Ödem i hov, brusing (ovanlig åkomma)

inferno

Trådstartare
Behöver lite råd och information om någon känner till denna ovanliga åkomma.

Min häst fick i juni förra året diagnosen "bruising" (tror jag att det hette) efter att man gjort magnetröntgen på höger framhov. Vi hade haft problem i ett par år egentligen med just höger framben återkommande men inget syntes på röntgen eller ultraljud. Brusing innebar att hon hade ett litet ödem i kronbenet i hoven, denna åkomma är tydligen väldigt ovanlig och finns inte beskriven i vetenskaplig litteratur och det finns ingen känd behandling. Rådet blev att skritta i fyra månader och sen prova att sätta igång henne igen och se vad som skulle hända.

Jag red igång hästen mycket försiktigt och tyckte att hon kändes bra. Ibland kunde jag dock känna något orent steg och blev nojig men i nästa sekund var det borta. Jag tänkte att det får bära eller brista så jag tränade på i dressyren för att se om man skulle känna något i höger fram, men hästen kändes finare än någonsin och frustade och var avslappnad vid jobb. Hon kom i riktigt bra form och de orena stegen kände jag inte av alls längre. Äntligen! Tänkte jag, det kanske vänder nu?

I maj började jag hoppa henne lite smått (vilket hon tycker är superskoj). I juli har jag varit bortrest en del och när jag kom tillbaka så tyckte jag att hon inte kändes lika samarbetsvillig. Hon har en muskelskada på höger lår som kan stelna till om hon inte jobbas så jag tänkte att det kanske var det. Men hade ändå en känsla i magen av att hon inte var sådär avslappnad som hon varit innan, spänningen i henne släppte inte under ett pass men hon haltade inte.

Jag bokade en tid på klinik för att se att det verkligen inte var något. Folk undrade varför jag skulle åka in till klinik när hon var i så fin form. Men när vi longerar henne på kliniken så är hon halt höger fram igen. Jag känner mig skitdum, hur kan hon ha dolt sin hälta både för mig, medryttare, folk runt omkring, tränare etc?

Veterinären tycker att med tanke på att hon har fått ta det lugnt i drygt ett år så borde det ha varit bra nu. Jag frågar om jag kan ha ridit för hårt, att hoppningen har gjort saken värre? Men det tror hon inte, utan hon tror att ödemet aldrig kommer att bli bra, att det förmodligen är något som ständigt trycker på i hoven. Veterinären säger att det är mer lämpligt att ha henne som promenadhäst alt avel. Jag är i total chock. Jag hade inte vett att ställa några mer intelligenta frågor med gråten i ögonen utan åkte hem helt tom.

Känner någon till något om ödem i hoven? Har ni hört någon häst som fått liknande diagnos och vad som hänt sedan? Känner ni till någon veterinär som är duktig på just hovar?

Jag funderar på om hoppningen kan ha gjort saken värre, hade jag inte börjat hoppa henne hade hon rört sig bättre då? Det vet jag inte eftersom jag inte åkte in med henne innan dess. Hon älskar att hoppa så hon skulle säkert hoppa med brutet ben om det var så. Nu har jag hoppat henne sen maj så någon påverkan måste det ha haft, särskilt eftersom hon har känts mer spänd i kroppen här i juli.

Jag respekterar veterinärens åsikt, men är jag löjlig om jag vill låta en annan veterinär titta på henne också. Dvs få en second opinion bara för att få bekräftat att det är helt "kört"? Jag tänkte boka in det om någon månad i så fall. En annan anledning till att jag vill göra en ny koll är att det är så mycket "förmodligen" och "antagligen" i veterinärens bedömning, man känner inte till så mycket om bruising.

Ni behöver inte oroa er över att jag fortsätter att hoppa eller rida hårt på min häst nu, jag vill såklart att hon ska må bra.

Tacksam för svar och input
/Inferno
 
Sv: Ödem i hov, brusing (ovanlig åkomma)

Jag skulle absolut lyssna på fler veterinärer speciellt när det inte finns dokumenterat vetenskapligt.
 
Sv: Ödem i hov, brusing (ovanlig åkomma)

Hej! Har ingen aning om vad detta är och har ingen erfarenhet, men undrade lite grann över beskrivningen... Kronbenet sitter ju först och främst inte i hoven, utan mellan hovben och kotben, eller tänker jag fel nu?

och ödem i ett skelettben? är det möjligt? Jag menar inte att vara oartig på något vis utan blir bara nyfiken... är det kanske i leden ödemet sitter då? rent logiskt så tänker jag mig att man kanske skulle kunna ha ett ödem i hovleden som skulle synas vid röntgen av hoven..

Tycker du ska låta en annan veterinär titta på hästen, dels för att jag tror att det hade stillat din egen oro och kanske gett mer svar =) Hade varit jätteintressant att få se vad annan vet. säger också..
 
Sv: Ödem i hov, brusing (ovanlig åkomma)

Jag fick diagnosen beskriven muntligt för mig och därför blev det lite rörigt :P Ringde kliniken igår och bad dem skicka journalen till mig så jag har det skriftligt och då står det "Subchondralt ödem i kronbenet"

Jag har mailat med en person här på buke vars häst har liknande fel samt pratat med tränare osv, och jag är nu övertygad om att jag ska åka till en annan klinik för att se vad de säger. Finns det någon behandling så vill jag prova den innan jag tar något beslut. Och ifall det är så att den veterinären/kliniken säger exakt samma sak, dvs att det inte finns någon behandling. Ja, då känns det mycket lättare att ta ett beslut om fortsättningen...
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 641
Senast: Sirap
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
781
Senast: Habina
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 011
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp