Fullblodshovar ömmar tre v efter skoning

Jag har använt fodertran (animaliskt fett) utanpå hoven och tyckte att det blev bättre.

Min häst hade "dålig" hovkvalitet så sömhålen förstördes, de höll inte för trycket/rörelsen av sömmen. Sömmarna höll inte heller utan gick av ovanför skon. En lösning för det var "omsömning", dvs byte av söm och sömhål. Lite mindre ingrepp än omskoning.

Om man inte får tag i hovslagare får man utbilda sig och bli sin egen hovslagare. Det tar tid och är inte möjligt för alla.

Man kan ju fundera över vad som hjälper oss människor att få bättre naglar, tex vitaminer, och om det går att föra över på häst. Men det tar ju tid innan man märker att/om ett fodertillskott hjälper.
Jag har tyvärr ingen möjlighet att utbilda mig till hovslagare själv - speciellt som hon kräver expertkunskaper. Däremot har jag ju funderat välidgt mkt på vad det är som gör att hon har sämre hovar och hon utfodras enligt alla konstens regler utifrån hösilagets analys och ska inte sakna ngt. Däremot funderar jag på att även ge extra biotin då det verkar vara det enda tillskottet som det faktiskt finns forskning på att det fungerar.
 
Fast om hästen inte klarar trycket av flytsula mot sulan så går väl boots bort, de fördelar ju också trycket på hela sulan. Där spelar det ju mindre roll vilken sort barfotaboots du använder.
 
Skulle vara kul med bilder på dessa hovar :)
Jag har ett halvblod på 24 år hemma, 80% fullblod. Oförklarligt halt innan jag köpte honom för 7 år sedan, visade sig vara strålbenshälta båda fram. Ganska stor och tung häst och har jobbat länge med dessa hovar, gått från att ha svetsade ringskor med sula och silikon till att nu gå barfota med förvånansvärt fina hovar. Hage med torrt och bra underlag, gärna sand/finare grus som ger stöd åt hela hoven och god hovhygien. Finns ju rehabboots och i kombination med riktigt bra avlastande sulor så värt att prova? Just att fullblod skulle få skav tror jag är bullshit, då har man inte provat rätt boots eller så är något annat fel. Men en häst som alltid blir halt när man skott skulle jag inte sätta metallskor på, antingen limma flexiblare variant eller prova barfota och verkligen hitta orsaken till symptomet så man kan få bukt på det. Vissa hästar tål helt enkelt inte att man spikar i dem, hovarna på min trasade sönder helt i slutet på varje sommar och i år är första året hovarna är hela och det är utan skor :) så man kan hitta lösningar men man får leta i varenda liten vrå!
 
Fast om hästen inte klarar trycket av flytsula mot sulan så går väl boots bort, de fördelar ju också trycket på hela sulan. Där spelar det ju mindre roll vilken sort barfotaboots du använder.

Nej det blir inte riktigt samma sak.
Equine Fusion All Terrain (den modellen har tjockast sula) och en comfort sula i är absolut värd ett försök. Hästen funkar ju inte med skor heller så du har inget att förlora på att försöka.

Hoven får en helt annan stimulans och kvalitet av att gå barfota. Jag har en häst som det är väldigt mycket fullblod i och hans hovar är rätt typiska fullblodshovar. Mjuka och spricker lätt vid sömmen. Jag var tvungen att plocka av ena bakskon eftersom den var helt sned och hoven trasig, så han har gått utan sko på det benet i 2 veckor. Ridits med boots på och helt barfota i hagen. Jag verkade givetvis hoven när jag drog skon, hoven var väldigt trasig men efter verkning blev den hyfsat fin tyckte jag. När hovslagaren kom sa han att den hoven hade märkbart bättre kvalitet än de skodda! Och det endast efter 2 veckor!

Han är en sån häst som ingen tror kan gå barfota men det har visat sig att han klarar sig utmärkt bara han får boots på vid ridning. Orsaken till att jag inte skor av är att det blir omöjligt att rida på ridbanan, har paddex och det kommer in massor med vassa små stenar i bootsen. Och han funkar ju fint med skor också nu som vi har en bra hovslagare.
 
Fast om hästen inte klarar trycket av flytsula mot sulan så går väl boots bort, de fördelar ju också trycket på hela sulan. Där spelar det ju mindre roll vilken sort barfotaboots du använder.
Min tålde inte heller flytsula, han blev bara mer o mer halt för varje dag pga trycket. Däremot fick han jättefina hårda sulor och väggar av att gå med boots, så det är inte riktigt samma sak. Varför vet jag inte, det får hästen svara på
 
Jag har ett fullblod med typiska fullblodshovar som går sönder lätt m.m. Och min hovlslagare rekommenderar hästar med sämre hovkvalite att gå utan skor i perioder då detta stärker dem. Kan ju testa vid tex bete på sommaren el vintervila när man inte kommer rida.

Min häst fick betydligt bättre kvalité efter han gått utan, nu är han sällskapshäst och går aldrig med skor längre :)
 
Jag har tyvärr ingen möjlighet att utbilda mig till hovslagare själv - speciellt som hon kräver expertkunskaper. Däremot har jag ju funderat välidgt mkt på vad det är som gör att hon har sämre hovar och hon utfodras enligt alla konstens regler utifrån hösilagets analys och ska inte sakna ngt. Däremot funderar jag på att även ge extra biotin då det verkar vara det enda tillskottet som det faktiskt finns forskning på att det fungerar.
Alla galopphästar på Täby / Bro park är finare skodda än de allra flesta halvbloden. Det är äkta proffs.
Jag skulle ringa kliniken o höra eftersom de har störst vana av ev. komplikationer på just fullblod.
Blir vä'ldigt tveksam till alla som uppmuntrar till barfota o boots. all övrig tid och i hagen då?
Nej aldrig att jag skulle experimentera om jag ville kunna använda min häst och tycka att den ska vara bekväm 24/7
 
Alla galopphästar på Täby / Bro park är finare skodda än de allra flesta halvbloden. Det är äkta proffs.
Jag skulle ringa kliniken o höra eftersom de har störst vana av ev. komplikationer på just fullblod.
Blir vä'ldigt tveksam till alla som uppmuntrar till barfota o boots. all övrig tid och i hagen då?
Nej aldrig att jag skulle experimentera om jag ville kunna använda min häst och tycka att den ska vara bekväm 24/7

Vad menar du? Boots kan bäras 23/7, även i hagen. Lufta hoven och desinficera bootsen dagligen bara. Ett utmärkt alternativ vid rehab.
 
Jo visst om man anser att hästen ska gå i gummistövlar hela dagarna. Alla Boots håller också ihop /om mjukdelarna såsom inte en vanlig sko gör. Det är ett bra tillfälligt komplement, men inte för permanent bruk.
Jag undrar varför alla galoppörer numera är så fina i sina hovar, men sedan de blir ridhästar så får de problem. Mindre proffsiga ägare och hovisar?
Jag ser alltför många hästar idag som ser ut som de har haft fång, men inte har haft det. Många står inte längre PÅ sina hovar utan bakom. Ej centrerade runt hovleden.
På det dessutom balltrånga och trånga hovar.
 
Alla galopphästar på Täby / Bro park är finare skodda än de allra flesta halvbloden. Det är äkta proffs.
Jag skulle ringa kliniken o höra eftersom de har störst vana av ev. komplikationer på just fullblod.
Blir vä'ldigt tveksam till alla som uppmuntrar till barfota o boots. all övrig tid och i hagen då?
Nej aldrig att jag skulle experimentera om jag ville kunna använda min häst och tycka att den ska vara bekväm 24/7
Finns det en klinik där alltså?

Svarar fler:
Problemet nu är ju inte direkt när hon skos utanefter några veckor. Den här gången blev hon aldrig öm så - däremot verkar det som att hennes sulor blev hyperkänsliga, för hon var hur fräsch som helst på gräs, men tassig i ridhuset... omskodd med sulor bak fastän jag egentligen inte vill, men jag vill ju kunna rida henne oxå och jag tycker inte att boots känns som ett bra alternativ. Framförallt vill jag att hon inte ska ha ont :(
 
Är det någon som vet om det finns ngn forskning på hur hästars ben klarar av att gå med boots? Tänker att det blir ju helt annat glidmoment osv - och de skor som tagits fram med gummi har ju avfärdats för man säger att de ger skador?
 
Det finns ju massa distanshästar tex som går i mycket hård träning med boots.
De klämmer inte åt runt mjukdelar mer än att använda vanliga neoprenboots om de är korrekt tillpassade. Jag vet inga skor förutom easyboots som är i gummi, så att gå med gummistövlar dygnet runt blir en väldigt konstig jämförelse. Det är isf som att gå med joggingskor dygnet runt, men det gäller endast om hästen går på lösdrift. Annars har den ju iaf 12 timmar utan boots i stallet. Sen är det ytterst få hästar som alltid behöver ha boots i hagen, det brukar bara behövas vid fruset och knöligt underlag samt direkt efter att man tar av skorna om hovarna är mycket trasiga.
 
Det finns ju massa distanshästar tex som går i mycket hård träning med boots.
De klämmer inte åt runt mjukdelar mer än att använda vanliga neoprenboots om de är korrekt tillpassade. Jag vet inga skor förutom easyboots som är i gummi, så att gå med gummistövlar dygnet runt blir en väldigt konstig jämförelse. Det är isf som att gå med joggingskor dygnet runt, men det gäller endast om hästen går på lösdrift. Annars har den ju iaf 12 timmar utan boots i stallet. Sen är det ytterst få hästar som alltid behöver ha boots i hagen, det brukar bara behövas vid fruset och knöligt underlag samt direkt efter att man tar av skorna om hovarna är mycket trasiga.
De skulle flyga av som projektiler om de inte satt fast ordentligt. Nu pratar vi om fullblod som ofta är plattfotade. Ett par dagar i torr hage och den har trasiga hovar med inget kvar att spika i.
@dreampower. Varför skulle den bli mer öm i ridhuset??? Låter som det är något Annat än sulöm såvida den inte rids på steniga vägar. Tar man av skon står den direkt på sulan så att ge den rekommendationen kan ge en häst som inte kan gå alls.
 
Vad menar du? Boots kan bäras 23/7, även i hagen. Lufta hoven och desinficera bootsen dagligen bara. Ett utmärkt alternativ vid rehab.

Oj har bootsen utvecklats så mycket alltså att det går och rekommenderas att de bärs 23/7 utan att innebära skav och att smuts kommer in och ökar skavrisk, instängdhet, fukt osv som påverkar hoven negativt ? Det visste jag inte , men samtidigt har jag inte behövt förkovra mig i bootsen alls vilket jag är tacksam för . Men väldigt intressant ändå om de alltså utvecklats så mycket senaste åren !
 
Jag har ett fullblod med typiska fullblodshovar som går sönder lätt m.m. Och min hovlslagare rekommenderar hästar med sämre hovkvalite att gå utan skor i perioder då detta stärker dem. Kan ju testa vid tex bete på sommaren el vintervila när man inte kommer rida.

Min häst fick betydligt bättre kvalité efter han gått utan, nu är han sällskapshäst och går aldrig med skor längre :)
Ja det är en lite vanlig rekommendation från många hovslagare emellanåt eftersom det inte sällan stämmer in på hästar med så att säga "lite kass hovkvalitet inom normalspannet"

Om man däremot har en känsligare och mer plattfotad häst som fullbloden tyvärr ofta , med dessutom tunn sula och dålig hovkvalitet allmänt med hovväggar som lätt slits ner direkt .
Då blir rådet att "härda" dem oskodda emellanåt om man samtidigt vill öht kunna använda sin häst och hålla den frisk och glad utan smärta, helt tokig .

Sommartid : ofta extremt hårt i backen . Vintertid : knöggel .

Jag har haft fullblod i årtjugonden med bättre och sämre hovar . Och ett par med katastrofhovar när de kom. Massa tappskor osv och kexkvalitet på hovarna pga att fd ägarna vid tappsko låtit det gå lite länge att slå på ny sko osv - resultat : katastrof . Hovväggen har då trasats av ännu mer, hoven har slitits, inget finns att fästa sko i, och hästarna har varit extremt sulömma.

Samtliga hästar har inom bara ngt halvår som Max, med duktiga kunniga hovslagare, ffa hovslagare som kan fullblod, och vet att de oftast inte kan gå några dagar med tappsko osv , fått jättebra hovkvalitet och slutat tappa skor dessutom .

Jag frågade min hovslagare av nyfikenhet någon gång för många år sen, då vi alltid har så intressanta diskussioner, vad som skulle hända med min fullblodsindivid med bra hovar och typ Aldrig tappskor senaste 10 åren , som dock har platta tunna sulor och de få gånger tappsko finns, är så känslig att skon måste på direkt, om jag bestämde mig för att "härda" hans hovar/sulor genom att sko av.

Svaret blev att det nog skulle ta upp till ngt år för den hästens sulor att härda sig lite, och att hästen då troligtvis, -såvida inte hållen enbart på en mjuk gräsäng -skulle välja att stå stilla så mycket som möjligt i hagen.

Min avsikt med kommentaren är att jag tycker rådet att sko av för att härda hovarna, alltför ofta cirkulerar utan att man inser att det är ett råd som faktiskt inte håller sant / är fungerande för långt ifrån alla hästar. Så jag tycker inte man som lekman ska använda sig av det rådet som lösning alls /råd till andra lekmän.
 
Jag kom bara med ett tips som jag fått av min hovslagare som dessutom hör till dom bästa hovslagarna i Sverige som stått på kliniker m.m. och jag skrev inte att det är bäst för denna hästen men det kanske kan funka med tanke på att hästen blir öm med skor efter ett par veckor. Vissa hästar tål ju faktiskt inte att gå med skor heller.
Är ju långt ifrån alla hästar som måste gå med skor som vi tror för att så har man gjort sedan urminnes tider.
Och det brukar ju inte gå åt skogen att låta hästen gå utan skor några veckor. Detta i samråd med hovslagaren givetvis och ser man att det inte hjälper eller det blir sämre så går det ju att sko hästen.
 
@Wonderwoman fast en del av poängen med min reflektion var att titel klinikhovslagare etc, i sak inte alls för den skull är ekvivalent tyvärr med att man känner till allt och allt man rekommenderar därför är jättebra .

Tror att de flesta, ( även bortsett från vilka som läser denna tråd eller inte , utan allmänt) , är ypperligt överrens om att alla hästar inte måste gå med skor per automatik ? Men det är ju inte trådens ämne alls ?

Ang att det inte går åt skogen att låta en sån häst gå utan skor några veckor ..
Jo det går ofta åt skogen med en sån häst om man vill ha en välmående frisk häst och vilja kunna nyttja den utöver det .
Om några sulor ska "härdas och vänjas" så kräver det en väldigt mycket längre tidsspann än några veckor. Då måste man isåfall inse att projektet vänja och härda kräver betydligt mer på alla sätt . Vilket jag hoppades framgick av hur jag menade i min tidigare post .
 
Senast ändrad:
Har du sett hästen irl?
Hur kan du veta att det är just sulorna som spökar?
Jag skrev ett tips och detta i samråd med hovslagare och hur det funkat för mig. Inte att hen skall dra av skorna på stört och låta hästen gå i 2 mån utan..

Ett tips är ett tips, inget måste el liknande utan något som man ev kan prova om det låter intressant alt rätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 919
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp