Öppna alla tävlingar för alla?

Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Glömde, även för hundar som inte är lämpligt avelsmaterial är bruksproven en avelsutvärdering, nämligen av den hundens föräldrar.
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Å andra sidan lyder vi alla under SKK med renrasiga hundar, vilket inte blandraserna gör. Jag är t.ex. med i en icke SKK-ansluten hundklubb och där får blandraserna vara med. (Och även hjälpa till som funkisar) Vi har även spårprov med titlar osv som då inte registreras i SKK, men dock i eget register.

Det måste vara upp till varje specialklubb att bestämma för vilka hundar det finns plats för. När SSRK ordnar jaktprov är det rasbegränsat, men viltspåren är öppna för alla raser. (Blandraser vet jag inte)
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

BS säger jag. vad är det för rasmeritering att en icke bruksras blir SBCH eller SLCH? är det öht en rasmeritering för någon ras med SLCH? och hur ska man ställa sig till krypta hundar, eller hundar som av andra anledningar inte kan användas i avel? resonerar man som du gör borde inte border collien heller få tävla bruks eftersom det är en vallhund som (endast bör?) meriteras inom vallning. men du kan ju se till så att SVAK ordnar spårtävlingar enbart för vallhundar? varför gör du inte det? kanske anar du att rasklubben väljer att fokusera på vallningen?

jag är inte intresserad av tävling som avelsmeritering, båda mina hundar är ju kastrerade. jag vill (liksom minst 90 % av alla andra tävlande) endast tävla för min egen skull! jag älskar att träna och får en riktig kick av tävlandet. nu är tack och lov lydnaden öppen för såna som jag, men jag tycker att det är lite synd att jag inte får tävla bruks.


Nu har ju jag valt renras för jag vill tävla, sedan har jag även valt BC för att göra åtminstonde GK vallprov för jag tycker det är kul med vallning....Men du, visst jag kan ju sluta med bruks då..när jag ändå har renras och vallar för att bevara rasen, de kanske räcker?
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Eller att man engagerar sig i blandis.se o ser till att de arrangerar prov o tävlingar.
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

jag har inget önskemål om att vara med i någon blandrasförening, det har jag aldrig haft. jag är medlem i SBK vars verksamhet sträcker sig långt över rasutveckling och bruksprov.

KE-vallar du för att bervara rasen? av dina tidigare inlägg verkar det som om hunden är inköpt för att du ville ha en konkurranskraftig hund i brukset, men du har kanske har siktat på SM i vallning hela tiden?

Jadzia: de vanligaste bruksproven spår och sök beror till allra största delen på förarens förmåga, inte hundens. att bruksprov skulle vara sååå otroligt viktiga för avelsutvärdering håller jag inte med om. som utvärdering för hur duktiga valpköpare man har valt kanske... MH och MT, däremot, DET är något som kan användas just för avelsutvärdering och det kan jag lätt förstå att man stänger för alla utom bruksraser, alt att SKK utvecklar olika MH och MT för de olika rasgrupperna.

"köp en bruksras" -jo, men jag har ju ingen lust att lämna valpen ensam 3-4 timmar om dagen det första jag gör. det går inte att köpa valp när som helst, utan det måste passa med skola och jobb också. jag har inte sett någon vuxen hund säljas inom min ras, så det är nog inte som vanligt. att nästa hund är en brukshund är en ren tillfällighet. jag har letat efter en hund som jag vill ha, och just den råkar befinna sig i brukshundgruppen. och vet du vad? jag kommer fortsätta tävla för att det är roligt. inte för att utveckla rasen.
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

de vanligaste bruksproven spår och sök beror till allra största delen på förarens förmåga, inte hundens. att bruksprov skulle vara sååå otroligt viktiga för avelsutvärdering håller jag inte med om. som utvärdering för hur duktiga valpköpare man har valt kanske...

Jag kan inte hålla med. En dålig hund kan du inte pressa upp hur högt som helst i klasserna. Jag har själv stött på patrull helt enkelt för att hunden varit begränsad. Att det bara skulle bero på mig tycker jag inte. En bra hund kan även en dålig/medelmåttig förare komma långt med. Superduktiga förare kryllar det inte av. Om en hel kull kommer upp i ekl bruks beror det snarare på hundarnas kvalitet än att de lyckats hitta bra valpköpare till en hel kull. Däremor enstaka hot shots beror mycket väl på föraren. Man måste se saker i sin helhet.

Det är helt underbart att verkligen känna föräldrarnas svagheter och styrkor, det är så mycket lättare att veta innan vad man får för slags hund.
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Jag har vallar med 5 av mina 6 BCs, den femte dög inte.
Nu har jag bytt ras eftersom jag inte längre har tamdjur.

mvh
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Jag kan inte hålla med. En dålig hund kan du inte pressa upp hur högt som helst i klasserna. Jag har själv stött på patrull helt enkelt för att hunden varit begränsad. Att det bara skulle bero på mig tycker jag inte. En bra hund kan även en dålig/medelmåttig förare komma långt med. Superduktiga förare kryllar det inte av. Om en hel kull kommer upp i ekl bruks beror det snarare på hundarnas kvalitet än att de lyckats hitta bra valpköpare till en hel kull. Däremor enstaka hot shots beror mycket väl på föraren. Man måste se saker i sin helhet.

Det är helt underbart att verkligen känna föräldrarnas svagheter och styrkor, det är så mycket lättare att veta innan vad man får för slags hund.

Ja, jag känner en otroligt duktig hundförare som lyckats väldigt bra med två av sina hundar av icke brukshundras, men hennes brukshund håller nog helt enkelt inte måttet för de högsta klasserna i bruks oavsett de otroliga mängder tid och engagemang hon lägger ner i hunden. Jag som utomstående kan tycka att det är väldigt synd, men jag förstår givetvis att hon inte vill byta ut sin älskade hund för att nå SM. Det hade inte jag heller gjort.
Men hon hade förtjänat en tillräckligt bra hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

med en riktigt dålig hund är det inte säkert att du lyckas inom brukset eftersom hunden måste jobba lite självständigt. men skillnaden mellan medelmåttor och stjärnor är knappt synlig. inom lydnaden behöver hunden inte ens vara medelmåtta. läser man på berit sjöbergs hemsida så står det att hennes nico (otal nationella och internationella meriter) INTE är tillgänglig till avel just för att hans mentalitet inte är som den ska.
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Å andra sidan ÄR lydnadsprov öppna för alla...

Skillnaden på en bra och sämre hund upptäcker man själv när man försöker komma upp i klasserna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 540
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 300
Senast: Milosari
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 899
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp