Svullen och extremt öm undertill käke.

super

Trådstartare
Kom till stallet idag och upptäckte att hästen är väldigt svullen och jätte öm undertill på käkbenen. Svullnaden känns hård och jag får knappt röra. Har ingen temp och verkar inte öm i tungan samt opåverkad i övrigt som jag kan se.
20230729_111250.jpg
Har aldrig stött på något liknande förut och blir fundersam vad det kan vara. Någon som råkat ut för något liknande?
 
Något bett kanske? Orm eller elak insekt?
Jag tycker svullnaden borde vara mer rund då och mer koncentrerad till en punkt sas. Denna är avlång och följer käkbenen sas. Jag får knappt röra så blir att rida utan nosgrimma.. Tänkte jag provar hur han känns iaf, om han känns jätte konstig får jag hoppa av.
 
Jag tycker svullnaden borde vara mer rund då och mer koncentrerad till en punkt sas. Denna är avlång och följer käkbenen sas. Jag får knappt röra så blir att rida utan nosgrimma.. Tänkte jag provar hur han känns iaf, om han känns jätte konstig får jag hoppa av.

Oj, jag hade inte ridit faktiskt. Om hästen har ont ska den slippa jobba tycker jag. Undantag såklart om veterinär säger att den mår bra av att jobba.
 
Tippar på något insektsbett, speciellt om hästen kanske kliat mot det efter så kan ju svullnaden samla sig på annat sätt än just jämnt runt bettet. Sitter själv med en hand som fått något insektsbett genom handskarna igår och efter lite kliande idag har halva handryggen svullnat upp 😅 Tvätt med lite alsollösning hade jag nog kört.
 
Oj, jag hade inte ridit faktiskt. Om hästen har ont ska den slippa jobba tycker jag. Undantag såklart om veterinär säger att den mår bra av att jobba.
Svullnaden och ömheten sitter i huden så red faktiskt då han behöver röra på sig för att inte bli tjock. Kändes helt normal i ridningen. Smörjde med lite antiseptisk spray och olja så får se om det blir bättre om någon dag.
 
Hästarna är väldigt vänliga med varandra så tror inte det faktiskt. Han blev sparkad av en annan häst för några år sedan på samma ställe men den svullnaden såg inte riktigt likadan ut.
Min gamla medryttarhäst åkte på en rejäl hoppsansnyting för några år sedan när hagkompisen skulle sparka bort en broms, så man vet aldrig! Oavsett vad det beror på hoppas jag han får mindre ont snart ❤️
 
Japp, min häst lyckades att få en svullnad precis på samma ställe.

Om det var den 3 m stora roten som hon grävt fram ur hagen den dagen som slagit till henne eller om hon lyckades sparka sig själv i samband med sin utgrävning kommer vi aldrig att få svar på.

Hon var öm i ett par dagar och det gick inte att rida på ca 2-3 dagar och sen var hon som vanligt igen.
 
Tycker de ofta blir lite "plufsiga" där på sommaren. Insekter har jag tänkt. Dock inte varit med om att det varit ömt.
 

Liknande trådar

Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
3 901
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Hästvård Hej alla! Jag skaffade mig en kallblodig häst för ungefär en månad sedan och den hade varit halt cirka 4 månader innan jag köpte honom...
Svar
11
· Visningar
1 624
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp