Bukefalos 28 år!

ÖLAND hö och vatten

snigelfarmor

Trådstartare
Jag har fått analys och den ser ut såhär:

85 protein
9 MJ

kalcium 2,8
fosfor 2,6
kalium 24,5
mg 1,2

per kg foder.

Vi har ett föl på snart 7 månader. Han petar i sig 7 kilo om dagen, max. Och det fattas enligt hippocampus på det mesta.

Mina funderingar: Hur kan det vara kalkfattigt på öland där kaffebryggaren kalkar igen hela tiden?

Hur i hela friden får man en bra kvot på Ca/P?? Antingen förstår jag inte eller så ska det vara svårt. Hur viktigt är det att det är exakt?

Har aldrig haft analys förr och det var så mycket lättare då :) utan vetskap, och har haft friska välmående hästar. Men nu är det unghäst och vi vill såklart att allt ska bli rätt.

Såhär säger hippocampus när vi lägger till 0.8 kg havre och 1 kg lusern och 0.5 kg dodson o horrel mjölkpellets. Dessa pellets vill vi ha 2 månader till. sen får vi se om vi kan skippa det eller byta ut det.

Mineraler har vi inte köpt.

behov tilldelat %

Ca 42.4 33.8 - 20.3 %
Foderstaten innehåller för lite kalcium. Prova att öka grovfodergivan (ev. luzern) eller ge mineralfoder/foderkalk.

P 25.5 24.0 - 6.0 %
Foderstaten innehåller för lite fosfor. Prova att öka grovfodergivan eller ge vetekli eller mineralfoder.

Ca/P 1.7 1.4
Kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg. Ge ett mineralfoder, eventuellt med hög Ca-P-kvot.

Mg 8.6 11.0 28.0 %
OK

Se 0.7 0.5 - 29.5 %
Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

85 protein 85 vaddå? och är det råprotein eller smältbart råprotein för häst?

Mina funderingar: Hur kan det vara kalkfattigt på öland där kaffebryggaren kalkar igen hela tiden?
Ca och P i fodret beror på växtsammansättningen och gödningen.

Hur i hela friden får man en bra kvot på Ca/P?? Genom att räkna. Och att tillsätta mineraler.

Hur viktigt är det att det är exakt?
Ganska viktigt på den växande hästen faktiskt.


Det ser ut som om ni behöver tillsätta ett mineralfoder med hög kvot och mycket selen i.
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

tack för svar...förstår ändå inte hur jag kan räkna en kvot, jag måste ju räkna på både ca och p och tillsätta så mycket som han ska ha. ??
Det kan ju omöjligt finnas ett mineralfoder som innehåller exakt den mängd jag ska ha?

proteinet är självklart smrp.

Kan alltså ett hö i norrland innehålla lika mycket kalk som ett på öland? Eller har jag bra kalkvärden och alla andra urusla? Känner ingen som ger extrakalk till hästen. Men det kanske är vanligt?
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

Det fins så många olika mineralfoder så att något borde nog passa dina värden.
exempel har kraft en vit sot som kanske passar i ditt fall.

Sedan finns det enbart kalktillksott, fosfortillskott och selentillskott om man vill blanda själv.

Angående värden Öland-Norrland. VIsst kan det bli så.
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

Vad händer om du byter havren mot lucern istället? Borde rätta till siffrorna. Ev om hc reagerar på proteinet då du redan har bra täckt behov där men det spelar ju ingen större roll.

Vad är det för häst? Räknar ju själv på en lika gammal och får inte alls så höga behov på mineralvärdena. :)
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

tack för svar...förstår ändå inte hur jag kan räkna en kvot, jag måste ju räkna på både ca och p och tillsätta så mycket som han ska ha. ??

Precis så.
Du ser till att tillsätta den Ca och det P som saknas.
Och så kontrollerar du kvoten igen.


Det kan ju omöjligt finnas ett mineralfoder som innehåller exakt den mängd jag ska ha?
Jodå, det finns.
Du verkar behöva ren kalk.
Och Tokosel från Apoteket.


proteinet är självklart smrp.
Då så är det ett högt värde.
Kvot på över 9 duger som enda foder till vilken häst som helst.


Kan alltså ett hö i norrland innehålla lika mycket kalk som ett på öland?
Absolut, det beror på gödningen och vilka växter som ingår i vallen.
Klöver t.ex. ger ett högt värde på kalk.
Jag hade ett värde på över 5g/kg foder i fjol och detta i Uppland.


Eller har jag bra kalkvärden och alla andra urusla?
Det är väl som för de flesta.
Det varierar ganska så mycket.


Känner ingen som ger extrakalk till hästen. Men det kanske är vanligt?
Jag har haft hö med Ca/P på 0,9, också Uppland, och då gav jag extrakalk.
Fosforn räckte.
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

På vår ö har vi grymt bra ca värden men låga p. Vi ger endast fosforbalas till våra djur+ selen förstås. De andra mineralerna finns i grovfodret.
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

Jag skulle nog lägga på ett vanligt mineralfoder eftersom du ligger på minus både på fosfor, Ca och selen. De flesta färdigblandade som är anpassade till en foderstat med en del spannmål (tex krafft blå) borde ge rätt proportioner mellan Ca och P.

Har inte räknat efter nu, men knappa in värdena för ett mineralfoder du kan tänka dig att köpa och prova bara! Det är lättare att gå den vägen än att räkna på exakt antal gram på var och en, då får du köpa hundra olika burkar och pyttsa runt. Mg gör inget om det blir lite mer än vad som behövs.

Så skulle jag göra iaf.
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

Den sidan har nog inte varit uppdaterad sedan 70 talet tänker jag. Jag litar inte en sekund på den.
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

Den uppdateras fortlöpande.

Så du får göra som du vill med vad du litar på.
Det är dock det bästa för uträkning som går att få.
Eftersom att SLU med tillhörande forskare står bakom informationen.
Så där finns inga kommersiella intressen.

F.ö. så var rekommendationerna annorlunda på 70-talet.
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

... eftersom du ligger på minus både på fosfor, Ca och selen.

Nja, det saknas ½gram fosfor och 10g kalk.
200g havre fixar fosforn.
Och så kalk och tokosel på det.

Annars så kan man byta till ett tillskottsfoder med höga värden på Ca och P, t.ex. Edel Häst Topp.
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

Kan man ta igen förlorat kalk, ex på kalkrikt bete i sommar?

Ingen människa håller ju konstant intag av vitaminer o mineraler.?
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

nyfiken på vad du menar med detta:

kvot på 9=duger som enda foder.

Jag hade ju velat ha det så, men tabellen säger ju att det enda som täcks då är magnesiumet.
MJ är 22% för lite, proteinet 14% för lite.
selen kalk o fosfor har katastrofala värden :)

Jag har ett hingstföl, halvblod som går ute 12 timmar om dagen. hans maxintag ligger just nu på 6,5 kilo per dygn. Han har fri tillgång.

uppdatering:
Jag skrev nu in allt han får, och då får jag bra på allt utom selen och kalk där det fattas 8 gram kalk och 60% selen. Känns ganska bra :) Då är det väl bara att köpa kalk o tokosel? eller är det ok med 8 gram för lite klak, det är ju ingenting knappt.
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

uppdatering:
Jag skrev nu in allt han får, och då får jag bra på allt utom selen och kalk där det fattas 8 gram kalk och 60% selen. Känns ganska bra :) Då är det väl bara att köpa kalk o tokosel? eller är det ok med 8 gram för lite klak, det är ju ingenting knappt.
Det var klokt gjort, det blir mer rättvisande då ;)

Nej, det är verkligen inte okej att ligga back på ett så viktigt mineral som kalk, om du vill att fölet ska växa upp till en stark och frisk individ. 8 g är en ganska stor andel av totalbehovet av kalk/dag...
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

nyfiken på vad du menar med detta:

kvot på 9=duger som enda foder.

Jag hade ju velat ha det så, men tabellen säger ju att det enda som täcks då är magnesiumet.
MJ är 22% för lite, proteinet 14% för lite.
selen kalk o fosfor har katastrofala värden :)

Jag har ett hingstföl, halvblod som går ute 12 timmar om dagen. hans maxintag ligger just nu på 6,5 kilo per dygn. Han har fri tillgång.

uppdatering:
Jag skrev nu in allt han får, och då får jag bra på allt utom selen och kalk där det fattas 8 gram kalk och 60% selen. Känns ganska bra :) Då är det väl bara att köpa kalk o tokosel? eller är det ok med 8 gram för lite klak, det är ju ingenting knappt.

Hade han ätit mer hade det räckt som enda foder.
Min fölis tex som äter 10-12kg hade klarat sig utmärkt. Att din inte VILL äta mer, ja då får man korrigera och lägg till annat.

8 gram kalk är inte mycket kan man tycka men att ge 34 g istället för de rek 42 g så får han bara 80% av det han behöver. Helt plötsligt ett betydande underskott.
Jag skulle antingen som du själv skrev, tillsätta kalk och selen alternativt laborera med mer lucern som är kalciumrikt och se om jag kan täcka behovet med hjälp av det.
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

Den uppdateras fortlöpande.

Så du får göra som du vill med vad du litar på.
Det är dock det bästa för uträkning som går att få.
Eftersom att SLU med tillhörande forskare står bakom informationen.
Så där finns inga kommersiella intressen.

F.ö. så var rekommendationerna annorlunda på 70-talet.

Nja, när man bara kan räkna på en häst med max vikt på 800 kg så är den kass i MINA ögon.
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

eller också är det ingen som har större hästar än 800 kg som har upplyst dem om att det finns efterfrågan på just det - de där tyngre raserna är ju inte direkt några jättepopulationer i landet...
 
Sv: ÖLAND hö och vatten

Nja, när man bara kan räkna på en häst med max vikt på 800 kg så är den kass i MINA ögon.

Det blir då kass för alla de hästar som väger mera än 800kg.
Det kan jag hålla med om.

Dock fungerar det utmärkt för de som väger 800kg och mindre.
Vilket är de allra flesta hästar.
Att man inte har gjort mätningar på tyngre hästar beror väl mest på att man inte har haft tillgång till sådana att mäta på.
Populationen är antagligen för liten för att säkerställa korrekta värden.

Så är det alltid när man skaffar sig något som är litet ovanligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 025
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 638
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
690
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 953
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp