öppnar grinden

AssoSarastro

Trådstartare
Min häst har visst lärt sig att öppna grinden till hagen, det är el-trådstaket med sånt där handtag. Vad ska vi göra för att han inte ska göra så?

hagen är stor med kuperad terräng och han har hästkompis i hagen.

Hittills har han bara öppnat grinden in till sommarhagen, men vi tycker det är obehagligt om han tänker försöka sig på grinden ut från hagen...

:o
 
Öppnar han den med tänderna eller? Vår lillpålle var nära att göra så för några veckor sen så vi satte fast en eltråd över handtaget... blir lite extra krångel då man måste stänga av elen innan man kan öppna grinden men det funkar hyfsat iaf...
 
ja, han tar tag i handtaget och öppnar...

hmm... detdär med tråden över är värt att kolla upp!
tack
 
har jag nog aldig hört att nån häst öpnnar hagen. tycker att det med tråd över låter som en bra ide och värd att pröva.
 
Hade samma problem med min ponny tidigare, men bara på vintern (han var mörkrädd stackarn och orkade inte vänta på att nån skulle släppa in han :rofl:). Löste det på det sättet att öglan som man fäster handtaget i flyttades ett kvarts varv på stolpen den var fäst i. Vet inte hur eran hage ser ut, men på våran funkade det och då kunde han inte komma åt handtaget med tänderna...
 
vi har i stallet en äldre Halvblodsherre som öppnar grinden... och detta har vi löst på följande sätt: vi har knutit fast en karbinhake i ett lagom långt snöre som sitter fast i stolpen där man hakar på grinden.
Denna hake hakar vi på "grindtråden"..då är grinden fortfarande stängd, även om handtaget är avhakat...

Det är inga problem att ta loss haken när elen är på heller, vi har kopplat grindarna så att när man hakar av grinden så är det ingen ström i "grindtråden"...
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 803
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 772
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp