Öppna, hjälper, sittben och Oliveira

*flinar* Man gör det komplicerat så ingen oinvigd kan förstå. ;) Är det något i mitt inlägg du inte förstår, eller är det tråden i största allmänhet?

Kom att tänka på en intervju på radion. En tjej från Norrland som hade doktorerat i något eller vad det var. Intervjuaren sa: "Men du talar ju inte dialekt". Hennes svar var: "Jag har akademikerföräldrar".
 
Det känns som om vi kom ifrån ämnet lite. :)
Om vi lämnar sittben och skinkor, det känns som om vi aldrig kommer bli kloka på det och behålla våra egna åsikter i frågan.

Den andra skillnaden som NO gör är att gå i volt och sedan ta med sig hästen ut från volten med innerhjälperna. han tar även upp ytterhjälperna/skänkeln för att bibehålla hästens böjning. Detta skiljer ju sig från Bent.




Start turning a corner, having made sure that the horse is tracking correctly. At the moment when the horse enters the turn, the rider should turn his inside wrist, fingernails upward, torwards the horse's outside shoulder. The rider's inside leg must stay by the girth, above all never going further back. The weight should be on the rider's exterior buttock as the outside leg acts softly but firmly, a little farther back than the other leg in order to keep the incurvation and degree of obliquity required for shoulder-in.
 
Oj vad långt svar:-) SKa försöka svara så fint jag kan och jag använder min referent Katrin W bara för att hon ju figurerar mkt i tidningar och många kan referera till henne, tycker egentligen inte att hon är sämre än andra, tycker att hon är är så generell för de AR ryttare jag ser.


Hon vifftar enligt mitt sätt att se det otroligt mkt med axlarna vilket ju oxå ses på hästarna på bilderna, de går på bogarna med spikrak rygg och en "brytning" av linjen vid manken och sen kallas det att rida en skola.

En sån skola (4-spårig)bygger inte upp, den kan däremot verka lösgörnade om den rids med rak hals på hästen. Viker man halsen så som sker på bilderna så är den bara låsande.

En hästkropp kan fysiologiskt inte böjja sig så mkt att man kan ha en jämn och ärlig böjning i kroppen och samtidigt rida en skola på mer än 3 spår. Rider man på 4 spår med dubbelvikt hals så har man inte engemang nånstans.

Rider man skolor så så förstår jag att piaffen är svår och nått man måste kämpa med, då är ju bärigheten så långt borta men om man rider en 3 spårig skola med aktiv mage så är piaff bara att peta in bägge bakbenen.
Men det är dumt att börja för tidigt (däför jag skriver att det tar år) för då får man de där tråkiga överlinjerna som ses på de flesta AR hästar.

"Skolorna är vägen till samlingen, det som är så fiffigt med dem är att när hästen nu blir starkare behöver jag inte rida den till samling så mycket, den bär sig där alldeles på egen hand."
På mitt sätt så har du den där gratisamlingen innan du börjar rida skolorna, du gör alltså en skola ur den redan befintliga gratisamlingen.
Jag vet att du säger att det inte är målet men för att återigen nämna referensen Katrin W, ser du en enda bild där hästarna inte är nerböjda utan att överlinjen hänger med?

Hm, tycker att det är konstigt att du tycker det är svårt att få upp manken, det är ju det som är lång och låg :confused:
Kanske det som egentligen skiljer våra ridstilar, jag vill bara ha upp manken, ni vill bara ha ?

När jag låter den gå ur samlingen så går den som jag vill, men den ska "alltd vilja sätta huvudet på marken" när jag släpper den ur samlingen. Vill huvudet gå uppåt eller framåt så var det fel.
Den kan gå ur samllingen på det sätt jag ber om, energifyllt eller så bara slaffsar vi runt döda av utmattning :-)
Överlinjen är bara ett resultat av underlinjen, utan aktiv underlinje så har du ingen överlinje ju :D
Mina hästar har MKT aktiva underlinjer.


Men som sagt var, det är olika sätt att se på det hela och jag försöker verkligen förstå men lyckas inte.
Dock måste jag nämna att jag sett din häst på flertal bilder och det ser läckert ut så du kanske inte rider så där enligt mina ögon hemskt (eller så döljer kjolen det hela väl :D )
 
Jag vågar inte säga något om skolorna som jag inte sagt förut, jag känner inte att jag har tillräckligt god kroppskännedom för att tillföra något.

Men det du säger om att få upp manken fick det att gå upp ett ljus för mig, det är ju precis det som händer när det blir rätt! Mycket bra att ha det konstaterat för som du säger blir det lätt att man fokuserar på vart hästen har huvudet.
 
Viktigt är dock att vrida sig i axlarna såsom man ser AR folk göra uatn vridningen är minimal och sker enbart i ryggraden. Ingen häst förskjuter sina bogar såsom en AR ryttare vifftar på sina axlar.

Jag är absolut inte någon kunnig AR-ryttare, jag har ingen egen häst och har lärt mig rida på ridskola. Men jag har fått ett par lektioner på en AR-tränares egen häst när jag har haft problem med min sits och ridskolan inte har kunnat hjälpa mig. En sak som jag då fascinerades över var hur oerhört lätt det var att få hästen att röra sig som jag ville. Minsta lilla rörelse på axlarna, så följde hela bogen med åt rätt håll. Satt jag bara rätt så var hästen också rätt ställd, något man får jobba mycket mer med på ridskolehästarna.

När jag veckan efter red på ridskolan började vi som vanligt med att skritta runt på långa tyglar, och att vända över, volta m.m. utan att använda tygelhjälper. Jag prövade då att vända med vikthjälper, och märkte att det där med att vrida axlarna, det fungerade - men jag behövde vrida dem mycket mer för att ridskolehästen skulle bete sig så som min väns häst gjorde på bara en liten liten förändring.

Så att du säger att AR-ryttare "viftar med axlarna" - det kanske har att göra med att de AR-ryttare du sett har ridit en mindre vältränad häst, alternativt inte har ridit så länge?
 
Viftandet i axlarna är ett symtom. Saken ska ske i sadeln. Normala ryttaren ta motkraften i stigbygeln, en skicklig ryttare tar motkraften i sadeln. Då funkar det.
 
Jo, det blir långt men jag kan inte se hur vi kan föra en vettig diskussion utan att det blir långt... Jag uppskattar att du tar dig tid att svara fint och utförligt. :D Jag vill inte bemöta det du säger när du använder Katrin som referens. Vore det inte bättre om du använde Bent som referens om vi diskuterar AR? Han är ju i mångt och mycket en av "källorna".

En sån skola (4-spårig)bygger inte upp, den kan däremot verka lösgörnade om den rids med rak hals på hästen. Viker man halsen så som sker på bilderna så är den bara låsande.

Då är det inte en skola utan en skänkelvikning. *imho*

En hästkropp kan fysiologiskt inte böjja sig så mkt att man kan ha en jämn och ärlig böjning i kroppen och samtidigt rida en skola på mer än 3 spår. Rider man på 4 spår med dubbelvikt hals så har man inte engemang nånstans.

Jo, det kan den, men det kräver en väldigt smidig häst, ryggraden böjer sig kanske inte så mycket men alla som sett en häst klia sig själv på skinkan vet att den kan föra fram höften väldigt långt. Böjning genom hela kroppen på hästen innebär att den i såväl nacke som höft är lösgjord och muskelanspänningen är jämn hela vägen (i annat fall uppstår "knixar"), hur mycket den kan böja sig styrs sedan av elastisiteten i musklerna. Naturligtvis finns det en övre gräns, men visst kan en häst gå på fyra spår i en öppna eller sluta, det är bara det att det krävs väldigt mjuka hästar.

Men det är dumt att börja för tidigt (däför jag skriver att det tar år) för då får man de där tråkiga överlinjerna som ses på de flesta AR hästar.

Vad menar du med tråkig överlinje?


På mitt sätt så har du den där gratisamlingen innan du börjar rida skolorna, du gör alltså en skola ur den redan befintliga gratisamlingen.

Nu kan jag ha missat det, men hur är "ditt sätt", istället för att samla via skolor, är det när du menar hur du gör med bäckenet? Där har jag ett annat sätt att tänka, hästen samlar sig själv, så att jag när jag VERKLIGEN vill ha samling har ett stort register av sitsjusteringar att använda mig av när jag vill nå piaffen.

Hm, tycker att det är konstigt att du tycker det är svårt att få upp manken, det är ju det som är lång och låg
Kanske det som egentligen skiljer våra ridstilar, jag vill bara ha upp manken, ni vill bara ha ?

Inte kommer väl manken upp då inte? Jo, i relation till hals och huvud kanske... För mig är uppresningen av framdelen något som sker i relation till bakdelen iom att hästen börjar bära sig baktill och därmed sänka den när vinklarna där minskar. Att jag inte förstod vad du menar med att få upp manken beror nog på att det för mig är omöjligt för mig som ryttare att fysiskt lyfta upp den, enda sättet är att hästen gör det på egen hand.

När jag låter den gå ur samlingen så går den som jag vill, men den ska "alltd vilja sätta huvudet på marken" när jag släpper den ur samlingen. Vill huvudet gå uppåt eller framåt så var det fel.

Vilket är fenomenet jag håller så kärt och som ju kallas framåt-nedåt. :D Det visar ju egentligen att även om vi väljer två olika tillvägagångssätt uppnår vi ett gemensamt resultat...

Dock måste jag nämna att jag sett din häst på flertal bilder och det ser läckert ut så du kanske inte rider så där enligt mina ögon hemskt (eller så döljer kjolen det hela väl )

Jag får tacka för dom orden, men jag bänder ju bara ner hans huvud med stångbettet... ;)
 
Vore det inte bättre om du använde Bent som referens om vi diskuterar AR? Han är ju i mångt och mycket en av "källorna".

En god idé! Bl a med tanke på att det finns små filmsnuttar av honom på hans hemsida där han utför de olika skolorna.
 
"Då är det inte en skola utan en skänkelvikning. *imho*"

Så kan man kanske se det även om jag inte gör det, ens känkelvikning är mer än att flytta en spikrak häst i sidled, men det är ingen skola med böjd hals heller.
en skänkelvikning är åtminstone lösgörande, e skola med dubbelvikt hals är låsande.

En häst kan föra fram innerhöft hur långt som helst om man tillåter den att gå av vid 7:nde halskotan (bra för att bla klia sig på rumpan med munnen eller bakom örat medbakhoven)och då är det inet en böjning längre. Vill du ha en böjning genom HELA kroppen krävs det lite mer. en böjning är INTE att innehöft åker fram, det är at ryggraden vill växa sig lång och smidig, öka längden mellan vare ryggkota ungefär som ett pärlband så att den blir smidig och böjbar.

Tråkig överlinje är en hög böjd hals där manken inte är uppe och underlinjen är lång.

Vi tänker samma sak jag har oxå ett stort register av samlingar, mer eller mindre. Men jag ber om allt det genom bäckenet, allt jag ber en häst om använder jag rumpan till.
Det är inte så att jag sitter statisk och låser häsen i ett samlat läge.
Hm uppresning av framdelen är uppresning av manke för mig. Eftersom jag håller på med islandshästar så är jag fixerad vid det här med tölten och jag tror att en av anledningarna till att man får svårt med tölten är att man missar den här biten, det är inte bara baken som ska ner, den måst elyfta upp hela ryggraden.

När man rider en häst korrekt så byggger man om den att bli resligare, flyttar halsansättningen uppåt och den går så att säga mer och mer i form i alla lägen, även i hagen.

Jag ber att få återkomme med lite bilder på hur man kan förändra en häst.
 
Stigbygeln är den lilla prylen man har foten i.
Om du står på golvet så går all muskelspänning och rörelse ner i foten, nästan omöjligt att göra något utan att det ger utslag där. En ryttare som inte använder sätet får ner allt till benen och foten.
Den som har lärt sig att använda sätet stoppar krafterna i sadeln. I stigbygeln ska bara benet döda vikt vila.
Har tydligen gått förbi eran nivå igen :)
 
:idea: Aha, du menar den! Har alltid undrat vad den var till för...

Nej min vän, du har inte gått förbi min nivå, jag nöjer mig bara inte med små "statements" jag vill höra anledningen. Din anledning låter vettig, och det är något jag själv gör även om jag inte satt det i exakt dom orden eller i den situationen.
 
Här är filmer på en lektion på vad skillnad en sån sits jag använder kan göra för en häst.
Vill dock bara påpeka att inte alla ryttare har så lätt för att göra detta som tjejen på filmen. Viss har en lättkoordinerad kropp medan andra (de flesta, inkl mig själv) får kämpa betydligt mer och längre för att uppnå samma resultat.
Hästen hackar lite på den aktiva sitsfilmen men det är för att det är svårt för bägge, det är asjobbigt i början innan man hittat rätt muskler men jag hoppas att den iallafall visar vad jag menar.Man ser att den vill söka handen och länga sig men inte riktigt vågar ännu och ryttaren är ännu inte så stark att den kan sitta ordentligt så långa stunder att hästen helt ger sig åt sin ryttare.
Målet ser inte ut så här men allra första grunden.

Första filmen visar ryttaren som rider på sitt vanliga vis
http://www.islandshast.se/dressyr/oaktivsits.avi

Och sen denna film tagen 2 minuter senare när ryttaren fått några sitsinstruktioner av mig.
http://www.islandshast.se/dressyr/aktivsits.avi
 
Stigbygeln kom nog in i fantasibilden, för i verkligheten gjorde jag det där på ridskolan utan att ha fötterna i stigbyglarna... och på Rajen med så långa stigbyglar att jag rakt inte kunde ha dem att ta "motkraft" från.
 
Att vrida axlarna var för mig ett sätt att få min vikt att förändras på det sätt som ger rätt hjälp. Om jag vore en bättre ryttare skulle jag förhoppningsvis kunna ge samma vikthjälp utan att flytta på axlarna. Så visst kan man kalla det för symptom om man vill...

Jag har generellt svårt med vikthjälper. Eftersom jag har kronisk värk pga cystor m.m. har jag nämligen vant mig av vid att vara uppmärksam på hur min kropp känns. Det viktigaste jag får ut av att rida en välskolad häst är att jag får så omedelbar feedback på hur min sits påverkar hästen. När jag ser att han tar med sig bogen bättre genom att jag flyttar lite på axeln, så kan jag känna efter hur min sits och resten av kroppen beter sig just när jag gör axelvridningen. Sen kan jag använda det minnet för att ge vikthjälpen utan "viftningar".

Den sortens feedback får jag inte på en generisk ridskolehäst. Men när jag väl hade börjat försöka använda vikthjälperna i större utsträckning, tack vare vad jag lärde mig av AR-tränaren, så märkte jag att hästen rätt snabbt krävde mindre och mindre "viftningar".

Men som jag skrev är jag absolut inte kunnig inom AR. Jag tycker dock att den AR-tränare jag känner brukar kunna förklara på ett sätt som jag begriper och jag utvecklas väldigt mycket mer i min ridning när jag får en lektion med henne då och då. Mitt inlägg var inte avsett att påstå att någon i debatten har fel - jag är nöjd med att läsa och se hur många olika sätt det finns att arbeta med och förklara samspelet mellan häst och ryttare!
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 982
Senast: pews1972
·
  • Låst
Ridning Böcker Baucher, Francois : The Man and his Methods, ej på svenska Branderup, Bent : Akademisk Ridkonst Ridning på...
Svar
0
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 224
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp