Bukefalos 28 år!

Ömma hasspetsar

maria_b

Trådstartare
Hejsan.

Har en fyraåring som går ute dygnet runt i en gräshage men tar ofta in ett antal timar om dagen dagtid då blinningar osv är som värst.
Har sedan vi släppte henne på bete märkt att hennes hasspetsar har blivit lite ömma och känns nästan lite vätskefylda. Skinnet över hasspetsen sitter inte lika stramt som på de andra hästarna. En gissning är att gräset är såpass nerbetat att underlaget är lite hårdare än vintertid då hon står på massa spån.
Vill såklart undvika detta och ber om erfarenheter ifrån andra. Ligger hon i riskzonen att utveckla piphas? Och finns det några smarta lösningar? Någon som tex har tips på några bra hasskydd eller liknande?
Jag vill helst inte ha henne inne nattetid då hon är väldigt känslig för insekter så hon ändå tas in ofta dagtid, men då ligger hon ju inte ner. Och jag vill ju såklart att hon får gå ute så mycket som möjligt nu över sommaren men vill inte riskera att hon får piphas eller andra problem.

Tips mottages tacksamt. Mvh Maria
 
Sv: Ömma hasspetsar

Jag vet inte vad man kan göra, men jag har också en häst som får lite piphas på sommaren när det är hårt i marken. Det är ju svårt att hitta något skydd som kan sitta på i hagen och när det är sommar vill ju hästarna vara ute. Är det någon annan som har ett bra tips?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: Amha
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 552
Senast: Blyger
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 304
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 674
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp