Bukefalos 28 år!

Ömma fötter

Gwaeron

Trådstartare
Pratade med en person idag som klagade på att hästen hade blivit ordentligt halt efter ett hårt pass dagen efter en skoning. Hästen går med sulor men är tydligen så ömfotad ändå att man måste ta det lungt med ridningen i dagar efter en verkning. Ägaren sa att det är alltid så och verkade tycka att det var fullständigt normalt. Hästen har tydligen inte dålig hovkvalitét heller. Är det här verkligen normalt? :confused: Jag blev väldigt fundersam men eftersom jag är semi-barfotataliban (:angel: ;) ) och tycker att om inte hästen klarar sig med ett par normala järnskor eller helst barfota bör man börja oroa sig åtminstone lite. Har jag fel? Kan det vara så att just den här hästen är extremt ömfotad och det är inget att göra åt saken, eller har den ett jobbigt hovslagarproblem?
 
Sv: Ömma fötter

att hästen är öm när den även har sulor låter i mina öron lite väl extremt. en av mina hästar har haft problem efter skoning och blivit väldigt öm i några dagar efteråt trots att han aldrig verkats särskiilt hårt utan precis likadant som min andra häst. Påtalade problemet för hovslagaren och det slutade med att vi testade att knappt verka alls. nästan ingenting från sulan togs bort utan bara "nageln" just där skon ska sitta så det var plant. Blev genast mycket bättre och pållen min kände inget alls efteråt.

är hästen så öm som du beskriver så kanske den har alldeles för tunn hovsula eller så kan det ligga något annat problem under alltihop som kanske inte har med just hovkvaliten att göra. fast det är ju bara min åsikt
 
Sv: Ömma fötter

Läs min andre tråd "Hovslagare - vilket dilemma". Jag tror att det beror väldigt mycket på hur hästen är verkad. Hästen kanske har tunn sula etc. men med en bra hovslagare borde det bli bra.

Min fånghäst som är sänkt i sulan verkas endast lite i trakten och kortas i tån och har aldrig problem. När hon verkades normalt var hon halt och öm väldigt ofta.
 
Sv: Ömma fötter

Med tunna hovväggar och sulor kan de bli ömma ja..

om hovslagaren måste sömma tight, så kan hästen känna av sömningen. det är som när du köper ett par nya skor, de kan vara hårda de första dagarna....

det är inte standard att det skall vara så på den generella hästen. men det finns känsligare individer då det kan vara så - ja.
 
Sv: Ömma fötter

Tack alla som svarat! Jag blev lite klokare nu i alla fall :) Om nån mer har åsikter så skriv på bara.
 
Sv: Ömma fötter

Jag tycker att hon bör fundera på att byta hovslagare, eller iaf diskutera problemet med den hon har.

Hästen kanske behöver lite mer hov att stå på helt enkelt. Min är ju barfota men.. Blev så öm efter verkning.. Så jag sa åt hovslagaren att inte ta så mkt, bara korta tån lite och fila så det blir plant. Nu går han mkt bättre!
 
Sv: Ömma fötter

Pratade med en person idag som klagade på att hästen hade blivit ordentligt halt efter ett hårt pass dagen efter en skoning. Hästen går med sulor men är tydligen så ömfotad ändå att man måste ta det lungt med ridningen i dagar efter en verkning. Ägaren sa att det är alltid så och verkade tycka att det var fullständigt normalt. Hästen har tydligen inte dålig hovkvalitét heller. Är det här verkligen normalt? :confused: Jag blev väldigt fundersam men eftersom jag är semi-barfotataliban (:angel: ;) ) och tycker att om inte hästen klarar sig med ett par normala järnskor eller helst barfota bör man börja oroa sig åtminstone lite. Har jag fel? Kan det vara så att just den här hästen är extremt ömfotad och det är inget att göra åt saken, eller har den ett jobbigt hovslagarproblem?


Det framgår inte om den är skodd av en utbildad hovis eller en skopåspikare.
 
Sv: Ömma fötter

Det fick inte jag reda på heller riktigt, men jag skulle tippa på hovslagare. Jag vet i alla fall att det Inte är den bra hovslagaren som brukar sko därute som skor den här hästen. Det finns femhundraelva miljoner hovslagare och skopåspikare häromkring och jag har bara koll på en:o Men vad tror du som är utbildad om hästens fötter? Är det extremt?
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 806
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 923
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 497
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 078
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp