Varför är han öm?
Är det sadelgjorden som har orsakat det?
Kolla upp sadelgjorden annars så att den sitter bra även när han rör på sig så att den inte ligger och skaver eller kniper hästen.
 
Ta reda på VARFÖR hästen är öm. Klämmer den eller på annat sätt sitter dåligt? Kan det ha blivit ett skavsår eller liknande som är infekterat och /eller ömt?
 
Skaffa en gjord med resår, dra gjorden LÖSARE och så kan man massera musklerna som sadelgjorden går över (var FÖRSIKTIG med att massera friska muskler, massagen ska mer vara förebyggande)

Det är inte ovanligt de blir spända där av att gjorden dras för hårt.

Jag skulle låta hästen vial från sadel och gjordar övht tills ömheten gett sig.

Finns det skav/sår där så får du ju behandla det separat.
 
rida barbacka så klart hehe tills de bitt bääättre lr nått!!!
de e jätte kul jag rider pållen med bara grimman jämy dunder roliggt!
kraam på er alla! :d
 
Han har en anatomiskt utformad dressyrgjord med resår i båda ändar.

Jag drar aldrig för hårt eftersom han har lite tendens till sadelgjordstvång.

Inga skavsår eller svullnader.
 
Är han öm när du trycker med din hand på stället där han är öm?
Var är han öm?
Det är inte så att han bara tjurar när du ska spänna sadelgjorden för att han har lite sadeltvång.
Mitt sto älskar :love: tränset eller rättare sagt bettet men hon tycker inte det är jätte rolig när jag ska spänna sadelgjorden, tjurar och visar almänt att hon inte tycker om det men när man väl är klar så är det inga problem. :)
 
rid barbacka, prova annan sadelgjord, massera, undersök hela sadeln? , kanske det finns ett sår som inte syns under pälsen? det var vad jag kunde komma på... Kram
 
Anatomiskt utformad, menar du då en sådan som gör en sväng bakåt under hästen? (om du förstår hur jag menar?) Dessa ger ett enormt punkttryck och är säkert orsaken till hästens ömhet. Det är svårt att förklara i ord hur det blir med dessa gjordar, men om jag får din mailadress så kan jag skicka en bild...
Skaffa en bred gjord som fördelar trycket över en större yta, utan att fördenskull vara så bred att armbågarna tar i.
Och spänn inte gjorden så hårt, en sadel som ligger bra på hästen behöver knappt någon gjord, kolla upp sadeln också om det är så att du måste spänna hårt för att den ska ligga kvar.
 
Hej
Våran kuse har samma problem. Vi hade sadelmakaren ute igår sadeln låg kanon men han sa att trots det inte var helt ovanligt att dom får ont av gjorden då dom har flertal musklar som går mellan frambenen och bakåt han rekomenderade en sadelgjord med magplatta han hade upplevt att flertalet av dom patienterna blev bra ( så en gjord med platta är nu beställt.. :smirk:) och sen att inte dra åt mer än nödvändigt. Han ansåg att gjordarna med resår ofta bidrog till för hårt spända gjordar. Om man hade resår på en sida tyckte han att man skulle sätta den på sidan som man inte drar på. Bara ett förslag :)

Häls Linda
 
Hej!

Han är inte speciellt tjurig när jag drar åt utan det är när jag trycker med handen som han reagerar. :crazy:
 
Hej.

Gjorden finns på h*öks, Equigards anatomiska. (den som kostar 329. ;)) Hinner inte gå in och hitta länken till den, men om du vill se hur den ser ut finns den på www.hooks.se

/ Zofia
 
Har haft sadelgjordstunnel innan.
(en med resår som formar sig efter sadelgjorden.)
Det blev inte bättre..
 
Tack för alla svar!

Ska kolla upp sadeln i veckan, har en lite aning om att det är den som ligger fel.

/ Zofia
 

Liknande trådar

Hästvård Kom till stallet idag och upptäckte att hästen är väldigt svullen och jätte öm undertill på käkbenen. Svullnaden känns hård och jag får...
Svar
17
· Visningar
1 410
Senast: super
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
791
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 338
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 354
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp