Ömfotad, varma framhovar/ben..

the_connemara

Trådstartare
Hjälp! Sedan förra ponny fick fång av att tappa en sko när det var fruset så..

Nuvarande lilla tös har "perfekta" hovar men är för tillfället oskodd. Var varm i framben/hovar i onsdags (kände inte på dem i tisdags, panikpluggade matte *skäms*). Red på ngt hårt underlag i måndags iom att det är fruset överallt. Vilade tisdag. Onsdag varm i hela frambenen men jag avfärdar det som ömfotad och tränar lite i 25 min i skritt. Var lite mer ömfotad än vanligt men dessutom så var det halt (fan vad jag hatar när det regnar och fryser hela tiden!!!). Utförde dock sina uppgifter MKT bra, mkt koncentrerad och så gott som oberörd av underlaget, tänkte mkt på vad vi gjorde. Så idag när jag kommer hem från skolan "Tänk om hon oxå får fång?" säger min mamma då hon var tydligt ömfotad i hagen. Dock bara ljummna hovar och kalla ben idag..

Såå, åkte hem tidigt för att rida i solen men tösen fick vila och käka probion.

Vet ni ngt som kan förebygga fång? Fattar såklart att vet/hovis måste komma ut om hon får fång osv, kan nog se det på henne efter förra ponnyn =/

Det är alltså snack om ren belastningsfång isf, inget annat.

Så, förutom att vila och äta probion (homeopatpiller) vad göra? Och vad tror ni? Hur ömfotade kan era barfota hästar bli? Bir de varma i hov/ben ibland?
 
Om hästen är ömfotad behöver hovarna skydd. Så enkelt är det. Antingen får du använda löstagbara skor (Easyboots med brodd är väl bästa tipset så här års) eller så får du sko henne. Homeopatpiller lär knappast hjälpa.
 
Se till att sko hästen. Vill du rida och träna så bör hästen ha skor om den visar tecken på ömhet. Finns det någon orsak till att du inte vill sko?
Jag skulle aldrig klara av att sitta på en häst som jag vet är öm i hovarna.
Lycka till
/M
 
Självklart ska hon skos. Anledningen till att hon är oskodd nu är för att hon skulle stå hela hösten pga senskada och inte visat tecken på ömhet när hon skrittats/travats under de första veckorna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min islandshäst blev lite öm i skritt, halt i trav då han trampade skon snett på onsdagen under en ridtur, fick bort skon när vi...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: Sar24BB66
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 162
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
965
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 799
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp