Bukefalos 28 år!

Ömma hovar efter skoning.

Många skriver "byt hovslagare". Jag tycker du ska prata med din hovslagare först och berätta om problemet! Dom flesta är villiga att byta metod, byta sko och eller sömmar! Men om din hovslagare inte vet om problemet är det klart att denne fortsätter sko som vanligt!

Däremot om hovis struntar i dina anmärkningar och eller problemet kvarstår så hade jag funderat på att byta :)
 
Det har jag förstått är ganska vanligt på just den typen av häst. Dock ska ju en hovslagare veta det då och fixa det istället för att hästarna ska vara ömma i ens en timme efter skoning.
Absolut ska hovslagaren veta det och göra det innan hästen blir halt. Tyvärr är det nog inte alla som gör det om man inte påpekar det
 
Många skriver "byt hovslagare". Jag tycker du ska prata med din hovslagare först och berätta om problemet! Dom flesta är villiga att byta metod, byta sko och eller sömmar! Men om din hovslagare inte vet om problemet är det klart att denne fortsätter sko som vanligt!

Däremot om hovis struntar i dina anmärkningar och eller problemet kvarstår så hade jag funderat på att byta :)
Jag vet inte vad som orsakar ömheten , det ser så fint ut när det är klart. En del har långa tår fram och ibland kapas de rakt av( lite längre än lamellranden. !! Då antar jag att skon hamnar på sulan fram?? Alla säger att man ska korta hoven underifrån, men när det inte finns något att ta ?? Barfota hästarna ser skålformade och fina ut men kanske hen tar för mycket på hovväggarna? Eller kanske för mycket i trakterna. Ibland är trakterna lägre än strålen känns det som. Nästa gång ska jag övervaka och diskutera.
 
Jag vet inte vad som orsakar ömheten , det ser så fint ut när det är klart. En del har långa tår fram och ibland kapas de rakt av( lite längre än lamellranden. !! Då antar jag att skon hamnar på sulan fram?? Alla säger att man ska korta hoven underifrån, men när det inte finns något att ta ?? Barfota hästarna ser skålformade och fina ut men kanske hen tar för mycket på hovväggarna? Eller kanske för mycket i trakterna. Ibland är trakterna lägre än strålen känns det som. Nästa gång ska jag övervaka och diskutera.

Det första jag och min hovslagare gör när han kommer är att gå igenom hur hästen har varit efter förra skoning.
Om hästen ömmar eller är varm efter skoning ska han genast kontaktas.
Är det något som hänt under skoning får jag alltid anvisning att hålla extra koll.

För mig är det viktigt att ha en öppen kommunikation med hovslagaren. Det är han som är experten och sitter inne med all information jag behöver för att kunna ta hand om min häst på bästa sätt.
 
En del har långa tår fram och ibland kapas de rakt av( lite längre än lamellranden. !! Då antar jag att skon hamnar på sulan fram?? Alla säger att man ska korta hoven underifrån, men när det inte finns något att ta ??

Det här tycker jag låter väldigt oroväckande och det hade definitivt fått mig att byta hovslagare. Självklart ska hoven kortas underifrån och vill man att hästen ska slita lite extra på tån så lägger hovis med fördel på en överrullningssko. Finns det inte så mycket att ta av så får man verka lite men ofta tills man har backat hoven till normallängd.
 
Jag vet inte vad som orsakar ömheten , det ser så fint ut när det är klart. En del har långa tår fram och ibland kapas de rakt av( lite längre än lamellranden. !! Då antar jag att skon hamnar på sulan fram?? Alla säger att man ska korta hoven underifrån, men när det inte finns något att ta ?? Barfota hästarna ser skålformade och fina ut men kanske hen tar för mycket på hovväggarna? Eller kanske för mycket i trakterna. Ibland är trakterna lägre än strålen känns det som. Nästa gång ska jag övervaka och diskutera.
Vad har hovslagaren för utbildning och erfarenhet?
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 909
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 127
Senast: Marvin
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 702
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 896
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp