Bukefalos 28 år!

Odla grönsaker i byrå

gul_zebra

Trådstartare
Jag har en gammal byrå som bara står och skräpar men tänkte att den kanske kan användas.
Nu är jag på gång med att skaffa marsvin och fick då den förträffliga idén att odla egna grönsaker till de :idea: Tänkte då om man kan odla grönsakerna i byrån om jag helt enkelt lägger den ner ute på tomten, kan det funka? Vill inte gärna gräva i gräsmattan :)

Och så till grönsakerna - jag har sol på dagar och kvällar, minns inte åt vilket håll tomten är exakt men iaf... Har dock buskar som visst ska bli rätt stora på sommarhalvåret som jag antar kommer skugga rätt bra. Bor i Dalarna. Vilka grönsaker kan passa till de förhållandena och när ska man plantera de?
 
Sv: Odla grönsaker i byrå

Finns det inte en liten risk att byrån förmultnar av all jord och massa vatten? Bara en lite fundering:)
 
Sv: Odla grönsaker i byrå

Byggplast? med dränering?

Vad Zebran ska odla har jag ingen aning om, min trädgård ser hemsk ut.:o
 
Sv: Odla grönsaker i byrå

Ja förmodligen :D Fast funkar det en sommar så är jag nöjd, är inte ens säkert att jag fortsätter med odlingen sen iom att jag verkligen hatar att pilla med växter, de bara dör hela tiden :angel:
Sen om det går bra så kan jag alltid köpa nytt till nästa år när jag har lite bättre ekonomi (har precis flyttat hemifrån och har annat att lägga pengarna på just nu) :)

Zizzy: Diverse grönsaker hade jag tänkt. Sallad, morötter och sånt, vad som nu kan tänkas funka :D
 
Sv: Odla grönsaker i byrå

Annars köper du en eller två pallkragar, finns bland annat på granngården/odal eller bygghandel... och fyller upp dem med jord, så slipper du gräva...
 
Sv: Odla grönsaker i byrå

Och pallkragar är... vadå? :o

Det här är en pallkrage:
pallkrage.jpg
 
Sv: Odla grönsaker i byrå

Dom kostar ju en slant.
Byrån går jättebra att odla i. Är den av spånplattor så håller den bara en säsong men då vet du ju om odla var något för dig och kan köpa pallkragar.
Lägg byrån på backen - slå någon form av rep runt (trät kommer att svälla o vilja spricka). Vill du öka livslängden så fodra insidan m plast - ta jordsäckarna tex.
Ingen plast i botten, lägg gärna lite tjockt m halm någon decimeter längst ner. Sen fyller du på m jord så mycket du vill ha, har du tillgång till brunnen hästskit (dvs sådan som legat åtminstone ett år) så kan du köpa billigaste plantjorden och blanda ut 50/50.
Ta ren plantjord i ett tunt lager längst upp - frön ska inte ha så mycket gödsel och plantera sen vad du nu vill ha.
Planterar du morötter så gallra ordentligt annars får du bara små sparrisar.
 
Sv: Odla grönsaker i byrå

50 kr kostade en sådan i somras...
 
Sv: Odla grönsaker i byrå

Lantmännen annonserar dom nu för över 100 spänn, tror det var 149:-
Om dom är billiga så måste man kolla så det inte är gamla arsenikimpregnerade - då är dom inte lämpliga till att odla käk i.

Var köpte du dina för 50:- - vi ska bygga lådor nu i sommar men med det priset så är det frestande att köpa färdiga kragar.
 
Sv: Odla grönsaker i byrå

Vi köpte dem på odal utanför Motala, i somras...

Fast skulle jag ta kragar skulle jag fixa det på jobbet, gratis... :D :D :D
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 205
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 115
Övr. Hund Sambon och jag har nyss köpt hus, med en ganska stor tomt. Vi har en liten tanke om att bygga en hundgård. Inte för att hunden ska bo...
2
Svar
22
· Visningar
4 579
Senast: Lejonelle
·
Foder & Strö Nu har jag buntat ihop alla mina småfrågor som jag jämt glömmer ställa ;) 1. Vad är det nu igen maxgivan kraftfoder är per...
Svar
8
· Visningar
1 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp