Ödem av vad?

Glimm

Trådstartare
Igår var min häst helt plötsligt svullen mellan frambenen, på insidan av baklåren, längs strupen och längs mankammen. Stenhårda vätskesamlingar kändes som en tvättbräda ungefär när man strök över dem.
Hade 38,5 i temp.
På kvällen var de nästan borta, och i morse kändes de inte alls.
Har börjat släppa på gräs någon timme om dagen, kan han ätit något giftigt?
Eller är det proteinet i gräset?
Han har hostat lite grann när vi precis börjat rida i någon vecka, och varit lite kinkig med maten (men det är han nästan alltid)
Kan de svullna upp så av en infektion och sedan försvinner det lika snabbt?
Vi har inte så mycket knott än annars hade jag mistänkt att han blivit ordentligt biten.
 
Sv: Ödem av vad?

Jag har ingen aning om vad det kan vara men vår ponny var rejält svullen vid ganascherna - ända upp till "öronen". Det försvann efter ett par timmar inne i stallet och vi har kopplat det till något i utomhusmiljön, bland annat av att vi håller på att vänja in henne på gräs.
 

Liknande trådar

Hästvård För snart 3 veckor sedan behandlades min häst i båda bakknäna med tuppkam, han hade nästan 1/2 grad. Han skulle vila 1 vecka skrittas 1...
Svar
2
· Visningar
1 637
Senast: lillaP
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 293
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag behöver ventilera tankar och hoppas att ni kan hjälpa mig. Min gamla häst har svullnat i alla sina ben, värst i bakbenen. Ena bak...
Svar
14
· Visningar
3 873
Senast: zeus
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 617
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp