Ömmar och varm hov?

C

Comprende

Mitt ena sto har gått på bete hela sommaren.Där hon går nu och har gått hela tiden sedan jag köpte henne för 4 1/2 år sedan är okuperad terräng(förutom sommarbeteshagen då).Igår kväll upptäcker jag att hon kan knappt gå ner för ena backen ner till stallet.Tar då in henne och känner om benet.Hon är rejält öm i höger ben och kollar hoven, ingen sten känner då ovanför hoven varm över ett ställe.Låter henne stå i box över natten och idag.Tog ut henne i stall gången ikväll för att kolla upp det igen.Nu är hela hoven varm och hon ömmar.Någon som kan ge ett råd? Hoven har fått sig en liten törn så hov väggen är ojämn men det är allt. :confused: :( :crazy:
 
hovböld?

är hon varm i benet eller bara i hoven?

Någon puls?
 
Hej.
Nej hon går barfota sedan 1 år tillbaka. Hon är inte nyligen verkad heller.Men däremot så ömmade hon direkt efter verkning sista gången men det gick över efter 1-2 dagar. :confused:
 
Ikväll var det bara i hoven.Igår var det ett litet område strax ovanför kronranden men inte hoven.
Kan man testa något själv eller ska jag ta ut veterinär om det inte går över om 1-2 dagar?
Har aldrig i hela mitt hästliv (ca 34år) vart med om hälta på mina hästar. :confused:
 
Hon kanske bara har trampat snett.
Ha koll på pollen.
Blir pållen sämre istället för bättre måste du förstås kontakta vet.Jag skulle ha is i magen åtminstone ett par dagar.Ser du att hon har ont måste hon få hjälp genast.
Läkning går fortare om man är smärtfri.
 
Kollade idag på morgonen, något ljummen och lite öm ännu.Hon är pigg och otålig som vanligt så jag låter henne stå inne 1-2 dagar till.
Tack för alla råd!! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 083
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 459
Senast: Pallen
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 158
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp