Bukefalos 28 år!

ögoninfektioner

annaa

Trådstartare
Min lilla ponny har sedan början av sommaren haft problem med rinnande/geggiga ögon. har tvättat regelbundet med sånt där ögonskölj för människor. det blir lite bättre av det, men försvinner ju inte. Nån som har nåt tips på vad man kan göra?
 
Sv: ögoninfektioner

Min lilla ponny har sedan början av sommaren haft problem med rinnande/geggiga ögon. har tvättat regelbundet med sånt där ögonskölj för människor. det blir lite bättre av det, men försvinner ju inte. Nån som har nåt tips på vad man kan göra?

Men varför har du inte tagit ut veterinären och fått antibiotisk ögonsalva? Den använder du ca 3 ggr/dag under angiven tid (ca 1 vecka) och så försvinner det. Det är inte bra att vänta så länge med behandling.
Mina hästar får tyvärr sådana infektioner flera gånger per sommar, pga insekterna, när de ibland kliar av sig flughuvorna.
Vissa hästar är extremt känsliga för insekter. Mina är beroende av dessa från ca mitten av April.
 
Sv: ögoninfektioner

Hej hej!!!

två av mina hästar fick oxå ögoninfektion i slutet på sommaren. Det berodde på att stungflygorna hade lagt ägg i ögonen. Vi fick en salva utskriven av veterinäre, sen var det borta efter nån vecka.

:banana: :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
301
Senast: Ponylove
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 445
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Efter min hunds lilla äventyr har hon slitit ner trampdynorna så de är såriga på ett par tassar. Smörjer med manukkahonung och har tratt...
Svar
8
· Visningar
762
Senast: Sonic76
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
849
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp