D60, och behöver AFmotor i objektivet, skulle jag rekommendera Sigmas 50 1,4, om du ska fota hoppning, och står på banan.
Vill du ha en zoom, så har Tamron 70-200 2,8 goda omdömen. Vet inte om det är tillräckligt snabbt dock.
Jag har ett 105 2,8 som jag ska testa i ridhus. Men det är ju alltså fast. Fördelen med det kontra en zoom för samma pengar, är vikten, skärpa, hastigheten. Ska du ha samma kvalitet på en zoom kostar det kulor.
 
Sv: Och så börjas det igen - Objektiv

tamron 70-200/2.8 är inte särskillt snabbt enligt mig och det är tungt att hålla i. I ridhus bör du nog kolla efter Nikkor 50/1.4 G eller så annat ljusfast tele som har inbyggd autofokusmotor, har inte koll på vilka som har det inbyggt. Utomhus i bra ljus funkar nog 70-300 rätt bra, jag funderar själv på det :)

Jag har nikkor 50/1.4 och det är snabbt och skarpt :) Dock fotar jag ju inte i ridhus. Däremot inomhus utan blixt ibland men man får höja iso rätt regält så det gäller ju att kameran hanterar brus bra.
 
Sv: Och så börjas det igen - Objektiv

att kalla en 50mm för tele tycker jag inte är helt korrent, även om det är crop factor på dem...

vad blir det, 80mm? det är vad jag använder till mina vimmelbilder så :)

iaf, jag lyckas inte hitta något snabbare objektiv för de pengarna. finns ett 2.8 tamron för 7000kr dock, titta på fotosidan om du kan hitta något begagnat.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T70200N
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 151
Senast: cewe
·
IT & mobiler Nu kära fotobuke behöver jag er hjälp igen! Jag letar efter ett stativ som jag kan, helt enkelt, ha ett tag. Jag är snål så det måste...
Svar
6
· Visningar
1 525
Senast: Rockriddaren
·
IT & mobiler Jag känner att jag har kört fast lite i mitt sökande efter ett bra telezoom till min Canon EOS 450D och skulle gärna bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: Cheeserica
·
A
IT & mobiler Okej, vet att det finns en del objektiv-trådar redan, men hittar verkligen inte de konkreta svaren jag är ute efter då jag är lite grön...
Svar
11
· Visningar
1 121
Senast: annaL90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp