Bukefalos 28 år!

ÖLAND hö och vatten

Sv: ÖLAND hö och vatten

När det gäller Ca/P så gör det inget om kvoten är större än 2. Det viktiga är att fosforbehovet är uppfyllt och att kvoten är MINST 2 - det är alltså skadligt med för lite kalcium men inte med "för mycket", kvoten kan vara uppåt 6 och fortfarande vara ok. (Enligt föreläsare från SLU)
Kanske detta gör att du får enklare att hitta rätt tillskott :)
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

eller också är det ingen som har större hästar än 800 kg som har upplyst dem om att det finns efterfrågan på just det - de där tyngre raserna är ju inte direkt några jättepopulationer i landet...

Jag tycker nog att både ardennern, shire, och nordsvensken har ökat väldigt mycket dom sista åren. Dom ardennerna vi har haft på annons har blivit sålda väldigt snabbt, just för att många vill ha kallblod.
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

Det blir då kass för alla de hästar som väger mera än 800kg.
Det kan jag hålla med om.

Dock fungerar det utmärkt för de som väger 800kg och mindre.
Vilket är de allra flesta hästar.
Att man inte har gjort mätningar på tyngre hästar beror väl mest på att man inte har haft tillgång till sådana att mäta på.
Populationen är antagligen för liten för att säkerställa korrekta värden.

Så är det alltid när man skaffar sig något som är litet ovanligt.

Ovanligt? Köpte en sadel gaNska nyligen. Hennes HBL vägde över 800 kg. Dom hade vägt denpå Skara. Jag tycker nog överlagt att raserna blir större. Kollar man HBL hingstarna så ligger många över 170 sträcket. Det gör ju såklart att dom väger mera med.
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

Jag tycker nog att både ardennern, shire, och nordsvensken har ökat väldigt mycket dom sista åren. Dom ardennerna vi har haft på annons har blivit sålda väldigt snabbt, just för att många vill ha kallblod.
Den bruksnordis jag såg på vågen på Ultuna, när jag gjorde praktik där för 10 år sedan, vägde LÅNGT från 800 kg, har för mig att vågnålen stannade på 430 eller nåt sånt, under 500 kg i alla fall.
Även halvblod över 800 kg hör till ovanligheterna, även om jag också haft ett sådant.
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

Jag har sett en Nordsvensk Hingst som vägde 950kg, och han var inte ens särskilt hög.
Han jobbade i skogen hela dagarna och åt jämt.
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

Ja, muskler väger. Samma sak med en NSV hingst som vi känner. Han blr 28 år i år. Han ser ut som en 14 i topptrim.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 000
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 622
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
681
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 916
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp