Örnbräken i hagen

_Eulalia_

Trådstartare
Ska flytta hästarna och håller på och fixar hagarna nu. Men i ena skogshagen(som är väldigt fin hage som jag gärna vill ha dom på) växer det en del örnbräken. Kan man ha dom gå där? Äter dom det?
 
Sv: Örnbräken i hagen

Örnbräken är giftig. Jag hade försökt få bort den och kanske även stängsla bort den om den växer väldigt lokalt.

"Hästar som äter örnbräken får utvidgade pupiller, röda ögonvitor och slutna ögonlock. De får hudutslag med punktvisa blödningar, det kan blöda ur ögon, näsa, njurar och slida. De kan få blodiga diarréer, blod i urinen och kolik. De blir nervösa får förhöjd kroppstemperatur, sänkt puls, benmärgsskador, bristande koagulering av blod sänkt antal vita blodkroppar, kramper med förlamning som följd och medvetandestörningar. De dör genom magblödning, blodstockning i hjärnan eller av nervösa tillstånd som leder till döden. Upptäcks symptomen i tid och hästen ges en bräken- och fräkenfri kost och stora mängder B-vitaminet thiamin kan de tillfriskna inom 5-7 dagar. Direktkontakt med bräken, både färsk och torkad, kan ge hudproblem med blåsor. "


Google is your friend ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Örnbräken i hagen

Ja att den är giftig vet jag ju annars hade jag inte frågat. Men vissa växter är ju giftiga fast dom inte äter det t.ex smörblomma.
 
Sv: Örnbräken i hagen

Dom äter den inte.
Jag har mängder på vissa lokala delar av hagen , och det skulle förvåna mej om ngn häst smakar på den ...

Min sambo har nyligen gått med "Roundup-sprutan" på dom , inte för att vi är oroliga att det ska ätas av dom , utan för att vi är trötta på växtligheten , det förtar all gräsväxt och det är sunkigt och otrevligt i den delen av hagen , så ett försök ska göras att eliminera dessa och lägga på jord och försöka få platsen torrare ..
 
Sv: Örnbräken i hagen

Hästar brukar inte äta bräken om det finns annat att äta. Men har du mkt bräken så är det en bra ide att försöka bli av med den.

Jag har varit på en döda-gräs-mission i en av mina grushager och jag har testat Roundup, Ättix och vanligt strösalt (nacl). Salt funkade bäst! Och snabbast. Och jag behöver inte vara orolig att hästarna äter av växterna jag behandlat.

Du kan blanda en saltlösning (så mkt salt som går att lösa upp!) eller ännu bättre strö på och sen vattna (eller gör det när det regnar!) så saltet når rötterna.

Det negativa med salt är att det troligtvis inte lär växa något annat där heller på ett bra tag eftersom marken blir för salt. Men känns bättre än att använda gift iaf.
 
Sv: Örnbräken i hagen

Det växer gräs snabbt igen efter det saltats bara högst tillfälligt det dör, bara att titta på vår väg till ridhuset som det verkligen vräks ut salt på vintertid då den blir snorhal eftersom det är en backe, helt igenväxt med gräs redan trots att vi lade på ny sten ifjor, så någon långtidsverkan har inte salt tyvärr.
 
Sv: Örnbräken i hagen

Vad bra att dom troligtvis inte äter av det :) har för mig att det växer lite sånt där dom går nu också och där har det gått hästar i 10år. :) men tänkte att det var bra att kolla lite :)
 
Sv: Örnbräken i hagen

jag tänkte det var lika bra att skriva att den är giftig eftersom du inte skrev att du visste det redan... sen är det ju bra för andra som undrar och kanske inte vet att den är potentiellt rejält farlig.

Det kan också vara bra att veta att även hudkontakt kan ge otrevligheter, även om de inte äter av den. En del hästar äter smörblommor också, fastän hästar inte "ska" göra det... även när det finns gott om gräs och annat hästbete.
 
Sv: Örnbräken i hagen

Ja de kan ju helt klart få smak för giftiga växter också. Eller så kan något råka slinka med!
 
Sv: Örnbräken i hagen

Smörblommor måste vara ett helvete att få bort, dom är ju överallt :eek:

De skall äta väldigt stora mängder smörblommor för att det skall påverka dem och även om de äter mängder så brukar de tydligen bara drabbas av diaree om de gör det. Så smörblommor kan man vara lugn med, har man en häst som äter mkt smörblommor så är det dags att plocka bort den från dem om den blir lös i magen.
 
Sv: Örnbräken i hagen

japp det är det, om man klipper dem innan de går i blom sprider de sig inte, så det är ett flerårsprojekt... däremot är det ju som gylle säger att de måste äta ganska stora mängder av dem för att det ska påverka.

Däremot konkurrerar ju smörblommor, precis som daggkåpa som också är ett h*vete att bli av med, ut gräset så det blir mycket obetade ytor.

Det finns ju en aktuell tråd här på forumet där någons hästar alldeles nyligen blivit förgiftade av att ha ätit fräken, och varje år händer det att hästar äter stånds och johannesört. (Nu menar jag absolut inte det som kritik mot hästägarna - utan att man inte alltid kan lita på att hästarna inte äter det för att det är giftigt.)
 
Senast ändrad:
Sv: Örnbräken i hagen

Tänkte hit igen och ta upp detta med smörblom , men har redan fått svar ser jag , utan att ha hunnit fråga :)
Här går jag och plågar min rygg med att försöka dra så mkt som möjligt med rötterna .. men ska nog ge mej ut med trimmern istället.

Men det jag funderar över , om jag kör ner med trimmern , så sprider jag ju omkring smörblommen överallt !
Det ngn sa för många år sedan , då jag hittade smörblom i höet , var att de inte är giftiga när de torkat ??

Och för övrigt så är det helt sant naturligtvis att man kan aldrig vara tvärsäker att de inte äter giftiga växter .. Har en gammal valack här som äter de mest konstiga saker ...
 
Sv: Örnbräken i hagen

det stämmer att de är ofarliga när de har torkat. Om man slår dem innan de går i blom så sprider de inte fröer. Den är ju dock flerårig så det gäler att ara ihärdig och man kan få hålla på och slå i några år innan den är borta... skam den som ger sig! :)
 
Sv: Örnbräken i hagen

Ska flytta hästarna och håller på och fixar hagarna nu. Men i ena skogshagen(som är väldigt fin hage som jag gärna vill ha dom på) växer det en del örnbräken. Kan man ha dom gå där? Äter dom det?

Hittade ett trix när jag googlade som inte verkar alltför besvärligt: Örnbräken Ett trix är att bryta plantan utan att bryta av den. Då går signalerna fram till rötterna att där finns ett bladverk där ovan, men med knäckt stam kan den inte försörja roten med ny näring och plantan förtvinar så småningom. Slår man av plantan startar roten genast att producera nya stammar. Det ska i alla fall jag testa :)
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
939
Senast: MiniLi
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp